Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 00:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Indlæg: 06 jun 2003, 12:38 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 256
Geografisk sted: Jylland
Hej

Mange af os kender frederikke, hende der havde den der vr6 med hgp turbo, den er osse blevet kaseret til syn, selvom den hav tüv.

Hvorfor?, jo fordi tüv'en ikke er en EU godkendelse, altså hvis denne bil skal komme i betragting i danmark, skal den være godkendt i hele EU,
ikke kun i tyskland.

""Nej, nej, og atter nej...
Det er årsagen til at du kan slippe uden afgift... hvis du altså bygger den på en G60'er... (160 hk + 20% = 192 hk - VR6 motor er på 174 - 176 hk).""

Ja Wildert, men det er pga 2,9 VR6 190HK denne moterombygning er blevet til...

Og nu kan enhver smide en VR6 kværn i en hvilken somhelst G2,
og "bare" at betale afgiften, og at bremser og andre ting følger med..

Kender en der har forhørt sig om afgift på en G2 1,8 GT, det sjove er at han skulle af med 26000kr for at smide en G60 i, men "Kun" 18000kr for at smide en 2,8 VR6 i.

Hilsen Martin R



Indæg ændret (06-06-03 13:53)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jun 2003, 17:32 
Sagen er den at laver du konstruktive ændringer af bremsesystem eller motor skal det altid godkendes direkte af bilproducenten eller dennes importør inden indregistrering eller syn i DK. Dette er uanset om køretøjet er importeret eller ej. En hver anden ændring som ikke har nogen sikkers- eller miljømæssig indflydelse har alene interesse for Told & Skat. Husk dog at fælgstørrelsen har betydning for dimensionering af bremserne hvorfor det IKKE er smart at møde op til syn med sine nykreglede 21" fælge på sin 1,3er.
Det der giver de største problemer er når en bil ombygges med stumper fra et andet mærke (feks porchebremser på en golf). For her har den af SBI påkrævede instans svært ved at vurdere dimensionering og deraf forsvarligheden af den foretagede ændring. Og da instansen ikke bare kan ændres kan dette være en seriøs hindring.
Et andet problem ved tuning er ved feks. indbygning af andet motorfabrikat. Her skal du kunne dokumentere at den nye motor ikke forurener mere end den oprindelige motor (HK forøgelsen er jo til at tage og føle på). Er den yderligere modificeret skal der foretages en lang række målinger af autoriserede instanser som koster kassen.
Man skal med andre ord normalt ikke forvente at kunne få godkendt andet end en opgradering af sin bil til en større model med hvad dertil hører af bremser og bærearme mm. (feks 1,3->2,0 i samme model). På denne måde omregistreres bilen blot til den nye model. (større bremser kan dog overflyttes uden motor)
Hertil kommer afgiften som altid er en ukendt størrelse.

Det er surt og kedeligt arbejde, men i sådanne sager er det ikke klogt at være naiv omkrig beaukratiets gang. Det kan pengepungen hurtigt erfare!

Håber det kan afklare forvirringen.

Hvad er det iøvrigt for et bæst du har erhvervet???

:.-( :.-(


Top
  
 
Indlæg: 08 jun 2003, 18:18 
Er det mugligt at få godkendt og indregistreret en bil med en kraftigere motor af andert fabrikat???

- Ja der skal betales afgift, men er det mugligt???


Top
  
 
Indlæg: 09 jun 2003, 14:47 
Ja, hvis bilfabrikanten (ikke motorfabrikanten) kan stå inde for at det er forsvarligt med den ekstra effekt. Desuden må den ikke forurene mere end den oprindelige motor, og det kan jo godt blive et problem.


Top
  
 
Indlæg: 09 jun 2003, 18:33 
Bilfabrikantens accept??? - er det muligt?


Top
  
 
Indlæg: 11 jun 2003, 12:20 
Importøren er ofte nok. Men bemærk at forureningsdokumentationen skal komme fra importøren af motoren. Hvis du er heldig vil SBI acceptere std.værdierne fra denne hvilket kan være en fordel hvis tuningsgraden er højere. Desuden må bilen ved syn ALDRIG overskride de fra fabrikken opgivet std.værdier for CO- og NoX- udledning. :.-(


Top
  
 
Indlæg: 11 jun 2003, 18:00 
Hvis man køber en bil med større motor i udlandet fx Sverige eller England, og bilen er godkendt og indregistreret der, er bil- fabrikanten/importørens godkendelse så nødvendig?


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 89 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team