Hej
Det vil sige at du påstår at der ikke kommer vacum i indsugningsmanifolden ved speederslip? Det er da noget værre vås. Det er jo netop i den situation at du vil skabe det største vacum i manifolden. Før gasspjældet vil der være overtryk, men bestemt ikke i manifolden. Desuden har du (normalt i hvertfald) også en form for dumpventil som lukker overtrykket i indsugningen før gasspjældet ud ved speederslip.
Det passer heller ikke helt at knaster med stort overlap ikke kan bruges til trykladning. Et godt eksempel er f.eks de knaster Lancia Delta Integrale gruppe A bilerne kørte med. De havde mellem 50 og 60 graders overlap. Dette er selvfølgelig bestemt ikke godt for økonomien, da man blæser en del af den indgående blanding ud af udstødningen inden udstødningsventilen lukker. Til gengæld øger det turbinen fart ganske betydeligt. Om det virkede? .... tja Lancia vandt verdensmesterskabet i Rally 6 gange i træk. Var det fordi da gav en form for ALS system ... nej bestemt ikke, nærmest tværtimod. Dette giver bedre fyldning i toppen af effektkurven.
Og hvordan skulle det kunne koste mange hk at stille tændingen senere som Havneren skriver? I den situation hvor man gør har du jo ikke bruge for hk, der har du brug for at holde farten oppe på turboen. Når man åbner gasspjældet igen skal styreenheden jo gøre tændingsavanceringen normal igen.
Alt i alt må jeg sige at det er noget vås du skriver , og at havneren har helt ret i hans påstand
Mads Rose Rasmussen
www.Abarth-Racing.dk
[quote="Christian T."]Nu må jeg også lige blande mig, jeg mener ikke at Lasses eksempel er noget vrøvl. Om det er lavet sådan på nogen biler aner jeg ikke, men det kan da bestemt godt lade sig gøre, i teorien i hvert fald.
60° efter forbrændingen, det er med andre ord 30° før tdc. Her er udstødningsventilen åben og i det tilfælde du har en racerknast med en god del ventiloverlapning i, vil indsugningsventilen også være åben eller igang med at åbne.
Så skriver Havneren at benzin/luft blandingen vil vente med at suse ind i cylinderen indtil stemplet danner vakuum ved at kører nedad og udstødningsventilen er lukket. Det er altså bare ikke rigtigt, turboen vil i det øjeblik du slipper gassen have temmelig mange omdrejninger og bliver jo netop holdt oppe i omdrejninger. Derfor vil der netop være overtryk i indsugningsmanifoldet, som sørger for at blæse blandingen direkte igennem og ud i udstødningsmanifoldet, før udstødningsventilen når at klappe i. Dette kan kræve, som Nolan skriver i sit første indlæg, at tomgangsreguleringen holder gasspjældet tilpas åbent, for at sikre tilstrækkeligt flow.
Det er af præcis samme grund at skarpe knaster med meget overlapning normalt regnes for uegnede til turbo, men i dette tilfælde er det jo den effekt man ønsker.
Selvfølgelig kræver det en knastaksel med en del ventiloverlapning og en større turbo end normalt, da trykket ellers vil være lavere ved fuldlast på denne måde, da noget af luften når at ryge lige igennem motoren.
Den model med at stille tændingen senere vil uden tvivl også virke, men vil godt nok koste mange hk.
Mvh.
Christian[/quote]