Wastegate vs Trykventil

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Møller
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af Møller »

Den der ventil er jo blot et "T-stykke" som man bruger til at manuelt justere ladetrykket op på mekanisk styrede turboladere med wastegate.

Ved at montere et T-stykke flyder noget af trykket mellem tryksiden af laderen og wastegaten ud, og dermed måler wastegate et mindre tryk ind den er indstillet til, og dermed lader turboen mere.

Jeg bruger samme princip til at hæve trykket på min Uno, men det koster ihvertfald ikke 300 dask - et alm. plastic T-stykke kan sagtens bruges, og sidst jeg købte nogle, tror jeg kun jeg gav 14,- stykket.
Vh. Anders, Uno under tryk..
Polo 14T
Nyt Medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 06 jul 2003, 21:59
Geografisk sted: Sjælland
Kontakt:

#12 Indlæg af Polo 14T »

Hej Uno..
Må jeg så ha lov til at spørger om dit T-stykke til 14 kr ikke er en noget usikker løsning..
Lukker du tryk ud hele tiden...???
Hvordan styre du det...???
KHA TUNING/kim Andersen

"konstruktive ændringer på MIN bil Hr.betjent...Nej det kan vist ikke passe!!"""
Møller
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af Møller »

Måske taler vi ikke om det samme- mit t stykker er monteret mellem wastegate og kompressorsiden af laderen, for at hæve trykket.. wastegaten går altså først i arbejde senere. Mit tryk er med et 3 mm. T stykke hævet fra 0,65 til 0,85 bar ..

Man styrer det altså på størrelsen af hullet på T stykket. Hvad var specifikt det som T stykket skulle gøre på BMW'en?
Vh. Anders, Uno under tryk..
Polo 14T
Nyt Medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 06 jul 2003, 21:59
Geografisk sted: Sjælland
Kontakt:

#14 Indlæg af Polo 14T »

Hejsa.. vil da mene at det er nogen lunde det samme vi snak´ker om.. men foatter stadig ikke hvordan du kan styre det, unden unødig slid på din mølle. da du åbenbart lukker luft ud lige fra begyndelsen..??
KHA TUNING/kim Andersen

"konstruktive ændringer på MIN bil Hr.betjent...Nej det kan vist ikke passe!!"""
Polo 14T
Nyt Medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 06 jul 2003, 21:59
Geografisk sted: Sjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Polo 14T »

Hey damborg..
DU skulle nok overveje at få en 3 vejs bosch på(bov))....
Eller bruge lidt penge på en en ordenlig en, som smatid kan lukke ud i der fri, og kaan bruges på en bil med muftmassemåler...
Efter min mening er luftmængemåler noget fanden har skabt i vrede... Men det er jo bare min mening...*GG* :shock:
KHA TUNING/kim Andersen

"konstruktive ændringer på MIN bil Hr.betjent...Nej det kan vist ikke passe!!"""
Møller
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#16 Indlæg af Møller »

Polo 14T skrev:Hejsa.. vil da mene at det er nogen lunde det samme vi snak´ker om.. men foatter stadig ikke hvordan du kan styre det, unden unødig slid på din mølle. da du åbenbart lukker luft ud lige fra begyndelsen..??


Det er jo samme idé som den Lasse sælger her på powerpage:

Billede

Det midterste ben lader noget af trykket mellem kompressorsiden og wastegaten lukke ud, denne er bare justerbar, mens mit er fastsat med et fast udluftningshul.
Vh. Anders, Uno under tryk..
Damborg
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Kontakt:

#17 Indlæg af Damborg »

Ok polo 14t

Det spørgsmål jeg Startede med i toppen var om at en Turbo UDEN wastegate...
Billede

Skal Have en eftermonteret wastegate...
Billede

ELLER en ventil Der åbner når trykket bliver for højt....
Billede

Spørgsmålet lød så på OM hvad Turboen ville syntes om belastningen...

Dette har intet om BOW eller Luftmængdemåler at gøre ellers tak for de svar du har givet... men de er en del ved siden af.. :roll:
Besvar