Hvilken motorstyring til mit projekt?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
TARManiAC
Nyt Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 maj 2015, 10:10

Hvilken motorstyring til mit projekt?

#1 Indlæg af TARManiAC »

Er i gang med en Toyota 3s-ge (2,0 motor 1995 175hk std.). Den har hævet kompression (11,5:1), knaster fra Westspeed (gadevenlige ca. 265*) og portet topstykke og lettet svinghjul (vejer ca. det halve af oe :D ). Den har fået en total renovering, hårde ventilfjedre er lagt i og den kører uden kat. Den får catch can monteret, justerbar brændstofregulator og wideband afr instrument.

Mit spørgsmål går på hvilken slags motorstyring jeg skal vælge. Jeg har ikke brug for en styring som kan sende mig til månen. Har ikke brug for at kunne styre tryk, anti-lag, launch control, WOT gearskift o.s.v. o.s.v. Den skal bare kunne styre brændstofmængden og tændingen (skal også kunne hæve omdr. begrænseren.) Og gerne have flere switchable maps så jeg kan køre på 95 og 98-102 oktan benzin.

Jeg er kommet frem til, at jeg ikke behøver en standalone, men godt kan bruge en piggy-back, da sådan en kan rigeligt til hvad jeg skal bruge den til. Har fundet denne:
http://www.qualitec.dk/det3-ecu-master" target="_blank

Har også noget som f.eks. Greddy Emanage Ultimate i tankerne. Men hvad siger synes i?
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: Hvilken motorstyring til mit projekt?

#2 Indlæg af Runesm »

Jeg har en DET3 i min avensis. Du kan kun manipulere tænding, ikke sætte total tænding. Tilgengæld kan den køre fuld brændstof kontrol, som en standalone.

Med den hævede kompression, ville det være dejligt at kunne sætte en fuld tændingstabel op, istedet for bare at manipulere graderne fra standard computeren.

Jeg ville dog alligevel have taget en fuld standalone, en megasquirt fx. Du behøver ikke at sætte justerbar brændstoftrykregulator på, toyotas OE gør det ret godt. Jeg kørte standard regulator i min gamle mazda, som havde fået eftermonteret turbo og kørte 1,4 bar.

Mulighederne er mange, der er også fx Vems og Ecumaster.
Alternativt kan du adoptere komplet EDIS-4 tænding fra en ældre ford, den kan DET3 lave total timing på med den sidste firmware.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
TARManiAC
Nyt Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 maj 2015, 10:10

Re: Hvilken motorstyring til mit projekt?

#3 Indlæg af TARManiAC »

Super godt svar Rune. Tak for det :-) Især fedt at høre fra en som bruger lige netop den styring som jeg har i tankerne.

Du kan måske fortælle mig om det er muligt at hæve omdrejningsbegrænseren med DET3?
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: Hvilken motorstyring til mit projekt?

#4 Indlæg af Runesm »

Det kommer an på om toyotas originale ecu også er sat til at afbryde tændingen som begrænser. Mange standard ecu afbryder brændstof for at få en blød begrænser der ikke larmer, og nogen få afbryder tænding et par hundrede omdrejninger over brændstoffet.

Som piggyback kan du ikke, som fuld brændstof standalone kan du måske hæve den.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar