Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 07:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 31 jan 2003, 13:10 
mangler lige nogle ider og lidt viden til mine små tanker..
har gang i et lille tunings projekt.
og når jeg en gang har fundet det rette valg af top stykke kommer min næste tanke hvad kan man med fordel få noget ud af at bruge.. eller måske lave selv.
min tanke er at en indsugnings manifold fra en eta er lange tynde rør..(det giver jo en hel masse moment) og en 325 er korte tykke rør. det giver en massee heste.
findes der formler eller noget til dette så man måske kunne lave en selv og opnå lidt af begge dele??
(en 25´er top med eta indsugnings manifold gir det noget?)
eller måske et portnet 20´er top med enten 25 eller eta indsugning)
er der nogle der har viden erfaringer eller ideer vil jeg gerne høre dem..

planen er en 2.55l motor.
og sætter jeg et 25´er top på sænkes komp. men så må den jo planes så jeg for lidt komp tilbage men hvad tror i den skal ha i komp.??

håber at fo nogle gode fif af jer..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 31 jan 2003, 13:59 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Eta indsugningsmanifoldet er bygget til moment ved lave omdr. Det ska nok bores rimelig meget op før det begynder at give hk også. Den indvendige diameter på et eta manifold er meget mindre end på et 325 manifold. Brug et 325 manifold, er det moment du vil have, så byg en 2,7 istedet:-) hvis du porter et 325 manifold så ska du også have tilpasset kanalerne i topstykket.

mht. brugen af et 325 topstykke, så ska du bruge 325 stempler, forbrændingskamret har en speciel udformning som gør at du ik bare kan hæve kompressionen ved at plane det. Så skal der virkelig tages meget af. De muligheder som jeg ser du har, det er enten at bore din blok op til 84mm, 325 krumtap, stempler, plejlstænger og topstykke. Eller bruge 323i krumtap, stempler og plejlstænger og så ik bore blokken op. Sidste mulighed er en 2,7 med enten 320 ell. 325 top.
Alt det andet skaber for mange problemer og ender med at koste en bondegård fordi du skal enten købe special stempler eller plejlstænger for at få det til at passe.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2003, 11:03 
hej jan
jeg skal bare lige ha planet toppen så tar jeg noget af blokken istedet
har set det køre og det skal det komme til ved mig også er rimelig stædig
og vil prøve det før jeg opgiver(har sat peenge til før) men tror selv på det kan lykkes især fordi jeg har set en køre med den kur.
den manglede bare knast og måske lidt mere benzin
har du nogle erfaringer med justerbare benzintryks regulator??


Top
  
 
Indlæg: 04 feb 2003, 11:09 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Hvorfor vil du tage af blokken???
Nej, jeg har ingen erfaring med justerbar benzintryks regulator. Men hvor mange hk regner du med???
320i kører jo kun med 2,5bar benzintryk, 325 kører med 3,0 og jeg ved man kan få en trykdåse på 3,5bar.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2003, 11:30 
du siger jo stemplerne kommert til at stå lavt??
hvis jeg så tar lidt af blokken kommer de ikke til at stå så lavt og derved for jeg også lidt mere komp, regner ikke med noget men 180- 200 så er det fint.
(hvis den for 180hk er det sq ok hvis de alle er hjemme og ingen føl og ingen på græs) du finder jo næsten ingen 325 der har de hk de skal ha)

der er jo ikke noget ved at være den sidste på streetrace strækningen..
når den er færdig har jeg en jeg skal forsøge mig imod og vinder jeg der er projektet ok for mig..

og vinder jeg ikke har jeg stadig en dejig vogn som kan hvad den kan men det vigtigste for mig er at den er lavet med egne hænder..



men det med blokken ret mig endelig hvis jeg taager fejl.
spørg jo for at få lidt viden...


Top
  
 
Indlæg: 04 feb 2003, 12:20 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Jeg ville ik begynde at tage noget af blokken, så kræver det ihvertfald som min. et justerbart knasthjul. Jeg ska ik ku sige om du løber ind i andre problemer. Jeg forstår godt at du vil bygge en motor som du selv har lavet, men hvorfor så MEGET besvær for 50kubik??

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2003, 12:49 
det er fordi at dengang jeeg købte bilen fik jeg den kanon billigt men så var det kun en 320´er og der sker som du selv ved ikke det vilde i en 20´er i forhold til en 25´er
og det er jo ikke kun 50 kubik det er jo også de flere heste.

hvad ligger en pæn 325 på i pris??
og de fleste 325 hvad unge fyre haar haft de har fået tæsk
og ved at bygge en selv ved jeg hvad jeg har lavte og ved om det er i orden
og så er den samlede bil billiger end hvade jeg købt en std 325´er.

du kan slet ikke følge mig kan du??

hvis jeg købte en std 325 skulle jeg nok af med 35.000- 40,000 hvis den skulle være bare lidt fin. så kunne jeg ofre knast remhjul benzintryks regulator. bananmanifold og andre ting (så ville det blive en dyr bil) (nu ofre jeg de samme dele på en anden motor men har stadig den org 320 motor stående i fin stand.
så bliver jeg træt af bilen kommer den standart 320 motor i igen og bilen bliver solgt. og så køber jeg nok en anden bmw og det bliver nok en touring e30 325) og ja så har jeg alle delene det vil sige i mine øjne er det ikke helt spild det jeg laver..

(og grunden til vi vil lave den selv er jo tiden og hyggen og det sjov der er ved det havde jeg mange penge kunne jeg køre vognen på værksted og få den tunet men for mig er det æren i at lave det selv..)

når folk så spørg (hvis den kommer til at gå godt) hvem der har tunet den er det ikke preformence eller et andet firma nej så er det jensen og jørgnsen..


Top
  
 
Indlæg: 04 feb 2003, 13:14 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Kan godt følge dig, men du får nok ik de vilde hk ud af 50kubik.
Mit råd til dig vil være en 2,7. Det er stadig en motor du ska samle selv og stadig kan tune videre på og så er det simpelt uden nogen komplikationer. Det er bare at tage bunden fra en eta og så sætte et 320 ell. 325 topstykke på, afhængig af hvornår blokken er fra. hvis du vil bygge en speciel 2,7 så brug et 325 topstykke og køb speciel stempler som gir en god kompresssion. Så får den omkring 200hk og så er der stadig flere hk at hente:-) men istedet for specille stempler kan du også sætte turbo på, kompressionen passer perfekt til det.
Eller en 2,5 motor som du skifter knast osv. på.......

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 78 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team