Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 22:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
SÅDAN GERT , SÅ KAN DE (MÅSKE) LÆRE DET:-D

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

ja gert har vist fat i noget der.....:-D

Angående tændingsbanken, så er det ikke helt rigtig Morten. Hvis du kører med for fed blanding kan du risikere at få kulsod i toppen af cylinderen og denne kan blive så var at den antænder gassen iden den kommer ind i kammeret. Og derved tændingsbanke. Dette vil dog oftes ses ved at tændrørets top er smeltet væk og det er helt lysegråt i toppen.

Jeg syntes seriøst denne dialog er gået helt af sporet... Gert har ret med kompressionstest. Man blir ved indtil trykket ikke stiger mere... Sådan tester man om en cylinder holder tæt. Men der er flere måde at finde den samme fejl på. Man kan også køre 7 gange og så se om der er en cylinder der skiller sig voldsomt ud fra de andre. For som Damborg skriver KAN man være uheldig. Men der vil dog aldrig komme samme tryk i et stempel der er defekt som i dem der burde være iorden. Ellers kan jeg sige at det må være alle stempler der er temmelig slidte!!!

Og til Jesper ja jeg har kigget på din graf men det var jo ikke rigtig det vi snakkede om. Det var hvor vidt en kompressions test kunne bruges til at vise kompressionforholdet. Men nok om det...

my 5 cents!

Læs:

http://www.bmwe30.dk/gordetselv/m20omby ... ygning.htm

Så kan I lære det :-))

// Troels :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P

Lære hvad???:-| der er da ikke noget nyt i det...

Blander mig lige igen... :-)

Citat Mikkel:

"Og til Jesper ja jeg har kigget på din graf men det var jo ikke rigtig det vi snakkede om. Det var hvor vidt en kompressions test kunne bruges til at vise kompressionforholdet. Men nok om det..."

Mikkel jeg tror aldrig at der er nogen som har påstået at man kan se kompressionsforholdet på en kompressionstester.(Jeg har ihvertfald ikke).

Det som grafen viser er at man tydeligt kan se princippet i at jo højere kompressionsforhold man har, desto flere bar komprimerer man med. Alt sammen inden for tolerancerne som de 2 streger angiver.

Mikkel mener du ikke at det er fysisk umuligt at en motor med 8,3:1 skulle trykke 11 bar når en motor med 10,4:1 også trykker 11bar??

Er sikker på at resultaterne ville blive mere realistiske hvis folk drejede starteren indtil maksimal tryk er nået.(Går ud fra du mener det samme).

Forøvrig vil jeg da lige tilføje at det jo ikke er for sjovt at en bil som kører med turbo og højt ladetryk, skal have sænket kompessionsforholdet væsenligt. Hvis det ikke bliver gjordt vil trykket ved kompression blive alt for voldsomt og selvantænde/tændingsbanke. Her spiller kompressionsforholdet virkelig ind! Og princippet går jo igen med en motor uden turbo som trykker mange bar ved kompression, samt tændingsbanker. Den vil stoppe med at tændingbanke hvis kompressionforholdet falder. Dermed falder trykket ved kompression jo også.

Er der virkelig ingen som kan se at kompressionsforhold og kompressionstrykket løber side om side?? (selvfølgelig med lidt afvigelse i de forskellige tilfælde) men rent principielt. Fyldningsgraden spiller selvfølgelig også en rolle hvad tændingsbanken angår når motoren kommer op i omdrejninger, men det er en anden snak..

Jesper: det var nu heller ikke helt det jeg forsøgte at sige.. det er ikke ligefrem nemt at udtrykke sig på skrift når man ikke kan fægte med armene. Men tror vi er enige i bund og grund. Og jo det burde være mere eller mindre umuligt at begge motorer trykker med samme antal bar i kammeret. HVIS man gør som du skriver kompressionstester indtil maxtryk er nået. Men hvis du som touring skriver tester 7 gange er der jo mulighed for at du tester 7 gange på en 10.4:1 motor og får 11 bar. Og så tester max på en 8.3:1 og får det samme. SÅ tror jeg man villef atte hvorfor man kører til maxtryk er nået.

Ok, nu tror jeg vi er helt enige mikkel:-) og du har ret ,det er meget svært at skrive sine forklaringer i forhold til at stå og illustrere det med armbevægelser som du skriver. Jeg mener bare at hvis man går op i en tunet bil, burde man tage en kompessionstest til maks tryk er nået. Ligesom man gør på rullefelt, der kører man jo heller ikke til 3500 omdr/min for at se om den går jævnt.:-)) FULD ÆDE! Det er jo tunede biler vi har med at gøre!

Ham JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN ved godt nok en masse om kompressionforhold:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D og topstykker som han pænt henviser til på sin side:-D :-D :-D :-D :-D Jan jeg tror at du skal læse din side igennem

http://www.bmwe30.dk/gordetselv/m20omby ... ygning.htm

Du har smart m3´er men ved ikke noget om noget om noget motor heheheheheheheh:-O :-O :-O :-O :-O :-O :-O :-O :-O

Senior Medlem

Att. jørli

At svine folk til kan alle børn finde ud af, hvad med at fortælle hvad du basere din mening på. Det andet er for useriøst.........
Du ved åbenbart ik selv noget, siden du kommer med så useriøse og barnlige kommentarer, misundelse er en grim ting.............

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time