Hej igen NoAngel. Hvad angår det med potterne, skal du bare sørge for at der kun er gennemstrømspotter på systemet (ja og så evt katten, hvis du ikke er meget for at hive den af). Om du har brug for 1 eller to, kommer an på lyden - det giver stort set samme effekt om du har to eller kun en gennemstrømspotte... (2 vejer selvfølgelig mere end 1, og i race går man jo meget op i at holde egenvægten så lav som overhovedet muligt, og din kat dæmper jo nok også lyden en del, så hvis den bare laves rigtigt er en vel nok - et godt råd er at bruge normalt isolerings rockwool til dæmpningsmateriale i potten - jo mere du propper i, jo mindre siger den, og jo mindre fyld: jo mere skralder den (uhm lækkert))...)
Og mht literatur, er det især "TUNING Motor og undervogn" af Gert Hack fra 1973 (men for pokker den er grundig - 232 sider kun om motor (og så 70 sider om undervogn), der har givet mig god indsigt i tuning. "Tuning four cylinder Fords" (også rigtig god - selvfølgelig forudsat at man kører Ford :o)) Så har jeg læst et par andre bøger om Ford-motorer, en om knastaksler, og en del artikler om bl.a. udstødnings-design, ramming-effekt, Ford-tuning ('figures...) mm.
1 dagsforsikringer er vidst ikke nogen reel mulighed - jeg har ikke hørt om sådanne forsikringer til M-prøver, og hvis der er, er de nok HUNDE-DYRE... :o( Omfanget af skader afhænger selvfølgelig af hvordan du kører, men man kan jo blive overrasket. Man kan jo ikke se hele banen på forhånd, og der er ingen "fri gennemkørsel" inden prøven, så man har kun den ikke-målfaste skitse at se på...
NOS skal jeg ikke kunne udtale mig om - om du kan blive i STD-klassen afhænger nok af hvad du ellers har lavet ved den - but then again I don't know...
Og du har ret i at tunings-stumper til Skoda 130 er svære at få fat i, men undervognen laver jeg selv mods. til, buret svejser jeg selv, Recaro-sæderne har jeg skaffet fra en Manta og selv lavet stel til, og H-seler er jo universelle... MEN motor-delene er svære at skaffe - har fået fat i en banan-manifold (med 3 grene, da topstykket har siameserporte - dvs. portene går sammen to og to i topstykket undtagen de to ydersste udstødningsporte, der er separate), og jeg har skaffet en dobb 40mm solex, som jeg søger en manifold til, det bliver nok til at jeg selv må bikse en sammen en. Topstykket skal portes, og udstødningsventilerne (ø29) skal udskiftes med 32mm fra indsugningen på en 1200, og så er der jo kun knasten tilbage - og ja den bliver nok lidt sværere...
Af oplagte ting at tune din bil med, er der først og frem vægten - smid AL vægt du kan undvære væk (giver både højere svinghastighed og acceleration, så 10% lavere vægt er bedre end 10% større motoreffekt - fordi den også gavner svinghastigheden). Dvs UD med bagsæder, gulvmåtter, al det polstring lyddæmpning og plastik paneler du kan undvære, og for guds skyld ud med reservehjulet (selvfølgelig noget skidt hvis du punkterer, men det kan du jo bare lade være med... ;o)). Og sørg for at hive noget kold luft ned til luftfilteret, det er en billig vej til en lille effektforøgelse... :o) Og for guds skyld cut gearstangen af til lavere højde, det giver et meget hurtigere og mere præcist gearskifte, og bilen føles meget mere sporty af det... :o)
Jeg er 21 år, hvilket ganske vidst ikke lyder af så meget, men jeg har åndet og levet for biler siden jeg var 10 - 11, og gået og hjulpet min far med at skrue på hans racerbiler og tune motorer siden da... Jeg har kørt bil på Ungdomsskolens motorlære-hold siden jeg var 13, så jeg har sådan set 8 års køre-erfaring (og der blev ikke gået for lidt til den med Ungdomsskolens gamle slæder).
Jeg arbejder ikke med biler til hverdag (har altid troet at jeg skulle være automekanikker eller brugtvognsforhandler, men at gå og skifte sliddele ud på andre folks sure slæder - ØRK!!!) Nixen, jeg har taget HTX, og overvejer hvad jeg skal læse videre til, men det bliver ikke Automekaniker - that's for sure.
Teknisk set beskæftiger jeg mig dog alligvel med biler til hverdag, da jeg går og laver på min Skoda næsten hver aften :o) :o) :o) (Den skal jo være færdig til sæsonnens start...)
Hvor gammel er du, og hva laver du?
Mvh Casper Frimodt
|