Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:38

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg er i gang med et lille Volvo 244 projekt, og er ved at finde ud af hvilken undervogn jeg skal have.

Jeg har kigget lidt rundt omkring, og selvfølgeligt kunne det være lækkert med en fin Bilstein eller Koni undervogn, men det siger budgettet desværre nej til. Og da jeg har kun begrænset (ingen) erfaring med forskellige fabrikater af undervogne, så ville jeg gerne høre hvad i kører med og jeres feedback herpå.

Jeg forstiller mig at bilen skal sænkes for at øge bilens køreegenskaber uden at det kommer til at se alt for uoriginalt ud, da det skulle forestille at blive en "sleeper"

Som udgangspunkt vil jeg tro den skal sænkes omkring 50 mm? Ihvertfalde minimum 40mm.

Gevindundervogn ... Er det en no-go? Har som sagt ingen erfaringer, men har hørt godt og ondt om det, men primært med kilde til folk man kunne mistro for bare at snakke uden at egentligt vide noget. Egentligt vil jeg som udgangspunkt uden om gevindundervogn ...

Jeg har kigget på Ta-Technix samt nogle meget billige Mac John ... Men det er jeg bange for er noget hø.

Er der nogen der har et fornuftigt forslag?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Moderator

Køb et sæt lesjøfors fjedre 60/40, bilstein dæmpere af den gul slags, skift alle gummiophæng I undervognen til Nye originale, og sæt et par gadeslicks på den.
Det bliver rigtigt fint. Jeg har ikke fortrudt det.

Alternativt er at købe noget fra biltema, det er nok næstbedste. Tror ikke der er nogen der laver en gevindundervogn til 240eren du kan få synet. Gevindundervogne er til golfer I bilgalleri... :lusket:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Mester Medlem

På min gamle Audi 80 kørte jeg komplet TA-tecnix undervogn (Et sæt købt på ebay), den var hård som en sten, stod rigtig lavt - og styrede HELT kanon. Tilgengæld var den meget utilgivende hvis du lavede kørefejl, der var ikke meget tolerance til at få hentet grebet tilbage igen :)

Ikke en god undervogn til 402meter - det var en regulær bane undervogn.

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Gevindundervogn er jo et vidt begreb.
Det behøver ikke blive stenhårdt af den grund - det bestemmer fjedrene i høj grad, og de fås i alle hårdheder og længder.

Dæmpere skal passe til - nogen kan justeres.

Problemet er at noget fornuftigt i den kategori koster 6-7000 kr. - men så er man også godt kørende og kan få lige den komfort og højde man vil have.

Det er mit indtryk at de billige gevindundervogne er fokuseret på at være ret hårde, så med mindre man er til den slags (og på offentlig vej som ikke er glat som et spejl får den ikke nødvendigvis bedre køreegenskaber af den grund), så er det ikke et godt valg.

Jeg har før haft valgt HR Cup Kit som er et matchet sæt fjedre og dæmpere fokuseret på bedre køreegenskaber, og i mindre grad udseende, bling osv.
Prisen er yderst fornuftig - kvaliteten ligeså.
Så vidt jeg husker laver HR fjedrene selv, og får dæmpere lavet hos Bilstein.

Find dem evt. i Tyskland for en skarp pris.

Jeg "forskede" på et tidspunkt i hårdheder af almindelige sænkningssæt.
Det kan man med TüV godkendelser i hånden og fjederformlen, da godkendelsen skal oplyse bestemte data som er de samme som bruges i fjederformlen.

Konklusionen var at til en Golf 2 var de fleste sæt nogenlunde lige hårde, og lige så hårde (bløde) som standardfjedrene - bare lavere.

Et eller andet sted giver det også god mening - de er jo lavet til at blive brugt med standarddæmpere...

Brug den viden som det giver dig mening.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Billede
Golf GTi 16V til rally

Medlem

Det endte med at jeg bestilte en Koni sports undervogn. Og så nøjes jeg med 40/40 sænkning, skal så lige have fundet nogle Lesjøfors fjedre som der er blevet anbefalet. Har dog læst en del negativt omkring Lesjøfors, noget med deres mål ikke holder i virkeligheden. fx. selvom de skulle være sænknings fjedre at de så ligefrem hæver bilen væsentligt i stedet .... Hmmm, nogen der har inputs? evt. forslag til andre fjedre i fornuftig kvalitet men til fornuftige penge?

Moderator

Hvad er dæmpningen på de koni dæmpere?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Medlem

Den er justérbar (rebound er justérbar) - De får fine anmeldelser og Koni har et godt renommé, og som sagt tidligere så ved jeg ikke noget om dæmpere, skal til at gøre mig de første erfaringer senere idag med montering af dem.

Har fået Lesjøfors fjedre 35/35 (Ikke helt det jeg ønskede, men man kan ikke det hele på SU)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time