Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: tilskud
Er i gang med at samle stumper til et turbo project på en Citroen zx 1.4 monopoint. På hvilken måde skal jeg få mit ekstra benzin? MF2 eller smt6. kan jeg selv finde ud af at køre det ind?. Hvad med medfølgende instrukser er det noget der kan tydes af en "Standard" dansker.

Jeg har rullefeldt til rådighed, da den gråhåred er centerleder på FDM. Hvilken Metode skal jeg vælje. Er også åben for andre forslag. Hvad med megasquirt kan nogle give en hurtig beskrivelse af systemet.... plejer nok at kunde styre en lode kolbe, men hvad med indkøring og installatiom mm.

Håber at nogle kloge folk kan hjælpe mig lidt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Kom nu!! jeg ved jo at der er folk her inde der ved en hel del om de forskellige systemer. kom med gode og dårlige sider ved de fordkellige produkter. Også jeres egne erfaringer.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
MF2 ulempe : Alt for dyr i forhold til hvad den kan.

SMT6i ret fair pris og kan en hel del.

MegaSquirt er ret billig at lave, kræver dog at man kender til elektronik der er også mulighed for a styre tændning ved brug af Hall sensor i strømfordeleren eller Ford EDIS men er dog ikke helt færdig udviklet endnu (Version 2 er på vej), version 1 kørt pt. i en Toyota MR2 :)

UltraMegaSquirt er på vej, hvor det hele er indbygget istedetfor to forskellige print. (Hvornår den er færdig vides ikke endnu)

En anden mulighed er også MegaSquirtAVR, den kan købes færdiglavet for omkring 190 Euro, de regner med at have bygget tændning på den i løbet af 1-2 mdr. Den kan det samme som MegaSquirt bare med en anden processor og desværre ikke lige så gennemprøvet som MegaSquirt.

Fælles for den alle, er at hvis det skal køre rigtigt så skal det køres ind på rulle felt.

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]

Titel:
Megasquirt(MS) fåes i et hav af varianter. Alle varianter er ens på hardwaren. Der findes en version der kan tumle både tænding og sprøjt på samme print. Det er dog ikke ligetil at køre ind hvis man ikke ved _en del_ om tuning og hvilke signaler man har rundt omkring på motoren.

Hvis du så meget som overvejer et MF2 anlæg så glem alt om tænding. Det vil du næppe kunne køre ind selv.

Den "alm" MS er ret simpel at lave hvis man kan holde på en loddekolbe og har nogle byggesæt på bagen. Det er dog absolut ikke et begynder projekt. Jeg har lavet et par færdige print til folk der ikke selv vil/kan samle det, og alle når i større eller mindre grad en "frustrationsfase" når det skal monteres, hvor de rent ud sagt ikke fatter en bjælde af hvad der foregår på det print. Læs manualen grundigt, og i sin helhed, leg med softwaren på skrivebordet, evt med et Stimboard koblet på MS så alle sensorer er "levende" og sæt dig ind i hele skidtet een gang for alle. Herefter er du faktiskt istand til selv at indstille din bil, helt uafhængigt af mekanikere.

Vil du ikke gøre indsatsen for at sætte dig ind i det, så vælg en købeløsning, og få feks scantune eller lign. til at montere det. Som nævnt i tidligere tråd så kan du få det helt optimalt, eller helt katastrofalt, med blot et tryk på en knap. Den gør lige hvad du ber den om, også hvis det omfatter at tage al bensin fra den ved 7000rpm/1,2 bar i ladetryk :-)

Du vil ihvertfald af med det monopoint anlæg hurtigst muligt! Multipoint er et must hvis det er lidt seriøst turbotuning vi snakker om.

Tag et godt solidt kig på MS hjemmesiden, se på diagrammet osv. så kan du nok vurdere om du vil købe i USA og samle selv. Alle der har det kørende er rimeligt enige om at det er et ret godt system, og ydelserne er ganske gode. "havneren" herinde fra kører med det på en golf1,8, og smider 198hk med det system, på stort set std motor.

Titel:
Tak for at i delte lidt af jeres erfaring. Er nu et skridt nærmere, MF2 er droppet. Hvad med en adresse til MS, kan godt lide iden med at man selv skal lodde det op. Takker igen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Her er den :
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]

Titel:
Hvis du vil bygge det helt fra bunden af så kan jeg godt skaffe dig en programmeret CPU. Køber du kittet er den med.

Alternativt er at snakke med elsupply. De har alle stumperne på lager. De blev vist trætte af at importere fra tyskland til mig af flere omgange, men det er blot fint.

Hvor kommer du fra i landet?

Der er jo efterhånden et par stykker der har gang i MS nu.

Titel:
HenrikGM

Kommer fra nordjylland, ikke langt fra Aalborg. Jeg er gået i gang med deres hjemmeside og ser om jeg finder nogle godbidder. Der er dog lidt for mange løse ender i det endnu før jeg ved hvor valget falder.

I starten er det kun ekstra benzin jeg mangler. Da dette er mit første turboproject vil jeg selvfølgelig gøre det så enkelt som muligt hvor efter jeg senere kan gøre det mere seriøst.

Det "alm" kit som du omtalte i dit første indlæg.... Hvad er prisen, hvis jeg skal ha det fra DK. Kan jeg evt. bruge Dette kit som et tilskudssystem og stadigvæk holde det forholdsvist simpelt med programmering osv.
Takker og bukker.

Titel:
Henrikgm

Så lige i et andet indlæg at du laver dem til en helt fair pris.. Hvad vil leveringstiden være hvis jeg kunne nare dig til at lave et uden ledningsnet.

Titel:
MS kan sagtens køre som alm tilskud.

Du indsætter en stribe nuller i første række RPM bin og ligeså i første række MAP bin. Dette tolker MS som at fra feks 3500rpm skal bensinmængden være nul, og under 0,1 bar skal bensinmængden ogsåvære nul.

Ved så at indsætte stadigt højere VE værdier vil dyserne gradvist komme i aktion i takt med at RPM/MAP overstiger 3500/0,1 og din VE bliver større end nul. Se evt lidt nærmere på VE tabellen så vil du se lysende klart :-)

Leveringstiden er rimeligt kort. Jeg har vistnok næsten alle stumper på lager, så uden at jeg vil hænges op på det, under en uge.

Så bliver der jo en stribe spørgsmål som du skal tage stilling til:
Hvordan vil du trigge RPM signalet, og hvilken code version vil du have?

Jeg vil foreslå dig seneste alm code, uden en masse dikkedarer til at begynde med. Skulle du have en opdateret til nyere mere avanceret version kan du selv gøre det via Bootloaderen på printet, ellers skal jeg nok opdatere CPUen for dig, hvis du sender den til mig.

Trigningen er default trukket fra tændspolen. Dette byder imidlertid på et par alvorlige problemer idet spolen er lidt af en svin rent elektriskt, så støj _kan_ blive et problem.

Jeg ved at en del har haft stor succes med at tappe signalet direkte fra en evt hallgiver, men så er printet en anelse moidificeret. Modstanden R10 er udskiftet til en anden værdi, men det har jeg endnu ikke selv testet IRL.

Det kommer jo helt an på hvad du har på bilen pt somman kan trække signalet fra.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time