Antal hk betyder mindre - det er mere et spørgsmål om hvor tit og hvor lang tid af gangen du vil bruge dem
.
Jeg kører rally i en Golf 2, og de fleste af dem er født med en varmeveksler ala den du har på din Volvo-kværn.
Den har først og fremmest den fidus at olien bliver varmet hurtigere op - det er godt for din motors holdbarhed. Men derefter er det lidt mere so-so - for så begynder det også at komme an på din kølers evner, hvor hurtigt du kører (fartvinden køler vandkøleren og motorrummet generelt), og så hvor meget du pisker motoren og hvor længe af gangen.
Personligt er jeg af flere omgange endt med at beslutte at smide veksleren på porten.
Jeg har kørt med:
- veksler alene og lidt større vandkøler
- veksler + 13 rækkers Mocal køler + lidt forskellige vandkølere.
- og mit nuværende setup: nogen-og-20-rækkers Mocal køler, ingen veksler, og en STOR køler i ren alu + "tropetermostat". Det setup har også været i en variant uden termostat - men her blev det for underligt for motorstyringen at den troede at motoren skulle have warm-up program trods at den reelt var gennemvarm.
I alle tilfælde har jeg more or less kunnet holde min olie på under 120 grader til de løb vi har kørt - men indtil jeg skippede veksleren, oplevede jeg det som at olien hev min vandtemperatur op. Hvilket også giver mening - vandet vil man gerne have omkring 90 grader - olien blev 120.
Men som de andre siger: hold øje med din temperatur, og tag den derfra - reelt handler det om hvad du er for en tosse og hvad bilen skal bruges til. Selv med 120-130 hk og 4 liter olie kan det knibe med at holde temperaturen nede hvis det er +3-4 minutter for konstant fuld damp (og jeg taler af erfaring fra tidlige konfigurationer af min rallybil).
Med 150 hk (en Seat Ibiza 2.0 16V - same-same som Golf 3 16V - jeg en gang ejede - og ret identisk konstruktion med min Golf 2 16V rallybil.) og 180-210 km/t på autobahn hjem fra Hannover, var 110-115 grader til at overholde når man lå på 180-190. Røg man op på 200-210 så steg temperaturen relativt hurtigt over de 120 grader.
Men det var også høj hastighed over længere stræk.