Runesm skrev:
Jeg stod i samme situation da jeg skulle bygge min Saab 90.
Den var så også en 85'er, så jeg skulle dokumentere emission, hvilket jeg godt kunne hvis jeg brugte en komplet 8v turbo motor med original mekanisk indsprøjtning.
Men den motor havde +20% (Fra 100 hk til 145hk) og så var den med turbo jo, som automatisk fælder +20% reglen. - Dvs Ja fra færdselsstyrelsen ang emission, nej fra SKAT omkring afgift.
Så spurgte jeg skat om turboladning af min original motor hvis jeg bibeholdte en helt original motor (Samme stempler, krumtap, blok og topstykke), og bare kørte trykladning på den. Det sagde skat var helt fint - endda fritaget fra +20% reglen uanset effekt fordi det var på original motoren. Men så sagde færdselsstyrelsen nej, fordi den motor jo var helt fremmed land mht forurening da den aldrig var blevet godkendt med, som du siger, mixed parts (Pga tilføjelsen af turbo). Altså, ja fra skat, nej fra færdselsstyrelsen.
Det ville kræve en TÜV måling af emissionen.
Jeg havde homolegeringsattest fra Saab der godkendte (så vidt jeg husker) 220hk i min karosse, så bilen ville være sikker og ikke blive rykket midt over.
Jeg tror de regler er skrevet så modstridende med vilje, for at undgå folk tuner.
Noget tilsvarende fik jeg altså godkendt da jeg konverterede min XR3I til trykladning, jeg dokumenterede at den org motor var bygget om med neddrejning af de org stempler med fotodokumentation, hertil Fords org tillæg til RS turbo hvori forskellene på de 2 motorer er beskrevet, hægtede KE anlægget og møllen på og kørte til syn, godkendt og uden skats indblanden, og her snakker vi fra 105 til 132 hk altså over 20%
svan