Turbo tøven?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Dan

Turbo tøven?

#1 Indlæg af Dan »

Hej er det rigtigt at en BOV som lufter ud i det fri i mit tilfælde en dobbelt stemplet BOV på en bil med luftmængdemåler , giver større chancer for turbo tøven?
Olus at den er en del mere ineffektiv end en BOV der recirkulere trykket?
Brugeravatar
Whosa
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

Re: Turbo tøven?

#2 Indlæg af Whosa »

Det er ikke sådanne jeg har forstået det. Tvært i mod så skulle en BOV giver mindre tøven da den puster trykket ud når gasspjældne lukker og det gør at trykket ikke fare tilbage i turboen. Når trykket kommer tilbage i turboen så sætter det farten ned på rotoren og det gør at den ikke er så hurtigt op i fart igen.
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !
Dan

Re: Turbo tøven?

#3 Indlæg af Dan »

Pinky jeg fik vist ikke lige forklaret mig fuldstændig før : Jeg mener at en BOV der lufter ud i den frie luft giver mere turbo tøven end en Standard BOV der recirkulere luften ! Altså man smider noget luft ud, som man jo skal bruge straks bagefter, det må da få den til at tøve en lille smule længere eller hvad?
Jeg kan godt se det store plus bare ved lyden på en BOV der lufter ud idet fri ,den er jo for fed ! :-P
Brugeravatar
Whosa
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

Re: Turbo tøven?

#4 Indlæg af Whosa »

ok jeg ved ikke om tilfældet.
Forskellen på om den lukker trykket ud i det fri eller om den recirkulere ville jeg mene er det samme for i begge tilfælde så fjerne den det tryk som vil rande tilbage i turboen, enten ved at puste det ud i det fri eller ved at sende det tilbage i indsugnings manifoldet.
Men er bestemt ikke sikker.
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !
T.Nielsen

Re: Turbo tøven?

#5 Indlæg af T.Nielsen »

Hvis man har luftmassemåler på som i dit tilfælde skal man recirkulere luften og føre den ind på slangen mellem turboen og luftmassemåleren ellers får man en længere turbo tøven, end hvis man lufter ud i det fri. Sådan er det ihvertfald lavet på en polo G-40
Dan

Re: Turbo tøven?

#6 Indlæg af Dan »

ok tak jeg skulle bare lige bruge en bekrætigelse!
kristian

Re: Turbo tøven?

#7 Indlæg af kristian »

Ja du får større turbotøven ved at lufte ud "i det fri" i stedet for at genbruge luften og dermed holde omdrejninger oppe på skovlen.. Desuden slider det mere på turboen at blive bremset sådan ned!

Kristian
hestetyv

Re: Turbo tøven?

#8 Indlæg af hestetyv »

Hmmm, jeg forstår ikke lige hvorfor den skulle få mere tøven ved at lufte ud i det fri ?? hvis den recirkulerer, får den varm luft ind i manifoldet, hvilket hvad jeg ikke finder praktisk ? Den recirkulerer det jo ikke ned til kompressorhuset ?
Brugeravatar
Whosa
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

Re: Turbo tøven?

#9 Indlæg af Whosa »

Jeg må holde med hestetyvén. Jeg forstår heller ikke hvorfor udluftning i det fri skulle give mere turbo tøven end hvis man recirkulere luften ?!?! Er der ikke nogen der kan give en forklaring på det ? :-P
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !
FTP

Re: Turbo tøven?

#10 Indlæg af FTP »

Jeg troede slet ikke man måtte lufte ud i det fri når
der er luftmængdemåler på.Man skal da bruge alt det luft man måler eller hvad
Sådan er det på mazda :).Men sikkert ikke på andre biler eller hvad :-D
Besvar