Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Jeg sprøjter det ind i turboen for så er man 100% sikker på det er forstøvet ordenligt ,det kan vil ikke undgåes at det køler turboen.
Bruger en ventil kegle med en dysse, har sat en nål i så strålen spredes sig, kører vand og sprit,

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Att: g
Jeg tror, at hvis man sprøjter direkte ind i turboen, og man HAR en IC, så kan du måske få problemer?
Mener de på GIK-turbo siger det skal sprøjtes ind inden gasspjældet hvis man har IC på...?

Problemerne opstår først om vinteren, hvor der vil dannes kondens på indersiden af ladeluftskøleren.

Hey igen...
Lige en lille kommentar mere omkring vadindsprøjtning:
Var ude og køre lidt idag, og ville for sjovs skyld prøve at sammenligne min udgangs-hastighed på en motorvejstilkørsel. Første gang var med vandinsprøjtningen sluttet til. Her blev min udgangshastighed ca. 155-160, lidt usikkert, lige midt i mellem de to tal.
Bagefter uden vand. Her belv min udgangshastighed 145-150.
Der blev selvfølgelig målt på den samme tilkørsel og med samme start-hastighed og gear ved begge målinger. Ved kørsel uden vand tændingsbankede bilen en hel del, dette var væk da vandet var tilsluttet...
Altså en nem konklusion:
"Vand? ", "Ja tak!"
Daniel

Daniel:->

Da du sprøjter vandet ind i indsugningen er jeg lidt nysgerrig. Hvordan er forstøvningen med den dyse du bruger. F.eks. sammenlign med Lasse W.'s guide her på Powerpage. Der er 3 billeder..

Har du en trykkontakt der starter vandet ved et bestemt tryk, eller er den (altså pumpen) også styret af omdrejningantal ? Hvor peger du vand-strålen/forstøvningen hen i sugerøret ? Mod eller væk fra laderen?

Håber du vil svare,..

Anders

Hey Anders...
Jeg sprøjter vandet ind lige før turboen, så tæt på som muligt.. Min dyse vender VÆK fra turboen, altså MOD luftfilteret. Det foreskrev den vejledning der fulgte med mit sæt. Jeg har købt et komplet sæt fra GIK som lasse også henviser til her på siden... Der fulgte en justerbar dyse med, så jeg selv kan regulere mængden af vand. Det skal gøres manuelt... Min pumpe starter, når turboladeren lever 0,4 bar i trykrøret før gasspjældet. På tryk-siden har jeg placeret en pressostat (tror jeg det hedder). Det er en simpel anordning der gør, at når trykket når de føromtalte 0,4 bar, så trykker en lille jern-kontakt på en lille elektrisk anordning, der sender + videre til pumpen. Det er et ganske simpelt system, og jeg syntes jo altså det virker...
Hvor bor du henne i landet?
Hvilken kontraventil har du købt?
Spørg gerne igen, hvis der er andet jeg kan hjælpe med...
Daniel.

Hej Daniel,

Jeg har også købt et sæt hos GIK, sættet med en vandpose, justerbar dyse med 90 graders udgangshul, lidt slanger og en alm. lille pumpe. Jeg synes bare ikke at den forstøver særligt godt..

Jeg bor i København S

Hmm, jeg har præcis det samme sæt... Bortset fra, at min pumpe stod af, og jeg derefter har brugt en almindelig pumpe der sidder i sprinkler-beholderen... Overvejer dog lidt at sætte en pumpe mere på... Burde ikke være et problem... Efterspurgte en ny pumpe hos gik= 660 Svkr... Jeg betalte 50 på skrotten, lidt billigere... En pumpe mere i serie kan garanteret lave den ønskede forstøvning... Men turboen i sig selv pisker vandet godt op, da det jo først er ved 0,4 bar at min slår til, og der er dermed ved at være fint gang i møllen!
Jeg bor i Ikast, troede måske du var fra Esbjerg, da jeg tit er til race der, da mine forældre bor i byen, og der kører nemlig en Uno turbo... Kunne jo have været dig...
Tror min forstøver godt nok, men det hjælper måske også, at jeg ikke har den skruet særligt meget op... Den justerbar dyse er ellers fin at regulere med... Min tømmer dog det resterende vand ud i turboen, så jeg lukker dysen hver gang jeg har kørt, pisse irriterende... Er dog igang med at få en elektrisk ventil fra et benzin system sat på, således kan det sluttes til fra kabinen... Men lad os se....
Daniel.

Det er jo netop der min kontraventil kommer ind i billedet.. den lukker først op ved 0,3 bars tryk... så jeg er nervøs for om standart medfølgende pumpe kan klare det i længden.

Medlem

Hej
Jeg ledte længe efter en fornuftig pumpe til en god pris.
Den (de) jeg bruger er en sprinklerpumpe som er en tandhjulspumpe.
Den leverer et meget stabilt tryk på 2 bar og to pumper giver 3,8 bar.
Det er en Tridon varenr. 8870-12 listepris kr. 135,- + moms.
Jeg har et recirkulerende system som er opbygget i stil med et benzin
indsprøjtningssystem. En trykregulator sender overskydende vand/methanol tilbage i tanken ved et indstillet tryk.
På den måde kan man rimeligt nøjagtigt regulere mængden.
Dysen sidder i trykrøret ca. 150mm før gasspjældet.
Dysen jeg bruger er en befugtningsdyse til industrien.
Det er den dyse der giver den mindste dråbestørrelse=bedste
forstøvning, ved 1,5 bars tryk. Max. ladetryk 1,25bar, så trykregulatoren
er indstillet til 3 bar.
Købt hos MB-teknik pris ca. kr. 180,-
Fåes i størrelser fra 0,16 til 0,36 liter pr. minut ved 2 bar.
Claus A

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time