Den BMW får da brug for en meget alternativ styring af ventilerne. Det skal være elektronisk aktiverede inds. og udst. ventiler, styret af boksen. Ellers vil sådan noget som motor bremse blive reduseret. Desuden ville det også være en meget meget mere sikker mode at tage gassen fra motoren med i stedet for at pille ved tændingen og brænstoffet. Det har jo aldrig været ufarligt...
Hej Christian
Et forum er til for at vi kan lære af hinanden.
Nu du tænker på dieselteknik og intet vacum i manifolden, så er det værd at bide mærke i at f.eks BMW arbejder på et indsprøjtningssystem helt uden gasspjæld. Og at der har været forsøgt anvendt i motorsport førhen. Dog uden nogen nævneværdig succes. Men hvem ved en dag, vil det måske være muligt at køre helt uden vacum i manifolden, også på en benzinbil. Det kræver bare at man skifter fra gasspjældet som den primære "styring af ydelsen af motoren" til at styre ydelsen af motoren helt elektronisk via indsprøjtningen, ala common rail diesel teknikken, bare med styret tænding.
Mads Rose Rasmussen
www.Abarth-Racing.dkChristian T skrev:
Hej igen
Det kunne sørme få folk op af stolene, eller måske rettere ned i stolene.
Jeg ved ikke hvordan jeg pludselig fik en halv omdrejning på motoren til at være 90°, det er ganske rigtigt noget vrøvl.
Mht. vakuum i manifoldet, så må jeg indrømme at jeg i min hast tog fejl igen, jeg er dieselmekaniker og tænkte vist ikke helt klart. På en dieselmotor styrer man oftest omdrejningerne på dieselpumpen, her kan man godt have overtryk i indsugningsmanifoldet selv om man slipper speederen, men det bliver selvfølgelig en helt anden sag når man har et gasspjæld inde i billedet, man er selvfølgelig nødt til at "kvæle" motoren på den tilførte luft og ikke som på en diesel med det tilførte brændstof.
Jeg havde ikke tænkt på at man med en processorstyret tænding har mulighed for at forsinke tændingen kun i det øjeblik man ønsker denne effekt, det er naturligt ikke tændingsanlæg der er min stærke side.
I har ret og jeg tog fejl.... hvad søren, meningen med et forum er vel også at man kan lære af hinandens viden.
Mvh.
Christian