Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 05:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 31 mar 2003, 21:03 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 52
jeg har snakket med en mand i dag og han vil rulle den for 500 orange
så det vil jeg lige prøve .... der kan jeg jo så få en del atvide om mine lamda værdier .... han vil lægge kurven for lamda sonden ind over kurven for co for at danne et billed over hvor jeg er :-)
det er nok også det bedste
t


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 01 apr 2003, 08:25 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Lambdasonde er ikke så dårlig som du siger, enig at den ikke er præsis, men sonden giver en værdi i området hvor den skal køre, sørger du for sonden er varm (tæt på turboen) så KAN den bruges lægger du dig på 800-900mv så går man ikke galt i byen. Man får måske ikke den helt optimale ydelse, men ødelægger ikke motoren

mvh LasseW

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 01 apr 2003, 18:11 
Dvs at du mener at sonden måler korrekt i området omkring 3-600 grader celsius.....Tæt på turboen er et noget vidt begreb!
Har du ikke temperaturen ret præcist så aner du ikke hvad 800mV egentligt betyder. Det kan være magert eller tilpas eller fed uden at de 800mV fortæller dig en tøddel. Har du yderligere en knast fra en sugemotor i en turbomotor vil du uvægerligt blæse frisk luft ud i manifolden, hvorefter værdien af de 800mV bliver rent gætværk.
Er værdien ikke verificeret med noget rigtigt måleudstyr, så er spændingen på sensoren kun til noget i ren sammenligning, og ikke meget andet.
Tænke sig at man vil stole på noget isenkram til en plovmand eller mindre når man har brugt time efter time og kr efter kr på en ombygning, når man kan få en billig rullefelttest een gang for alle, og få lortet justeret ordentligt.


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 01 apr 2003, 20:58 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Du vil aldrig have 300 til 600 grader i udstødningen på en belastet motor, du vil ligge langt over. I alle andre områder kører du lambda 1 og der er sensoren perfekt da det jo er det den er bygget til.

Man vil heller ikke være særligt klog hvis man sætter en hidsig sugeknast i en trykladet motor, det er jo netop ikke det den er beregnet til.

Har du da set nogle der siger rullefelt ikke duer, tvært i mod

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 02 apr 2003, 16:44 
Hmm...helt konkret hvor i udstødningen mener du at man aldrigt har 3-600 grader?

Feks yder visse saab9000 maxeffekt omkring 920 grader celcius målt 30mm efter topstykket. Ved 950 grader bliver det dyrt.
Ikke RET mange biler er så hårdt presset som ovennævnte motor, og de fleste lambdasensorer sidder ~20cm efter turboen. Temperaturfaldet over turboen og de 20cm forrør tager i betragtning så ser du næppe nogensinde mere end 600 grader hvor Lambda sensoren sidder. Har du set en karakteristik på en std bosch O2sensor hvor temperaturen er sat i forhold til udgangsspændingen ved lambda 1?


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 02 apr 2003, 21:04 
Den rulning du kan få lavet til 500 er nok det værd tror jeg... Folk er jo håbløs ueninge på disse meget teoretiske emner! Men udmiddelbart vil jeg nu holde med Lasse... Sådan som jeg tolker hvad Henrikgm skriver, Så ville en orginal motor ikke kunne bruge lamdasonden til meget heller... Godt nok ser den bordt fra lamdasonden ved fuldlast!

Den landasonde kurve som, ham der ruller din bil kan lave, er Landa tallet. Ikke at forveksle med volt på sonden. Det er to forskellige ting... Lamda tallet vil dog nok ligge i nærheden 0,8, men her bliver plandingen federe nu lavere tal. Lamda 1 er vil svare til 500mv på din sonde, men det kan man så heller ikke regne med i efter hvad Henrik siger... Og 500mv vil du nok ikke se din sonde vise, da den i det område er utrolig følsom og meget hurtigt vil gå enten til mager eller fed.

v/h christian


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 02 apr 2003, 21:42 
Ahh...misforstå mig nu ikke! En original bil går som du nævner openloop v. fuldlast og bruger ikke sensoren til andet end lavlast cruise, og let acceleration. Det fleste trykladede motorer oplever ikke så mange farlige situationer med lavlast, eller let acceleration(hvem har en turbo motor og laver "lette acellerationer" :-)?
En oem motor vil bruge sensoren til at fo km/l til at blive rimeligt adaptivt, og hånden på hjertet, de fleste turboejere herinde er noget nær fløjtende ligeglade med forbruget. Det handler om maks effket, og ikke meget andet.
Til dette formål er det så jeg protesterer fordi:
1. en oem sensors karakteristik passer ikke temperaturmæssigt på turbomotorer
2. Karakteristikken i det område vi interesserer os for(omkring 12,4-13 for de flestes vedkommende) gør målingen til en yderst krakilsk sag. At tale om at man kan måle 0,8volt på en sensor på en bestemt bil er ok, blot må man ikke forlade sig på at den værdi er den samme på ens egen opbygning.
3. Hvad er denne spænding målt med? Sensoren tåler absolut ikke nogen nævneværdig belastning, så det voltmeter man måler med er næste kritiske del.
4. Hvordan er målingen taget på sensoren? Er der taget højde for indstrålet støj i målingen?
5. Jeg sidder og kigger på et datablad fra bosch: sensorene har en arbejdstemperatur på 220grader celcius. Her passer de, derudover er der et temperaturglid. Det skal siges at sensoren er opvarmet elektriskt.

Derfor mener jeg ikke at man kan sammenligne spændingerne fra projekt til projekt. Men man kan stadigt bruge det som reference for sin _egen_ bil, så ideen er god nok, blot må man ikke stole på den som et tuningsværktøj, hvis man har penge puttet i projektet.

Karakteristik vedlagt.


Vedhæftede filer:
o2 karakteristik.jpg
o2 karakteristik.jpg [ 42.82 KiB | Vist 1144 gange ]
Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 03 apr 2003, 05:15 
Hejsa

Sikke en debat om emnet, personligt har jeg endnu ikke nogen erfaring med måling på sådan en lambda sonde, men får det snart. Jeg har nemlig købt en måler med 10 lysdioder som samlesæt. Det er i princippet bare et voltmeter, men det er lidt nemmere med nogle lysdioder der lyser op, fremfor et multimeter, skidtet skulle jo gerne køre raskt fremad i det område vi taler om.
Jeg synes lige jeg ville bidrage med den info. der følger med byggesættet. Denne måler kunne selvfølgelig være lavet som et "færdigt" voltmeter, men fabrikanten har valgt at sætte en trimmer på printet, således at man skal kalibrere måleren på den konkrete motor, altså ved at smide en CO måler i udstødningen og kalibrere måleren efter denne.
Dette synes jeg lyder som en fornuftig måde at gøre det på, så er man lidt mere sikker på hvor man er henne.
Der kan selvfølgelig aldrig være tvivl om at det bedste til hver en tid er at få den rullet et sted hvor de har både udstyr og viden til det, men metoden med lambda sonden giver da nogle tiltalende muligheder for os "garagemekanikere".

Mvh.
Christian


Top
  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 03 apr 2003, 08:00 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 52
christian:
hvis det er den måler som du har fundet her på siden som man selv kan bygge , så husk at måle den efter og se hvornår de forskellige dioder tænder for den passer ikke helt , og potmeteret et til at stille lysstyrken på dioderne ;-) det var bare en information .

Til jer andre :
jeg har jo som skrevet fået min motor komplet fra Japan , og der sad en lamdasonde på motoren da jeg købte den lige efter turboen , den lamdasonde må jeg vel kunne regne med da den er lavet til bilen/motoren ??? det er en af de sonder som kun har en ledning !
kan man regne med det signal som den giver fra sig eller ej ???

t


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: lamda tal
Indlæg: 03 apr 2003, 14:37 
Hej T, tak for info´en, men det er ikke den måler der er vist her på siden. Den er købt hos www.sayjes.dk og trimmeren er til at kalibrere måleren med, så man netop kan justere sig til en måling, som er forholdsvis pålidelig.

Mvh.
Christian


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team