Topstykke hvad er optimalt ??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Dalbjerg AX GTi

Topstykke hvad er optimalt ??

#1 Indlæg af Dalbjerg AX GTi »

Hejsa.

Er det ikken ogen kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig med hvad der ville være optimalt på følgende topstykke.

Topstykket er et TU topstykke til en Citroen/Pug 1.4 som er blevet renoveret samt bearbejdet/flowet, men for at give det den sidste finish så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad det optimale vil være med hensyn til størelsen på indsugnings og udstødnings kanaler.

Nu er inds. ca. 36mm og udst. 26mm hvordan tror i det vil virke ?? Vil de være bedre hvis de bliver større ??

Manifolden bliver lavet efter topstykket så det skal i ikke tage hensyn til.

Jeg håber i kan hjælpe.

Mvh

Kent
Christopher

Re: Topstykke hvad er optimalt ??

#2 Indlæg af Christopher »

hvad for en knast vil du bruge og hvor store er dine ventiler?:-)
Dalbjerg AX GTi

Re: Topstykke hvad er optimalt ??

#3 Indlæg af Dalbjerg AX GTi »

Knasten bliver en 290-300 graders og mine ventiler er vist standart..... Kan det svare sig at få dem drejet lidt ned i tykkelsen og hvor meget arbejde er der ved at skifte/lave om til større ventiler ?? ( Er det pengene/ydelsen værd )
Christopher

Re: Topstykke hvad er optimalt ??

#4 Indlæg af Christopher »

tror du skal få sat større ventiler i med den knast og evt. få dem lettet, da det er en knast til mange omdr. du vil bruge:-)
Dalbjerg AX GTi

Re: Topstykke hvad er optimalt ??

#5 Indlæg af Dalbjerg AX GTi »

Hvem kan lave det om til større ventiler... Eller rettere hvad skal laves og hvordan gøres det samt hvad koster større ventiler ??

Jeg har en kammerat som er værktøjsmager som skal stå for det men han skal jo også lige vide hvordan ;)
Christopher

Re: Topstykke hvad er optimalt ??

#6 Indlæg af Christopher »

Kender ikke så meget til franske motorer, men måske er det muligt at tage et topstykke fra en lidt større motor med større ventiler i standard, kan anbefale dig at kigge en tur forbi www.hi-speed.dk der må være nogen der hjælpe dig der:-)
Dalbjerg AX GTi

Re: Topstykke hvad er optimalt ??

#7 Indlæg af Dalbjerg AX GTi »

Tak for tippet men er selv en flittig skriver/læser derinde..... Og håbede at der var nogen herinde der kunne give et par gode råd :-|
Lasse

Re: Topstykke hvad er optimalt ??

#8 Indlæg af Lasse »

Få det lavet hos en topstykke mand, det koster ikke så meget. Du skal også have større sæderi toppen til ventilerne. Løsner et sæde sig i toppen så dør motoren :.-(

Du må kunne tage toppen fra 1.6 TU motoren og den har med garenti større ventiler. ellers ved topstykkemanden hvilke søm der skal bruges

mvh Lasse
Dalbjerg AX GTi

Re: Topstykke hvad er optimalt ??

#9 Indlæg af Dalbjerg AX GTi »

Nu er det bare sådan at jeg har et topstykke som er nyrenoveret og portet/flowet.... Hvad koster det at få det lavet så der kan være større ventiler i ??
Besvar