Olie køling
Redaktør: Moderatorer
-
MadsF
- Medlem
- Indlæg: 218
- Tilmeldt: 07 mar 2015, 20:54
- Geografisk sted: Frederikshavn
Olie køling
Hej PF
Jeg går som nogen nok har set, og roder lidt med en B230FK (Volvo turbo motor).
Og den holder jo fint til vel over 200 hk hvis de rigtige komponenter udskiftes dertil.
Men jeg spekulere lidt over olie kølingen derpå, den har en lille "plade varmeveksler" som sidder på oliefilter konsollen, og en plade varmeveksler er jo ganske effektiv trods størrelsen.
Men det er jo rigget således at oliens varmeindhold bliver vekslet over på motorens kølevand og dermed afsat i bilens køler.
Er dette tilstrækkelig køling, eller skal der monteres en seperat oliekøler ?
Jeg får olietemperatur overvågning på, men det er jo godt at komme det i forkøbet som man kan.
Se billeder.
Jeg går som nogen nok har set, og roder lidt med en B230FK (Volvo turbo motor).
Og den holder jo fint til vel over 200 hk hvis de rigtige komponenter udskiftes dertil.
Men jeg spekulere lidt over olie kølingen derpå, den har en lille "plade varmeveksler" som sidder på oliefilter konsollen, og en plade varmeveksler er jo ganske effektiv trods størrelsen.
Men det er jo rigget således at oliens varmeindhold bliver vekslet over på motorens kølevand og dermed afsat i bilens køler.
Er dette tilstrækkelig køling, eller skal der monteres en seperat oliekøler ?
Jeg får olietemperatur overvågning på, men det er jo godt at komme det i forkøbet som man kan.
Se billeder.
- Vedhæftede filer
-
- Den veksler jeg har på motoren nu.
- 20141129_144410-1200.jpg (87.84 KiB) Vist 32773 gange
-
- Den veksler jeg har på motoren nu.
- 20141129_144422-1200.jpg (75.01 KiB) Vist 32773 gange
-
- Den veksler jeg har på motoren nu.
- 20150121_125457-1200.jpg (95.59 KiB) Vist 32773 gange
-
- Diagram
- fullsize_4223.jpg (84.31 KiB) Vist 32773 gange
-
- Eller skal jeg have en køler som vidst på dette billeder fra Google?
- DSC04755-1200.jpg (146.09 KiB) Vist 32773 gange
Vh. Mads
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
Re: Olie køling
Jeg tænker at effekten af de 2 forskellige kølere godt kan være den samme.
Jeg ville køre med den originale, især når du har overvågning på, og se om det er nok, ellers kan det altid bygges om.
Jeg ville køre med den originale, især når du har overvågning på, og se om det er nok, ellers kan det altid bygges om.
-
MadsF
- Medlem
- Indlæg: 218
- Tilmeldt: 07 mar 2015, 20:54
- Geografisk sted: Frederikshavn
Re: Olie køling
Tak. Det har også været min foretrukkende løsning.
Snakkede bare med en person som var vældig stor i munden, og næste råbte af mig og skældte mig ud fordi jeg overvejede det originale køling. Tror ikke han vidste hvad en pladeveksler er. Og alt det andet han bildte mig ind har jeg siden hen fundet ud af ikke holdt en meter, så det giver jeg ikke meget for.
Jeg har prøvet at kontakte "Modine" som har lavet veksleren, men de gider ikke svare umiddelbart. Det ser ud til at det er en stor kanon det firma, primært store industri løsning, så en gammel veksler til en Volvo er nok ikke noget de vil bruge tid på.
Tak for svar. Vender tilbage en dag når det kommer til at køre.
Snakkede bare med en person som var vældig stor i munden, og næste råbte af mig og skældte mig ud fordi jeg overvejede det originale køling. Tror ikke han vidste hvad en pladeveksler er. Og alt det andet han bildte mig ind har jeg siden hen fundet ud af ikke holdt en meter, så det giver jeg ikke meget for.
Jeg har prøvet at kontakte "Modine" som har lavet veksleren, men de gider ikke svare umiddelbart. Det ser ud til at det er en stor kanon det firma, primært store industri løsning, så en gammel veksler til en Volvo er nok ikke noget de vil bruge tid på.
Tak for svar. Vender tilbage en dag når det kommer til at køre.
Vh. Mads
- Jakobsen
- Mester Medlem
- Indlæg: 857
- Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
- Geografisk sted: Hellerup
Re: Olie køling
til standard brug er det alt fint
med mindre du vil ud og køre liv og lemmer af den motor. Det handler også om at vælge den rette olie, men det kommer så igen også an på hvad bilen skal bruges til.
Dog er det nemt at bygge om hvis du en dag beslutter dig for at det ikke duer..
Dog er det nemt at bygge om hvis du en dag beslutter dig for at det ikke duer..
-
MadsF
- Medlem
- Indlæg: 218
- Tilmeldt: 07 mar 2015, 20:54
- Geografisk sted: Frederikshavn
Re: Olie køling
Tak tak.
Regner med et sted mellem 200 og 250 hk
Så holder jeg bare øje med temperaturen 
Regner med et sted mellem 200 og 250 hk
Vh. Mads
- Jakobsen
- Mester Medlem
- Indlæg: 857
- Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
- Geografisk sted: Hellerup
Re: Olie køling
Så ville jeg slet ikke begynde at rode med olie køling hehe, er sikker på den også duer op til 300hk, men igen kommer an på kørsel selvfølgelig...
Men ja hold øje med Olie uret, og vurdere der ud fra hvad du vil gøre
Men ja hold øje med Olie uret, og vurdere der ud fra hvad du vil gøre
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Re: Olie køling
Antal hk betyder mindre - det er mere et spørgsmål om hvor tit og hvor lang tid af gangen du vil bruge dem
.
Jeg kører rally i en Golf 2, og de fleste af dem er født med en varmeveksler ala den du har på din Volvo-kværn.
Den har først og fremmest den fidus at olien bliver varmet hurtigere op - det er godt for din motors holdbarhed. Men derefter er det lidt mere so-so - for så begynder det også at komme an på din kølers evner, hvor hurtigt du kører (fartvinden køler vandkøleren og motorrummet generelt), og så hvor meget du pisker motoren og hvor længe af gangen.
Personligt er jeg af flere omgange endt med at beslutte at smide veksleren på porten.
Jeg har kørt med:
- veksler alene og lidt større vandkøler
- veksler + 13 rækkers Mocal køler + lidt forskellige vandkølere.
- og mit nuværende setup: nogen-og-20-rækkers Mocal køler, ingen veksler, og en STOR køler i ren alu + "tropetermostat". Det setup har også været i en variant uden termostat - men her blev det for underligt for motorstyringen at den troede at motoren skulle have warm-up program trods at den reelt var gennemvarm.
I alle tilfælde har jeg more or less kunnet holde min olie på under 120 grader til de løb vi har kørt - men indtil jeg skippede veksleren, oplevede jeg det som at olien hev min vandtemperatur op. Hvilket også giver mening - vandet vil man gerne have omkring 90 grader - olien blev 120.
Men som de andre siger: hold øje med din temperatur, og tag den derfra - reelt handler det om hvad du er for en tosse og hvad bilen skal bruges til. Selv med 120-130 hk og 4 liter olie kan det knibe med at holde temperaturen nede hvis det er +3-4 minutter for konstant fuld damp (og jeg taler af erfaring fra tidlige konfigurationer af min rallybil).
Med 150 hk (en Seat Ibiza 2.0 16V - same-same som Golf 3 16V - jeg en gang ejede - og ret identisk konstruktion med min Golf 2 16V rallybil.) og 180-210 km/t på autobahn hjem fra Hannover, var 110-115 grader til at overholde når man lå på 180-190. Røg man op på 200-210 så steg temperaturen relativt hurtigt over de 120 grader.
Men det var også høj hastighed over længere stræk.
Jeg kører rally i en Golf 2, og de fleste af dem er født med en varmeveksler ala den du har på din Volvo-kværn.
Den har først og fremmest den fidus at olien bliver varmet hurtigere op - det er godt for din motors holdbarhed. Men derefter er det lidt mere so-so - for så begynder det også at komme an på din kølers evner, hvor hurtigt du kører (fartvinden køler vandkøleren og motorrummet generelt), og så hvor meget du pisker motoren og hvor længe af gangen.
Personligt er jeg af flere omgange endt med at beslutte at smide veksleren på porten.
Jeg har kørt med:
- veksler alene og lidt større vandkøler
- veksler + 13 rækkers Mocal køler + lidt forskellige vandkølere.
- og mit nuværende setup: nogen-og-20-rækkers Mocal køler, ingen veksler, og en STOR køler i ren alu + "tropetermostat". Det setup har også været i en variant uden termostat - men her blev det for underligt for motorstyringen at den troede at motoren skulle have warm-up program trods at den reelt var gennemvarm.
I alle tilfælde har jeg more or less kunnet holde min olie på under 120 grader til de løb vi har kørt - men indtil jeg skippede veksleren, oplevede jeg det som at olien hev min vandtemperatur op. Hvilket også giver mening - vandet vil man gerne have omkring 90 grader - olien blev 120.
Men som de andre siger: hold øje med din temperatur, og tag den derfra - reelt handler det om hvad du er for en tosse og hvad bilen skal bruges til. Selv med 120-130 hk og 4 liter olie kan det knibe med at holde temperaturen nede hvis det er +3-4 minutter for konstant fuld damp (og jeg taler af erfaring fra tidlige konfigurationer af min rallybil).
Med 150 hk (en Seat Ibiza 2.0 16V - same-same som Golf 3 16V - jeg en gang ejede - og ret identisk konstruktion med min Golf 2 16V rallybil.) og 180-210 km/t på autobahn hjem fra Hannover, var 110-115 grader til at overholde når man lå på 180-190. Røg man op på 200-210 så steg temperaturen relativt hurtigt over de 120 grader.
Men det var også høj hastighed over længere stræk.
-
MadsF
- Medlem
- Indlæg: 218
- Tilmeldt: 07 mar 2015, 20:54
- Geografisk sted: Frederikshavn
Re: Olie køling
Tak for det meget fine svar. Det er taget til efterretning, jeg er sikker på at den veksler er rigeligt fin til mit behov
- Eller vil jeg lige prøve at lave et regnestykke på det.
Vh. Mads
- kdrost
- Senior Medlem
- Indlæg: 396
- Tilmeldt: 06 apr 2012, 00:32
- Geografisk sted: Timring vest for Herning
Re: Olie køling
Vil bare tilføje at hvis du overvejer af bruge den til 201/402m og effekten nærmer sig 300-400 hk har den org. vandkøler i en Volvo svært ved at holde temperaturen nede. Ved godt du skriver 250hk - men ens effekt mål har det jo med at flytte sig
PS. En Volvo 240 turbo er født med ext. olie køler
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
D&D Racing
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Olie køling
Vil præcisere at den originale smalle model køler har svært ved at holde temp.
Den brede fra en model med ac sammen med den originale elblæser fra samme har ingen problemer med at holde temperaturen nede.
Prisforskellen er et par hundrede kroner mellem den der lige passer til en std og den der er godt over det.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
Den brede fra en model med ac sammen med den originale elblæser fra samme har ingen problemer med at holde temperaturen nede.
Prisforskellen er et par hundrede kroner mellem den der lige passer til en std og den der er godt over det.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
