FORKERT igen desværre. Du må ikke skifte dit topstykke ud hvis effetkten overstiger 20%. Dette er absolut afgifts pligtigt!
Told og skat reglerne siger så ledes(ikke ord ret).:
Du må gøre lige som det padser dig uden at skulle betale skat af det så længe effekten ikke overstiger 20%, inclusiv motorskift.
Hvis effekten overstiger 20%, må du ikke have skiftet topstykke eller øget kubikkene via boret blokken op, anden blok eller øget slaglængden. Har du af lige vel det (og det vel at mærke bliver opdaget), SKAL du betale afgift.
Desuden er "gearkasse", difransiale spær, større bremser osv. også afgiftspligtigt!
Syn siger så ledes:
Ved en hver konstruktiv ændring af motoren i en bil fra efter 1/4-84 skal der forefindes emesions dokumentation. I princippet er et KN filter faktisk nok. Men de plejer ikke at være så grove igen med mindre vi snakker trykladning og meget grov tuning osv.
Overstiger tuningen IKKE 20% kan de ikke forlange nogle dokumentation omkring bremser, styrtøj, ophæng osv. Overstiger den 20% kan de. Skal du så have større bremser på f.eks er dette naturligvis afgiftspligtigt :x .
Saab-Daniel skrev:
Anonymous skrev:
ALT over 20% effekt forøgelse er AFGIFTSPLIGTIGT, uanset hvilken motor det er.
FORKERT!
En anden motor med mere end 20% i effektforøgelse er afgiftspligtig... Du må som eksempel montere et 16v topstykke med alt hvad dertil kommer af ledningsnet og manifolde, således effekten kommer over 20%, men da motorblokken, stempler, gearkasse, drivaksler osv er originalt er der ikke tale om et skifte af identitet... Men kig lidt på her på siden (uden for forummet), der finder du mere info og andre eksempler på do and don'ts...