Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:10

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 jul 2003, 20:58 
Hvad siger told og skat til eftermontering af turbo....???? er der nogle regler eller hvordan ser det ud... ???? (ikke lovlig eller lovlig under 20 % )
hvad siger de til syn :shock: :shock: :shock: er der noget med nogle papir eller er det de 20 % igen :x :x :x :x


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jul 2003, 22:26 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 261
T&S er i princippet ligeglade, men ring eller send en mail til dem bare for en sikkerheds skyld.
Så længe det er den org. motor, så må du gerne montere turbo på, uden de skal have mere afgift for bilen.

Men det er så værre med SBI. De ville nok ikke acceptere det, pga emissionstest og godkendelser af kittet mangler, heller ikke selv om der kun er forøgelse på 20%. Der er dog nogle der har taget chancen og har fået godkendt bilen til syn med eftermonteret turbo. Men man skal være ret modig vil jeg mene.

_________________
En gang turbo, altid turbo !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2003, 00:40 
ALT over 20% effekt forøgelse er AFGIFTSPLIGTIGT, uanset hvilken motor det er.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2003, 20:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Anonymous skrev:
ALT over 20% effekt forøgelse er AFGIFTSPLIGTIGT, uanset hvilken motor det er.



FORKERT!
En anden motor med mere end 20% i effektforøgelse er afgiftspligtig... Du må som eksempel montere et 16v topstykke med alt hvad dertil kommer af ledningsnet og manifolde, således effekten kommer over 20%, men da motorblokken, stempler, gearkasse, drivaksler osv er originalt er der ikke tale om et skifte af identitet... Men kig lidt på her på siden (uden for forummet), der finder du mere info og andre eksempler på do and don'ts...

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2003, 18:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
FORKERT igen desværre. Du må ikke skifte dit topstykke ud hvis effetkten overstiger 20%. Dette er absolut afgifts pligtigt!

Told og skat reglerne siger så ledes(ikke ord ret).:
Du må gøre lige som det padser dig uden at skulle betale skat af det så længe effekten ikke overstiger 20%, inclusiv motorskift.

Hvis effekten overstiger 20%, må du ikke have skiftet topstykke eller øget kubikkene via boret blokken op, anden blok eller øget slaglængden. Har du af lige vel det (og det vel at mærke bliver opdaget), SKAL du betale afgift.

Desuden er "gearkasse", difransiale spær, større bremser osv. også afgiftspligtigt!

Syn siger så ledes:
Ved en hver konstruktiv ændring af motoren i en bil fra efter 1/4-84 skal der forefindes emesions dokumentation. I princippet er et KN filter faktisk nok. Men de plejer ikke at være så grove igen med mindre vi snakker trykladning og meget grov tuning osv.

Overstiger tuningen IKKE 20% kan de ikke forlange nogle dokumentation omkring bremser, styrtøj, ophæng osv. Overstiger den 20% kan de. Skal du så have større bremser på f.eks er dette naturligvis afgiftspligtigt :x .

Saab-Daniel skrev:
Anonymous skrev:
ALT over 20% effekt forøgelse er AFGIFTSPLIGTIGT, uanset hvilken motor det er.



FORKERT!
En anden motor med mere end 20% i effektforøgelse er afgiftspligtig... Du må som eksempel montere et 16v topstykke med alt hvad dertil kommer af ledningsnet og manifolde, således effekten kommer over 20%, men da motorblokken, stempler, gearkasse, drivaksler osv er originalt er der ikke tale om et skifte af identitet... Men kig lidt på her på siden (uden for forummet), der finder du mere info og andre eksempler på do and don'ts...

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2003, 20:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Hvad så med biler før 84? Jeg har en Starlet fra 82 må jeg så tune den lige så tosset jeg vil???

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2003, 20:18 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 278
Geografisk sted: midtjylland
att. NMB1022

der kører en starlet i Give egnen som er fra 84..... den er synet med turbo..... ejeren af bilen er ham der har hjemmesiden www.turbomotor.dk..... hvis du ønsker at vide hvordan han har gjort kan du jo bare maile til ham.... jeg snakker jævnligt med han og han er pisse flink til at hjælpe hvis der er problemer med toyota...... han hjalp mig og en kammy med at bygge styrebox til en corolla twin cam der idag yder 345 hk ved 1,3 bar ladetryk...... den kommer vi iøvrigt til Vandel med på lørdag.... hvor mange iøvrigt til vandel?????????

mvh Jens Hald


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2003, 21:23 
Husk at det ikke går at lægge motoren fra en større model i bilen hvis bilen dermed opgraderes til den større model.

Dvs det er ikke lovligt at montere en B21ET fra 240Turbo i en alm 240, men godt lovligt at montere turbo på den eksisterende B23E blok selvom sidstnævnte giver højere effekt end B21ET.

Grunden er at monterer man B21ET i en 240 skifter bilen identitet til en 240Turbo. Afgiftspligtigt.

Tager man derimod en 240GL og monterer motoren fra en 940Turbo er det _ikke_ afgiftspligtigt, fordi der ikke er tale om et identitetsskifte.

Der skelnes altså skarpt efter om man ændrer en "slavemodel" til en "luksusmodel". Man skal altså sørge for at vælge en motor som ikke kunne fåes i serien da serien blev produceret, eller holde sig til original blok/top og ikke udføre konstruktive ændringer på disse. T&S ser ikke trykladning som afgiftspligtigt, blot der ikke opgraderes, eller udføres konstruktive ændringer på motoren.

_SPØRG_DEM_FØRST_ med udtrykkelæig formuleret dokumentation på hvad, og hvordan der ændres, få en pris på ombygningen skrifteligt, og snak med importøren. Du skal bruge noget på skrift om hvad producenten siger god for på din karosse(ydelse/moment) og dernæst skal du tage en dialog med S&B.

Så kan man få næsten alt godkendt, blot det er lavet ordentligt, og papirarbejdet er lavet. Det er gjort før, og er ikke nogen nem vej, men du får tilgengæld papirer på at det du har lavet er ok med myndighederne og får ikke både ørene og nosserne i maskineriet i en dum §77 med en kvik betjent. Eller i et uheld!

Det giver også _en del_ mere respekt til diverse træf, osv hvis lortet rent faktiskt er godkendt, uden at ombygge bilen både før og efter hvert syn.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 86 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team