Import af tunet bil

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
JN

Import af tunet bil

#1 Indlæg af JN »

Hvordan er reglerne omkring import af biler fra udlandet, der er tunet mere end vi må her hjemme fx. helt anden motor med mere end 20% mere effekt.
Og hvad med forsikring?
Flying Rat

Re: Import af tunet bil

#2 Indlæg af Flying Rat »

det må du ikke, så er den ikke længere:-/
JN

Re: Import af tunet bil

#3 Indlæg af JN »

Jeg har ladet mig fortælle, at så længe bilen har været godkendt i et andet EU land, kan den indregistreres i Danmark.
Er det en røver?
Jacob

Re: Import af tunet bil

#4 Indlæg af Jacob »

jeg har hørt den samme historie, men jeg ved ikke om den holder... man kan jo f.eks. ikke indregistrere de nye supraer mere fordi de forurener for meget.
sniffer

Re: Import af tunet bil

#5 Indlæg af sniffer »

Hvis de har en tuv godkendelse kan syns hallen for det meste ikke gøre dig noget ...
JN

Re: Import af tunet bil

#6 Indlæg af JN »

Vil det sige at man kan købe en modificeret bil i Tyskland, der ville være ulovlig herhjemme, og få den indregistreret uden andre problemer end sure miner fra en lang række skrankepaver?
sniffer

Re: Import af tunet bil

#7 Indlæg af sniffer »

Ja hvis ombygningen er tuv godkendt i tyskland
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: Import af tunet bil

#8 Indlæg af Wildert »

Den ville sådan set ikke være ulovlig selvom den var bygget herhjemme - hele forskellen ligger i afgiften, og godkendelsen.
Hvis du importerer bilen, så betaler du jo afgift for at komme på plader, og derfor kommer du automatisk til at betale den ekstra afgift, som er den ene halvdel af at få bilen lovlig i DK. Var du stillet op med en dansk bil med den tuning, ville Told og Skat kunne kræve afgift.
Den anden del er godkendelsen - møder du op i en synshal med en tunet "dansk" bil, hvor du har TÜV godkendelse, eller anden godkendelse, på det tuning der er udført, så skal det godkendes af SBI.

Så forskellen er såmænd ikke så stor mellem at komme med en oprindeligt dansk købt og derefter tunet bil, og så en importeret tunet bil. Der skal samme godkendelser til.
Der hvor det er en fordel at importere en tunet bil fra f.eks. Tyskland, er at de får godkendelser på næsten alt hvad de foretager sig af ændringer - simpelthen fordi de kan. Køber du så bilen, så kan du jo få godkendelsen med, og så slipper du for selv at skulle få den foretaget = penge sparet.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
JN

Re: Import af tunet bil

#9 Indlæg af JN »

Man kan da ikke få en bil, med en større motor (20%+) fra en anden bil type, godkendt af SBI, som man kan i Tyskland.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: Import af tunet bil

#10 Indlæg af Wildert »

"Sagtens" - det er kun et spørgsmål om at lave det forsvarligt, og have godkendelse fra fabrikanten på at den kan holde til det.
Såvidt SBI - dernæst skal du nok en tur om Told og Skat og slippe "lidt" afgiftskroner til dem.

Problemet er at vi ikke i DK har tradition for at gøre det - og derfor kan godkendelserne være svære at få - men f.eks. kan du få Peugeot importøren til at godkende at en 205 XS'er monteres med bremser fra en 205 1.9 GTi - i såfald er der intet at spille om fra SBI's side - selve ombygningen skal de godkende, og hvis den ellers er lavet forsvarligt (ingen snoede bremseslanger, etc.), så er der kun tilbage at stemple "Godkendt" på papirene.
Du kan få Opel til at gøre det samme med f.eks. en Ascona B og en 2.2 liters motor fra Omega.

Ovenstående er real life eksempler.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar