Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Sådan lige rent teoretisk..

Hvis man har en turbo uden indbygget wastegate...

En wastegate skåner jo møllehjulet når den sender udstødningsgassen
uden om turboen... Og belastningen på udstødnings manifoldet vil jo sænkes..

Hvor hvis man sætter en ventil i trykrøret som vil sende overtrykket ud i det fri vil turboen's hjul jo cykle for vildt rundt og belaste turboen ekstra meget... Og der vil være stor modstand i udstødningsmanifoldet..

Så wastegaten har en kæmpe effekt fordel...

Er jeg helt forkert på den her...??? :?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Hmm, jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit indlæg korrekt, men jeg har da både wastegate og BOV på min bil. BOV er netop for at holde møllehjulet igang, når man slipper gassen, og derved lukker spjældet. BOV lukker overtrykket ud, eller recikulerer det, så det overtryk ikke går ned og bremser møllen. Det skåner derved møllen, og du slipper af med turbotøven, eller ihvertfald en del turbotøven.

Titel:
Medlem

Det jeg spøger om er...

Hvis man har en turbo UDEN WASTEGATE...

Der er så forskellige muligheder til at styre ladetrykket..

Den ene er Wastegate..

Den anden en OVERTRYKSVENTIL....(en justerdims der er fjederbelastet monteret på Tryksiden af turboen)

Jeg mener ikke en BOW Medmindre man kan bruge sådan en UDEN Wastegate...

Mester Medlem

Geografisk sted: Fyn
Det du skriver lyder i mine øre til at være korrekt.

Hade en disko med en makker der hade fået at vide af Westspeed at der ikke var noget tab ved at styre trykket ved bare at lukke det ud på insugningen siden,
men da jeg spurte ham om om alt den luft med tryk der bare røg ud i det fri ikke kostede krafter på turboen at lave ekstra viste han ikke rigtig.

Jeg mener ikke den måde er den rigtige at gøre det på og så larmer det også.

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Sjælland
Hejsa

Hmmm synes det hele lyder lidt underligt... Hvis din turbo ikke har watstegate på, er den jo beregnet til extern wastegate...
Og med hensyn til wastgaten, så styres den af accorator boxen, det vil sige, at hvis den er sat til at køre med 0,5 i tryk, så sørger accorator boxen får at åbne wastgaten, så udstødningen bliver ledt uden om udstødningshuset, og den sætter så intet tryk i på kompressor siden, da gasserne bliver ledt uden om..
Og Blow off ventilen sørger for mindre belastning på turboen, den åbner når gaspjældet lukker, og leder enten luften ud i det fri(fed lyd), eller tilbage på tryksiden, kommer an på hvilken bov der benyttes, men som regl biler med mapsenor der kan lukke ud i det fri, og biler med luftmængemåler der recikuler..
Bovèn søger for at mindske torbo tøven og reducer varmen i turboen, for hvis den ikke kan komme af med luften, vil der opstå en stor modstand på tryk siden. og det er bovèns opgave at afhjælpe det.

"konstruktive ændringer på MIN bil Hr.betjent...Nej det kan vist ikke passe!!"""

Titel:
Medlem

Hej Polo 14T

Lige i denne situation har min turbo ingen Wastegate...
ved 4000omd når mit ladetryk 1,4 bar, Der dør bilen ligesom ud pga mangel af benzin, og der er ikke noget at justere trykket på..

Nu står jeg og skal bygge en "trykregulator" på..
Der er jo så Den seperate wastegate som nok er det bedste..
Og der er så nogle der laver en lappeløsning med en ventil før gasspjæld, der åbner ved eks. 0,6 bar og lader resten af trykket gå ud i det fri..

Jeg har allerede en BOW monteret men den hjælper jo ikke så meget i denne situation selv om at det lyder fedt...

Jeg trykker gennem LLM og BOW sidder før den..

Titel:
Nyt Medlem

Hejsa Damborg
Det var godt nok tidligt at ha så højt et ladetryk, Hvad turbo er det du kørte med, for det lyder som den er for lille, siden den sætter så hårdt tyrk ved 4000rmp..
Med hensyn til dit benzintryk, kan enten en regulator gøre det, eller et tilskudssystem(MF2), eller endnu bedre, en anden motorstyring...
Regner med at du køre med luftmængemåler,, hvad bov har du på...?
er dit kit noget du selv har sammensat, og selv lavet.. eller hvad??

"konstruktive ændringer på MIN bil Hr.betjent...Nej det kan vist ikke passe!!"""

Titel:
Medlem

Hej polo..

Det er et Kolstrup turbosæt men turboen er en Garret VNT..

Garret VNT er en turbo uden Wastegate der sidder en Akuator men den Regulere På en form for Venturi så den kan ændre hvornår ladetrykket skal komme.. http://www.thedodgegarage.com/turbo_vnt_bleed.html

Sættet har været monteret på en Bmw 320i fra 84..
Der gav turboen først ladetryk ved 4500omd..
Lidt højt til en 2,0 da den skulle have mange omdrejninger for at kunne udnytte turboen..

Jeg er så i gang med at montere det på en 2,7. der begynder den så at lade ved ca 3000omd..

Jeg har købt MF2.. Da den Justerbar benzintryk regulator ikke kunne føde nok (1,4 bar :oops: )
Jeg prøvede med 535 dyser.. og afmonterede BOW så den lod lidt af trykket gå i det fri... så den kørte med 0,6 bar..(Komp. 8,3:1)

Men endte med et flækket stempel...

Den BOW jeg har er Den Billige Bosch model et vejs...

Jeg har Luftmængdemåler og trykker GENNEM den..

Har lavet om på sættet da min motorstyrings model er Motronic og det det kom fra var L-jetronic..
Har tænkt på at suge gennem Lufmængdemåleren virker mere sikkert..

Men det store problem er så trykreguleringen...

Titel:
Medlem

På min Uno suger turboen også gennem luftmængdemåler. Det er også et Jetronic sprøjt der sidder på sådan en fætter..

Titel:
Nyt Medlem

Hey damborg...
Oki.. men møllen er stadig for lille.. ALT for lille....
Tror jeg har løst dit probelm, kunne huske noget om en VW golf2 gti 16v, som havde samme problem, mner vi løste problemet med en afblæsnings ventil..... den kan fås hos RHmotorsport til den ringe sum 295 kroner.. tro det kan løse dit probelm, hvis det ikke allerede er sådan du har på.
Hvis ikke det kan løse det, så vil jeg råde dig til af få en støre turbo....

tjek det her link.. http://www.rh-motorsport.dk/turbotilb.html

:D :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time