Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 08:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 17 feb 2003, 23:34 
Hej igen NoAngel.
Hvad angår det med potterne, skal du bare sørge for at der kun er gennemstrømspotter på systemet (ja og så evt katten, hvis du ikke er meget for at hive den af). Om du har brug for 1 eller to, kommer an på lyden - det giver stort set samme effekt om du har to eller kun en gennemstrømspotte... (2 vejer selvfølgelig mere end 1, og i race går man jo meget op i at holde egenvægten så lav som overhovedet muligt, og din kat dæmper jo nok også lyden en del, så hvis den bare laves rigtigt er en vel nok - et godt råd er at bruge normalt isolerings rockwool til dæmpningsmateriale i potten - jo mere du propper i, jo mindre siger den, og jo mindre fyld: jo mere skralder den (uhm lækkert))...)

Og mht literatur, er det især "TUNING Motor og undervogn" af Gert Hack fra 1973 (men for pokker den er grundig - 232 sider kun om motor (og så 70 sider om undervogn), der har givet mig god indsigt i tuning. "Tuning four cylinder Fords" (også rigtig god - selvfølgelig forudsat at man kører Ford :o))
Så har jeg læst et par andre bøger om Ford-motorer, en om knastaksler, og en del artikler om bl.a. udstødnings-design, ramming-effekt, Ford-tuning ('figures...) mm.

1 dagsforsikringer er vidst ikke nogen reel mulighed - jeg har ikke hørt om sådanne forsikringer til M-prøver, og hvis der er, er de nok HUNDE-DYRE... :o(
Omfanget af skader afhænger selvfølgelig af hvordan du kører, men man kan jo blive overrasket. Man kan jo ikke se hele banen på forhånd, og der er ingen "fri gennemkørsel" inden prøven, så man har kun den ikke-målfaste skitse at se på...

NOS skal jeg ikke kunne udtale mig om - om du kan blive i STD-klassen afhænger nok af hvad du ellers har lavet ved den - but then again I don't know...

Og du har ret i at tunings-stumper til Skoda 130 er svære at få fat i, men undervognen laver jeg selv mods. til, buret svejser jeg selv, Recaro-sæderne har jeg skaffet fra en Manta og selv lavet stel til, og H-seler er jo universelle... MEN motor-delene er svære at skaffe - har fået fat i en banan-manifold (med 3 grene, da topstykket har siameserporte - dvs. portene går sammen to og to i topstykket undtagen de to ydersste udstødningsporte, der er separate), og jeg har skaffet en dobb 40mm solex, som jeg søger en manifold til, det bliver nok til at jeg selv må bikse en sammen en.
Topstykket skal portes, og udstødningsventilerne (ø29) skal udskiftes med 32mm fra indsugningen på en 1200, og så er der jo kun knasten tilbage - og ja den bliver nok lidt sværere...

Af oplagte ting at tune din bil med, er der først og frem vægten - smid AL vægt du kan undvære væk (giver både højere svinghastighed og acceleration, så 10% lavere vægt er bedre end 10% større motoreffekt - fordi den også gavner svinghastigheden). Dvs UD med bagsæder, gulvmåtter, al det polstring lyddæmpning og plastik paneler du kan undvære, og for guds skyld ud med reservehjulet (selvfølgelig noget skidt hvis du punkterer, men det kan du jo bare lade være med... ;o)). Og sørg for at hive noget kold luft ned til luftfilteret, det er en billig vej til en lille effektforøgelse... :o)
Og for guds skyld cut gearstangen af til lavere højde, det giver et meget hurtigere og mere præcist gearskifte, og bilen føles meget mere sporty af det... :o)

Jeg er 21 år, hvilket ganske vidst ikke lyder af så meget, men jeg har åndet og levet for biler siden jeg var 10 - 11, og gået og hjulpet min far med at skrue på hans racerbiler og tune motorer siden da...
Jeg har kørt bil på Ungdomsskolens motorlære-hold siden jeg var 13, så jeg har sådan set 8 års køre-erfaring (og der blev ikke gået for lidt til den med Ungdomsskolens gamle slæder).

Jeg arbejder ikke med biler til hverdag (har altid troet at jeg skulle være automekanikker eller brugtvognsforhandler, men at gå og skifte sliddele ud på andre folks sure slæder - ØRK!!!)
Nixen, jeg har taget HTX, og overvejer hvad jeg skal læse videre til, men det bliver ikke Automekaniker - that's for sure.

Teknisk set beskæftiger jeg mig dog alligvel med biler til hverdag, da jeg går og laver på min Skoda næsten hver aften :o) :o) :o) (Den skal jo være færdig til sæsonnens start...)

Hvor gammel er du, og hva laver du?

Mvh Casper Frimodt


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 18 feb 2003, 13:06 
Offline

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 4
Start med at køre med den som den er, det er billigst( gennemsnit hastighed i manøverprøver må ikke overstige 50 km/t) Når du så har kørt et stykke tid begynd at lave undervogn det er det der giver mest for pengene i M-løb, Prøv at snakke med de andre du møder ude til løbene eller M- formanden i jeres klub. De kan sikkert hjælpe dig med hvad det kan svare sig i starten at lave. Det gælder om at gøre det så billigt som muligt og have det sjovt, gennem årene har jeg set mange ofre mange penge det bevirker som regel at efter 1 år eller 2 stopper de, forsikringer kan du godt glemme på din licens er der ansvar og mere kan man ikke tegne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 feb 2003, 15:10 
Kig evt. ind forbi vores hjemmeside på: <http://www.lbrt.dk/>.

Vi kører i en Escort MK II, som der efterhånden bliver pillet mere og mere ved.
Pt. er det største problem motoren, men der står en 1.6 OHC'er og kigger hjemme i garagen - den venter spændt på at blive lusket i :-).

Venligst
Brian Klausen
Low Budget Rally Team


Top
  
 
Indlæg: 18 feb 2003, 18:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hej.
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på reglerne ved manøvreprøver da jeg aldrig selv har deltaget, men i mine ører lyder NOS som en dårlig idé. Normalt bruges det jo først når man er lidt oppe i fart, og med en gennemsntsbegrænsning på 50 km/t bliver det sjældent at du når 3 gear og kan bruge gassen. Du vil også være nødt til at bruge det flere gange under samme løb, medmindre du kun vil bruge det én omgang, og når man så i forvejen går hårdt til den kan mekanikken hurtigt tabe pusten. Hvis du vil bruge det under accelerationer i 1. og 2. vil din gearkasse sikkert heller ikke lege med efter kort tid. Og så bliver budgettet hurtigt sprængt.
M.v.H. Lasse Krisensen

_________________
PowerPage sugemotorfraktion
Sorte plader er gejl....
M.v.H. Lasse Kristensen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 feb 2003, 22:03 
Hej Casper F.

Jeg er 26, og arbejder til hverdag som optiker, så det er jo ikke den helt store erfaring med biler jeg får gennem mit job! Jeg er dog ikke født med 10 tommelfingre, så den eneste måde er vel at springe ud i det, og få skilt slæden ad, så jeg kan se hvordan lortet virker. Det værste der kan ske er vel, at jeg må få et værksted til at samle den igen ;o) Hvis jeg rigtig ryger i problemer, skal jeg nok komme og spørge - regn trygt med dét!! Faktisk synes jeg, at dét LEON skriver lyder ret fornuftigt - nu tager jeg til introdag, og ser hvad der sker! Mon så ikke nok vi skal løbe på hinanden på et senere tidspkt - vi ender vel med at køre i samme klasse??!? Hvor mange Hk regner du iøvrigt med at hive ud af Skoda´en??


Mvh Lars D.


Top
  
 
Indlæg: 18 feb 2003, 22:09 
Hej Lasse

Tak for rådet. Som du nok kan høre er min egen viden på området meget begrænset, men dine argumenter lyder så absolut fornuftige i mine ører. Jeg har dog aldrig helt forstået, hvorfor NOS ikke er så udbredt herhjemme - er det pga. holdbarheden som du er inde på?? De mekanikere jeg har omtalt det for ligner nogen der står og pisser i bukserne, når jeg spørger til det! Det er da ellers mange Hk for få kr...


Mvh Lars D.


Top
  
 
Indlæg: 18 feb 2003, 22:11 
Hej Brian

Fed hjemmeside - så absolut et besøg værd.... tak for indlægget.

Mvh Lars D.


Top
  
 
Indlæg: 18 feb 2003, 22:58 
Hej Lars D
Ja LEON har har da ret (især med ikke at poste for mange grungies i foretagenet), men jeg ville dog mene at en bjøle eller evt et bur vil være værd at invistere i (eller bygge selv), især en bøjle bag nakken, og et rør fra denne skråt ned langs med døren (og siddende fast i gulved til venstre for dine føder) så din holfte er beskyttet mod eventuelle "indkommende" objekter (pæle og lign.).
Jeg synes dog at gennemsnitshastigheden på de prøver jeg har kørt har været lidt over 50 km/t, med en max V på ca 90 (for min std Escort mkIII).

Jeg må i øvrigt også bekende mig rørende enig med Lasse Kristensen - NOS vil være en nitte i M-prøver, fordi du jo kun accelererer i 5-6 sekunder før du igen skal stå på bremsen og dreje (min Escort, kom stort set aldrig op i 3 - den løb nu også knap 100 i 2.), så det vil være noget forvirret fumleri at skulle sidde og pille ved en NOS-knap hele tiden, og som nævnt ville din motor nok overhede og din gearkasse lide :-/

En af grundene til den "modererede" udbredning af NOS er nok også at du jo skal fylde de der flasker op hver gang du vil "lege", hvilket vidst både er besværligt og dyrt...

Det ville da være hyggeligt hvis vi løb på hinanden, men jeg regner jo nok kun med at køre løbene her på Sjælland, og du nøjes vel med dem i Jylland ... :-/

Mht Skodaens effekt, så har den jo 58 som std, og hvis jeg får fat i en sportsknast, ville jeg da håbe på at kunne lokke omkring 90 Hk ud af den, og hvis jeg ikke kan skaffe knasten, bliver det vel 10-15 stykker mindre, så det bliver køreteknikken mere end motorkraften, der skal føre os på skamlen :-))

Og problemer eller ej - vær altid velkommen til at komme med spørgsmål :o)

Mvh CF

PS. har lige vedhæftet nogle M-prøve billeder af min forhenværende M-prøve bil (en sur og komplet STD Escort III) - tænkte at det kunne bringe lidt stemning frem... :o)


Top
  
 
Indlæg: 18 feb 2003, 23:01 
Ja okay, kan nu godt forstå hvorfor alle de andre brokker sig over at det er svært at få et billede på - hvordan pokker gør man, den dumme computer plapre jo løs om at filen indeholder mystiske tegn/mellemrum eller sådan noget - HVAD SKAL DET NU TIL FOR :-( :-( :-(

Nu ville man lige sprede lidt stemning - nå det blive en anden gang :-):-):-)


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team