Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Allerførst vil jeg sige at min bil er en Fiat Uno Turbo 1,3L

Jeg kom kørende sent i går aftes ligepludselig lyder der et dunk, nå tænkte jeg må have snittet en sten som har fløjet op og ramt bunden.
Men nej 2 min. efter begynder min motor at lyde mærkelig!! jeg stopper den med det samme. Åbner hjelmen og kan ikke se noget forkert, lukker igen og kommer til at kigge ned på jorden. der lå et par olie dråber, lægger mig på jorden og kigger op på motoren. PIS Olietryksmåleren var væk, ringer til en af mine venner og for den slæbt hjem.

Nu har jeg sat en anden olietryksmåler på og jeg kunne hælde 2L olie på. sætter mig ind og drejer nøglen, den starter første gang, men den kommer med en rimelig høj tikken, som bliver højere jo flere omdrejninger den får.

Nogen der har nogle ider til hvad der er gået i udu??

Men jeg kan jo lige sågodt begynde at skille den af før som senere. men det kunne være rart hvis der er nogen der siger at det ikke er blokken der er noget galt med men noget i topstykket.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Lyder som noget i toppen efter min mening.... :(

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Det lyder som en knastfølger, der har sat sig.

Mange nyere motorer (ved ikke om det er tilfældet med en Uno turbo?) kører med hydrauliske knastfølgere, der ikke skal justeres, men de kan ikke tåle at køre tør for olie (har selv prøvet det på en Ford CVH).
En død knastfølger giver den høje tikkende lyd du beskriver, da ventilspillerummene ikke kan udlignes. Skift dem alle, da det er svært at skelne en død fra en u-død.

/Nolan

Titel: Fiat motorer
Hej

Den kører med faste ventil løftere. Hvis det er en meget høj tikken er det sikkert lejerne i motoreren der er færdige.

Mads Rose Rasmussen
www.Abarth-Racing.dk

Nolan skrev:
Det lyder som en knastfølger, der har sat sig.

Mange nyere motorer (ved ikke om det er tilfældet med en Uno turbo?) kører med hydrauliske knastfølgere, der ikke skal justeres, men de kan ikke tåle at køre tør for olie (har selv prøvet det på en Ford CVH).
En død knastfølger giver den høje tikkende lyd du beskriver, da ventilspillerummene ikke kan udlignes. Skift dem alle, da det er svært at skelne en død fra en u-død.

/Nolan

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Lyden kommer nede fra bunden, nede ved bundkaret, ved cylinder 1. min storebror mener det er plejllejet, så det stoler jeg på. så det prøver jeg lige først.

Titel: tikken
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
du har fat i den rigtige ende af snoren det er garanteret dit plejstangs leje der er brændt af fordi den mistede olie trykket har prøvet det med 4 motorer dog ikke uno biler

Titel:
Jeg skiftede alle 4 plejllejer, og nu siger den ikke en eneste mislyd igen. dejligt. det kostede 150,- for 4 plejllejer + en bundkar pakning jeg alligevel skulle have skiftet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time