Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:08

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2003, 21:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 18:19
Indlæg: 253
Geografisk sted: Horsens
Ja eller er der bare nogen der har lavet nogel meget mystikse knaster *G*

_________________
Hyundai solgt. Køre nu fed Corolla 1,3. BADASS MASKINE


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2003, 22:38 
Nu må jeg også lige blande mig, jeg mener ikke at Lasses eksempel er noget vrøvl. Om det er lavet sådan på nogen biler aner jeg ikke, men det kan da bestemt godt lade sig gøre, i teorien i hvert fald.

60° efter forbrændingen, det er med andre ord 30° før tdc. Her er udstødningsventilen åben og i det tilfælde du har en racerknast med en god del ventiloverlapning i, vil indsugningsventilen også være åben eller igang med at åbne.
Så skriver Havneren at benzin/luft blandingen vil vente med at suse ind i cylinderen indtil stemplet danner vakuum ved at kører nedad og udstødningsventilen er lukket. Det er altså bare ikke rigtigt, turboen vil i det øjeblik du slipper gassen have temmelig mange omdrejninger og bliver jo netop holdt oppe i omdrejninger. Derfor vil der netop være overtryk i indsugningsmanifoldet, som sørger for at blæse blandingen direkte igennem og ud i udstødningsmanifoldet, før udstødningsventilen når at klappe i. Dette kan kræve, som Nolan skriver i sit første indlæg, at tomgangsreguleringen holder gasspjældet tilpas åbent, for at sikre tilstrækkeligt flow.
Det er af præcis samme grund at skarpe knaster med meget overlapning normalt regnes for uegnede til turbo, men i dette tilfælde er det jo den effekt man ønsker.

Selvfølgelig kræver det en knastaksel med en del ventiloverlapning og en større turbo end normalt, da trykket ellers vil være lavere ved fuldlast på denne måde, da noget af luften når at ryge lige igennem motoren.

Den model med at stille tændingen senere vil uden tvivl også virke, men vil godt nok koste mange hk.

Mvh.
Christian


Top
  
 
Indlæg: 19 aug 2003, 16:15 
Hej

Det vil sige at du påstår at der ikke kommer vacum i indsugningsmanifolden ved speederslip? Det er da noget værre vås. Det er jo netop i den situation at du vil skabe det største vacum i manifolden. Før gasspjældet vil der være overtryk, men bestemt ikke i manifolden. Desuden har du (normalt i hvertfald) også en form for dumpventil som lukker overtrykket i indsugningen før gasspjældet ud ved speederslip.

Det passer heller ikke helt at knaster med stort overlap ikke kan bruges til trykladning. Et godt eksempel er f.eks de knaster Lancia Delta Integrale gruppe A bilerne kørte med. De havde mellem 50 og 60 graders overlap. Dette er selvfølgelig bestemt ikke godt for økonomien, da man blæser en del af den indgående blanding ud af udstødningen inden udstødningsventilen lukker. Til gengæld øger det turbinen fart ganske betydeligt. Om det virkede? .... tja Lancia vandt verdensmesterskabet i Rally 6 gange i træk. Var det fordi da gav en form for ALS system ... nej bestemt ikke, nærmest tværtimod. Dette giver bedre fyldning i toppen af effektkurven.


Og hvordan skulle det kunne koste mange hk at stille tændingen senere som Havneren skriver? I den situation hvor man gør har du jo ikke bruge for hk, der har du brug for at holde farten oppe på turboen. Når man åbner gasspjældet igen skal styreenheden jo gøre tændingsavanceringen normal igen.


Alt i alt må jeg sige at det er noget vås du skriver , og at havneren har helt ret i hans påstand


Mads Rose Rasmussen
www.Abarth-Racing.dk




Christian T. skrev:
Nu må jeg også lige blande mig, jeg mener ikke at Lasses eksempel er noget vrøvl. Om det er lavet sådan på nogen biler aner jeg ikke, men det kan da bestemt godt lade sig gøre, i teorien i hvert fald.



60° efter forbrændingen, det er med andre ord 30° før tdc. Her er udstødningsventilen åben og i det tilfælde du har en racerknast med en god del ventiloverlapning i, vil indsugningsventilen også være åben eller igang med at åbne.
Så skriver Havneren at benzin/luft blandingen vil vente med at suse ind i cylinderen indtil stemplet danner vakuum ved at kører nedad og udstødningsventilen er lukket. Det er altså bare ikke rigtigt, turboen vil i det øjeblik du slipper gassen have temmelig mange omdrejninger og bliver jo netop holdt oppe i omdrejninger. Derfor vil der netop være overtryk i indsugningsmanifoldet, som sørger for at blæse blandingen direkte igennem og ud i udstødningsmanifoldet, før udstødningsventilen når at klappe i. Dette kan kræve, som Nolan skriver i sit første indlæg, at tomgangsreguleringen holder gasspjældet tilpas åbent, for at sikre tilstrækkeligt flow.
Det er af præcis samme grund at skarpe knaster med meget overlapning normalt regnes for uegnede til turbo, men i dette tilfælde er det jo den effekt man ønsker.

Selvfølgelig kræver det en knastaksel med en del ventiloverlapning og en større turbo end normalt, da trykket ellers vil være lavere ved fuldlast på denne måde, da noget af luften når at ryge lige igennem motoren.

Den model med at stille tændingen senere vil uden tvivl også virke, men vil godt nok koste mange hk.

Mvh.
Christian


Top
  
 
 Titel: Hov hov
Indlæg: 19 aug 2003, 16:17 
Hej

Det vil sige at du påstår at der ikke kommer vacum i indsugningsmanifolden ved speederslip? Det er da noget værre vås. Det er jo netop i den situation at du vil skabe det største vacum i manifolden. Før gasspjældet vil der være overtryk, men bestemt ikke i manifolden. Desuden har du (normalt i hvertfald) også en form for dumpventil som lukker overtrykket i indsugningen før gasspjældet ud ved speederslip.

Det passer heller ikke helt at knaster med stort overlap ikke kan bruges til trykladning. Et godt eksempel er f.eks de knaster Lancia Delta Integrale gruppe A bilerne kørte med. De havde mellem 50 og 60 graders overlap. Dette er selvfølgelig bestemt ikke godt for økonomien, da man blæser en del af den indgående blanding ud af udstødningen inden udstødningsventilen lukker. Til gengæld øger det turbinen fart ganske betydeligt. Om det virkede? .... tja Lancia vandt verdensmesterskabet i Rally 6 gange i træk. Var det fordi da gav en form for ALS system ... nej bestemt ikke, nærmest tværtimod. Dette giver bedre fyldning i toppen af effektkurven.


Og hvordan skulle det kunne koste mange hk at stille tændingen senere som Havneren skriver? I den situation hvor man gør har du jo ikke bruge for hk, der har du brug for at holde farten oppe på turboen. Når man åbner gasspjældet igen skal styreenheden jo gøre tændingsavanceringen normal igen.


Alt i alt må jeg sige at det er noget vås du skriver , og at havneren har helt ret i hans påstand


Mads Rose Rasmussen
www.Abarth-Racing.dk




[quote="Christian T."]Nu må jeg også lige blande mig, jeg mener ikke at Lasses eksempel er noget vrøvl. Om det er lavet sådan på nogen biler aner jeg ikke, men det kan da bestemt godt lade sig gøre, i teorien i hvert fald.



60° efter forbrændingen, det er med andre ord 30° før tdc. Her er udstødningsventilen åben og i det tilfælde du har en racerknast med en god del ventiloverlapning i, vil indsugningsventilen også være åben eller igang med at åbne.
Så skriver Havneren at benzin/luft blandingen vil vente med at suse ind i cylinderen indtil stemplet danner vakuum ved at kører nedad og udstødningsventilen er lukket. Det er altså bare ikke rigtigt, turboen vil i det øjeblik du slipper gassen have temmelig mange omdrejninger og bliver jo netop holdt oppe i omdrejninger. Derfor vil der netop være overtryk i indsugningsmanifoldet, som sørger for at blæse blandingen direkte igennem og ud i udstødningsmanifoldet, før udstødningsventilen når at klappe i. Dette kan kræve, som Nolan skriver i sit første indlæg, at tomgangsreguleringen holder gasspjældet tilpas åbent, for at sikre tilstrækkeligt flow.
Det er af præcis samme grund at skarpe knaster med meget overlapning normalt regnes for uegnede til turbo, men i dette tilfælde er det jo den effekt man ønsker.

Selvfølgelig kræver det en knastaksel med en del ventiloverlapning og en større turbo end normalt, da trykket ellers vil være lavere ved fuldlast på denne måde, da noget af luften når at ryge lige igennem motoren.

Den model med at stille tændingen senere vil uden tvivl også virke, men vil godt nok koste mange hk.

Mvh.
Christian[/quote]


Top
  
 
Indlæg: 19 aug 2003, 16:19 
Hvad sker der lige for det forum her? det har postet mit indlæg 3 gange selvom det meldte fejl til mig


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2003, 16:35 
Att: Nolan.

Det lader da til at vi er enige om mere end en ting!

Og ganske rigtigt vil det også klart være en fordel at sprøjte mere benzin ind i forholdet til hvad man normalt ville gøre under speeder slippet. Det har jo en fortrinlig kølende effekt...

v/h christian

Nolan skrev:
Hej Havner

Jeg har rodet lidt på nettet og jeg må give dig lidt ret......
Selvfølgelig kan brændstoffet ikke sprøjtes ind i cylinderen 60 grader efter forbrændingen. Der er jo lukket af på det tidspunkt.

Flere steder har jeg set, at man forsinker tændingen til efter toppunktet (har set alt fra 10 til 60 grader nævnt).

Andre steder tilføres desuden mere brændstof end normalt.

Én ting er vi dog enige om: det er ufedt for motoren at køre med ALS. Ventiler, sæder og turbo bliver ristet af det.

/Nolan


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2003, 17:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Pokkers. kom til at skrive som "gæst" oven over...

Att: Christian T

(1) Hummm "60° efter forbrændingen, det er med andre ord 30° før tdc.", skriver du... Nu går det her altså helt galt for nogle af os! Det vil altså sige at du mener at krumtappen bevæger sig 60+30=90 grader fra forbrændingens tagtens slut til udstødningens tagtens slut. Med andre ord 90 grader fra stemplet er i bund til det er i top... Det vil sige at en motor omdrejning er på 180grader og en motor cyclus er på 360grader. Du skal vidst lige regne det efter en gang!
Når du nu har regnet det efter vil du finde ud af at det som lasse skriver betyder at benzinen sprøjtes ind 120 grader før ØD eller TDC. Hvad der ca svarer til ca 90 grader før ind.ventilen åbner (afhængig af knast).

(2)Som Mads udemærket beskriver vil der aldrig være overtryk i mannifolden ved lukket gasspjæld. Du du så mener, som jeg tolker det er, er at man skal have en tomgangsventil styret over boksen via tasteforhold, til at turboen kan blæse tryk i mannifolden med. Den skal styres over boksen så den kan åbne når man slipper gassen og lukke meget kort tid efter for ellers vil den godt nok tage omdr i tomgang! Men et lille regne stykke:

2 liters motor med 6000 omdr sluger i min x antal litter luft =

(6000/2)*2 = 6000 liter/min.

Ud over de 6000 litter luft/min, som så kun ville repræsenterer et tryk i mannifolden på 1 bars absolut tryk eller udligning vil du altså have overtryk i mannifolden!!! Det vil sige 8000 liter/min ved 0,3 bar i mannifolden. Det skal altså være en meget stor tomgangsventil. Jeg har aldrig set sådan en fætter.

I luft regningen er der langt fra taget hensyn til alle faktorer! Kun overfladisk teori...

(3) koste mange HK!!!! Du lukker jo gasspjældet. Det går jeg ud fra at man gør for at man ikke vil udvikle Hk lige nu... Eller har jeg misforstået? Tændingen bliver af boksen normaliseret kort tid efter!

Men ellers...

v/h christian.

Christian T. skrev:
(1)60° efter forbrændingen, det er med andre ord 30° før tdc. Her er udstødningsventilen åben og i det tilfælde du har en racerknast med en god del ventiloverlapning i, vil indsugningsventilen også være åben eller igang med at åbne.

(2)Så skriver Havneren at benzin/luft blandingen vil vente med at suse ind i cylinderen indtil stemplet danner vakuum ved at kører nedad og udstødningsventilen er lukket. Det er altså bare ikke rigtigt, turboen vil i det øjeblik du slipper gassen have temmelig mange omdrejninger og bliver jo netop holdt oppe i omdrejninger. Derfor vil der netop være overtryk i indsugningsmanifoldet, som sørger for at blæse blandingen direkte igennem og ud i udstødningsmanifoldet, før udstødningsventilen når at klappe i. Dette kan kræve, som Nolan skriver i sit første indlæg, at tomgangsreguleringen holder gasspjældet tilpas åbent, for at sikre tilstrækkeligt flow.
Det er af præcis samme grund at skarpe knaster med meget overlapning normalt regnes for uegnede til turbo, men i dette tilfælde er det jo den effekt man ønsker.

Selvfølgelig kræver det en knastaksel med en del ventiloverlapning og en større turbo end normalt, da trykket ellers vil være lavere ved fuldlast på denne måde, da noget af luften når at ryge lige igennem motoren.

(3)Den model med at stille tændingen senere vil uden tvivl også virke, men vil godt nok koste mange hk.

Mvh.
Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2003, 18:23 
Hej igen

Det kunne sørme få folk op af stolene, eller måske rettere ned i stolene.

Jeg ved ikke hvordan jeg pludselig fik en halv omdrejning på motoren til at være 90°, det er ganske rigtigt noget vrøvl.

Mht. vakuum i manifoldet, så må jeg indrømme at jeg i min hast tog fejl igen, jeg er dieselmekaniker og tænkte vist ikke helt klart. På en dieselmotor styrer man oftest omdrejningerne på dieselpumpen, her kan man godt have overtryk i indsugningsmanifoldet selv om man slipper speederen, men det bliver selvfølgelig en helt anden sag når man har et gasspjæld inde i billedet, man er selvfølgelig nødt til at "kvæle" motoren på den tilførte luft og ikke som på en diesel med det tilførte brændstof.

Jeg havde ikke tænkt på at man med en processorstyret tænding har mulighed for at forsinke tændingen kun i det øjeblik man ønsker denne effekt, det er naturligt ikke tændingsanlæg der er min stærke side.

I har ret og jeg tog fejl.... hvad søren, meningen med et forum er vel også at man kan lære af hinandens viden.

Mvh.
Christian


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2003, 18:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Du er en STOR STOR mand Christian T. Det er nemlig lige nøjagtig sådan det er. Vi kan alle lære og vi kan også alle lave tanketorsk. Ikke alle vil dog indrømme det... :). Er også mekaniker. Går dog mest op i benzin. Er en anelse mere lost på diesel... :oops:

venlig hilsen christian.

Christian T skrev:
Hej igen

Det kunne sørme få folk op af stolene, eller måske rettere ned i stolene.

Jeg ved ikke hvordan jeg pludselig fik en halv omdrejning på motoren til at være 90°, det er ganske rigtigt noget vrøvl.

Mht. vakuum i manifoldet, så må jeg indrømme at jeg i min hast tog fejl igen, jeg er dieselmekaniker og tænkte vist ikke helt klart. På en dieselmotor styrer man oftest omdrejningerne på dieselpumpen, her kan man godt have overtryk i indsugningsmanifoldet selv om man slipper speederen, men det bliver selvfølgelig en helt anden sag når man har et gasspjæld inde i billedet, man er selvfølgelig nødt til at "kvæle" motoren på den tilførte luft og ikke som på en diesel med det tilførte brændstof.

Jeg havde ikke tænkt på at man med en processorstyret tænding har mulighed for at forsinke tændingen kun i det øjeblik man ønsker denne effekt, det er naturligt ikke tændingsanlæg der er min stærke side.

I har ret og jeg tog fejl.... hvad søren, meningen med et forum er vel også at man kan lære af hinandens viden.

Mvh.
Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2003, 18:46 
Hej Christian

Et forum er til for at vi kan lære af hinanden.

Nu du tænker på dieselteknik og intet vacum i manifolden, så er det værd at bide mærke i at f.eks BMW arbejder på et indsprøjtningssystem helt uden gasspjæld. Og at der har været forsøgt anvendt i motorsport førhen. Dog uden nogen nævneværdig succes. Men hvem ved en dag, vil det måske være muligt at køre helt uden vacum i manifolden, også på en benzinbil. Det kræver bare at man skifter fra gasspjældet som den primære "styring af ydelsen af motoren" til at styre ydelsen af motoren helt elektronisk via indsprøjtningen, ala common rail diesel teknikken, bare med styret tænding.

Mads Rose Rasmussen
www.Abarth-Racing.dk

Christian T skrev:
Hej igen

Det kunne sørme få folk op af stolene, eller måske rettere ned i stolene.

Jeg ved ikke hvordan jeg pludselig fik en halv omdrejning på motoren til at være 90°, det er ganske rigtigt noget vrøvl.

Mht. vakuum i manifoldet, så må jeg indrømme at jeg i min hast tog fejl igen, jeg er dieselmekaniker og tænkte vist ikke helt klart. På en dieselmotor styrer man oftest omdrejningerne på dieselpumpen, her kan man godt have overtryk i indsugningsmanifoldet selv om man slipper speederen, men det bliver selvfølgelig en helt anden sag når man har et gasspjæld inde i billedet, man er selvfølgelig nødt til at "kvæle" motoren på den tilførte luft og ikke som på en diesel med det tilførte brændstof.

Jeg havde ikke tænkt på at man med en processorstyret tænding har mulighed for at forsinke tændingen kun i det øjeblik man ønsker denne effekt, det er naturligt ikke tændingsanlæg der er min stærke side.

I har ret og jeg tog fejl.... hvad søren, meningen med et forum er vel også at man kan lære af hinandens viden.

Mvh.
Christian


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 80 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team