hvad siger de til syn
eftermontering af turbo..... HJÆLP....
Redaktør: Moderatorer
-
Sømanden
eftermontering af turbo..... HJÆLP....
Hvad siger told og skat til eftermontering af turbo....???? er der nogle regler eller hvordan ser det ud... ???? (ikke lovlig eller lovlig under 20 % )
hvad siger de til syn
er der noget med nogle papir eller er det de 20 % igen :x :x :x :x
hvad siger de til syn
-
Claus Gundersen
- Senior Medlem
- Indlæg: 261
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
T&S er i princippet ligeglade, men ring eller send en mail til dem bare for en sikkerheds skyld.
Så længe det er den org. motor, så må du gerne montere turbo på, uden de skal have mere afgift for bilen.
Men det er så værre med SBI. De ville nok ikke acceptere det, pga emissionstest og godkendelser af kittet mangler, heller ikke selv om der kun er forøgelse på 20%. Der er dog nogle der har taget chancen og har fået godkendt bilen til syn med eftermonteret turbo. Men man skal være ret modig vil jeg mene.
Så længe det er den org. motor, så må du gerne montere turbo på, uden de skal have mere afgift for bilen.
Men det er så værre med SBI. De ville nok ikke acceptere det, pga emissionstest og godkendelser af kittet mangler, heller ikke selv om der kun er forøgelse på 20%. Der er dog nogle der har taget chancen og har fået godkendt bilen til syn med eftermonteret turbo. Men man skal være ret modig vil jeg mene.
En gang turbo, altid turbo !
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
Anonymous skrev:ALT over 20% effekt forøgelse er AFGIFTSPLIGTIGT, uanset hvilken motor det er.
FORKERT!
En anden motor med mere end 20% i effektforøgelse er afgiftspligtig... Du må som eksempel montere et 16v topstykke med alt hvad dertil kommer af ledningsnet og manifolde, således effekten kommer over 20%, men da motorblokken, stempler, gearkasse, drivaksler osv er originalt er der ikke tale om et skifte af identitet... Men kig lidt på her på siden (uden for forummet), der finder du mere info og andre eksempler på do and don'ts...
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
FORKERT igen desværre. Du må ikke skifte dit topstykke ud hvis effetkten overstiger 20%. Dette er absolut afgifts pligtigt!
Told og skat reglerne siger så ledes(ikke ord ret).:
Du må gøre lige som det padser dig uden at skulle betale skat af det så længe effekten ikke overstiger 20%, inclusiv motorskift.
Hvis effekten overstiger 20%, må du ikke have skiftet topstykke eller øget kubikkene via boret blokken op, anden blok eller øget slaglængden. Har du af lige vel det (og det vel at mærke bliver opdaget), SKAL du betale afgift.
Desuden er "gearkasse", difransiale spær, større bremser osv. også afgiftspligtigt!
Syn siger så ledes:
Ved en hver konstruktiv ændring af motoren i en bil fra efter 1/4-84 skal der forefindes emesions dokumentation. I princippet er et KN filter faktisk nok. Men de plejer ikke at være så grove igen med mindre vi snakker trykladning og meget grov tuning osv.
Overstiger tuningen IKKE 20% kan de ikke forlange nogle dokumentation omkring bremser, styrtøj, ophæng osv. Overstiger den 20% kan de. Skal du så have større bremser på f.eks er dette naturligvis afgiftspligtigt :x .
Told og skat reglerne siger så ledes(ikke ord ret).:
Du må gøre lige som det padser dig uden at skulle betale skat af det så længe effekten ikke overstiger 20%, inclusiv motorskift.
Hvis effekten overstiger 20%, må du ikke have skiftet topstykke eller øget kubikkene via boret blokken op, anden blok eller øget slaglængden. Har du af lige vel det (og det vel at mærke bliver opdaget), SKAL du betale afgift.
Desuden er "gearkasse", difransiale spær, større bremser osv. også afgiftspligtigt!
Syn siger så ledes:
Ved en hver konstruktiv ændring af motoren i en bil fra efter 1/4-84 skal der forefindes emesions dokumentation. I princippet er et KN filter faktisk nok. Men de plejer ikke at være så grove igen med mindre vi snakker trykladning og meget grov tuning osv.
Overstiger tuningen IKKE 20% kan de ikke forlange nogle dokumentation omkring bremser, styrtøj, ophæng osv. Overstiger den 20% kan de. Skal du så have større bremser på f.eks er dette naturligvis afgiftspligtigt :x .
Saab-Daniel skrev:Anonymous skrev:ALT over 20% effekt forøgelse er AFGIFTSPLIGTIGT, uanset hvilken motor det er.
FORKERT!
En anden motor med mere end 20% i effektforøgelse er afgiftspligtig... Du må som eksempel montere et 16v topstykke med alt hvad dertil kommer af ledningsnet og manifolde, således effekten kommer over 20%, men da motorblokken, stempler, gearkasse, drivaksler osv er originalt er der ikke tale om et skifte af identitet... Men kig lidt på her på siden (uden for forummet), der finder du mere info og andre eksempler på do and don'ts...
-
Hald79
- Senior Medlem
- Indlæg: 278
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: midtjylland
- Kontakt:
att. NMB1022
der kører en starlet i Give egnen som er fra 84..... den er synet med turbo..... ejeren af bilen er ham der har hjemmesiden www.turbomotor.dk..... hvis du ønsker at vide hvordan han har gjort kan du jo bare maile til ham.... jeg snakker jævnligt med han og han er pisse flink til at hjælpe hvis der er problemer med toyota...... han hjalp mig og en kammy med at bygge styrebox til en corolla twin cam der idag yder 345 hk ved 1,3 bar ladetryk...... den kommer vi iøvrigt til Vandel med på lørdag.... hvor mange iøvrigt til vandel?????????
mvh Jens Hald
der kører en starlet i Give egnen som er fra 84..... den er synet med turbo..... ejeren af bilen er ham der har hjemmesiden www.turbomotor.dk..... hvis du ønsker at vide hvordan han har gjort kan du jo bare maile til ham.... jeg snakker jævnligt med han og han er pisse flink til at hjælpe hvis der er problemer med toyota...... han hjalp mig og en kammy med at bygge styrebox til en corolla twin cam der idag yder 345 hk ved 1,3 bar ladetryk...... den kommer vi iøvrigt til Vandel med på lørdag.... hvor mange iøvrigt til vandel?????????
mvh Jens Hald
-
HenrikGM
Husk at det ikke går at lægge motoren fra en større model i bilen hvis bilen dermed opgraderes til den større model.
Dvs det er ikke lovligt at montere en B21ET fra 240Turbo i en alm 240, men godt lovligt at montere turbo på den eksisterende B23E blok selvom sidstnævnte giver højere effekt end B21ET.
Grunden er at monterer man B21ET i en 240 skifter bilen identitet til en 240Turbo. Afgiftspligtigt.
Tager man derimod en 240GL og monterer motoren fra en 940Turbo er det _ikke_ afgiftspligtigt, fordi der ikke er tale om et identitetsskifte.
Der skelnes altså skarpt efter om man ændrer en "slavemodel" til en "luksusmodel". Man skal altså sørge for at vælge en motor som ikke kunne fåes i serien da serien blev produceret, eller holde sig til original blok/top og ikke udføre konstruktive ændringer på disse. T&S ser ikke trykladning som afgiftspligtigt, blot der ikke opgraderes, eller udføres konstruktive ændringer på motoren.
_SPØRG_DEM_FØRST_ med udtrykkelæig formuleret dokumentation på hvad, og hvordan der ændres, få en pris på ombygningen skrifteligt, og snak med importøren. Du skal bruge noget på skrift om hvad producenten siger god for på din karosse(ydelse/moment) og dernæst skal du tage en dialog med S&B.
Så kan man få næsten alt godkendt, blot det er lavet ordentligt, og papirarbejdet er lavet. Det er gjort før, og er ikke nogen nem vej, men du får tilgengæld papirer på at det du har lavet er ok med myndighederne og får ikke både ørene og nosserne i maskineriet i en dum §77 med en kvik betjent. Eller i et uheld!
Det giver også _en del_ mere respekt til diverse træf, osv hvis lortet rent faktiskt er godkendt, uden at ombygge bilen både før og efter hvert syn.
Dvs det er ikke lovligt at montere en B21ET fra 240Turbo i en alm 240, men godt lovligt at montere turbo på den eksisterende B23E blok selvom sidstnævnte giver højere effekt end B21ET.
Grunden er at monterer man B21ET i en 240 skifter bilen identitet til en 240Turbo. Afgiftspligtigt.
Tager man derimod en 240GL og monterer motoren fra en 940Turbo er det _ikke_ afgiftspligtigt, fordi der ikke er tale om et identitetsskifte.
Der skelnes altså skarpt efter om man ændrer en "slavemodel" til en "luksusmodel". Man skal altså sørge for at vælge en motor som ikke kunne fåes i serien da serien blev produceret, eller holde sig til original blok/top og ikke udføre konstruktive ændringer på disse. T&S ser ikke trykladning som afgiftspligtigt, blot der ikke opgraderes, eller udføres konstruktive ændringer på motoren.
_SPØRG_DEM_FØRST_ med udtrykkelæig formuleret dokumentation på hvad, og hvordan der ændres, få en pris på ombygningen skrifteligt, og snak med importøren. Du skal bruge noget på skrift om hvad producenten siger god for på din karosse(ydelse/moment) og dernæst skal du tage en dialog med S&B.
Så kan man få næsten alt godkendt, blot det er lavet ordentligt, og papirarbejdet er lavet. Det er gjort før, og er ikke nogen nem vej, men du får tilgengæld papirer på at det du har lavet er ok med myndighederne og får ikke både ørene og nosserne i maskineriet i en dum §77 med en kvik betjent. Eller i et uheld!
Det giver også _en del_ mere respekt til diverse træf, osv hvis lortet rent faktiskt er godkendt, uden at ombygge bilen både før og efter hvert syn.