Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hej derude,
Kunne godt tænke mig at trække lidt på jer eksperter jeg ved der sidder derude :D

Jeg kører racerløb på bane og vores reglement giver en begrænsning på HK men frit moment.... Så jeg vil bygge kompressor på min bil til næste sæson og på den måde forhåbentlig få en konkurrencedygtig bil 8) det jeg vil have er Ca. 270-300 HK men alt det moment som muligt og ved lave omdr!!! Og maksimum holdbarhed. Også selvom den får tæsk uafbrudt i Timevis i træk som de jo gør.

Har tænkt mig:
..Af med top, montere arp bolte og ståltoppakning.
.. Rotrex kompressor på med fast remstrammer.
..intercooler
..luftmængdemåler inden rotrex
.. Bypass ventil/blowoff valve retur efter luftmåler så luften ikke bliver 'spildt'

Vil gerne høre ALLE jeres velkvalificerede kommentarer :-)

Et par spørgsmål jeg selv har funderet over:
..holder alublokken til det? Ved godt de hårde drenge sværger til 325 stålblokken men jeg skal vel maks lade 0,7 bar.
.. Skulle man få lavet faste ventilløftere? Den tikker helt vildt når den er varm pt.
..restriktor og div overtryksventiler skal hjælpe mig til at få maks moment ift heste, men hvordan?
.. Kan jeg nøjes med den originale motorstyring og dyser?

Mvh
Morten straarup

PS. Se bilen på ytcc.dk :D

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Du skal nok nærmere kikke på en korrekt dimensioneret turbo,og holde fokus på flow i manifolde, frem for kompressor. Da kompressoren kræver en del energi at drive.

Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Hvis der ikke er begrænsning på brændstof forbruget..... så er det vel ligegyldigt at den bruger "en del energi" :P

Samsung S5

Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Energien bliver bare brugt som moment begrænser

Turbo biler har intet problem med moment hvor ofte så kan kompressor ikke Være med når der snakkes centrifugal kompressor som rotrex . Men prøv at hører Jacob til et setup med en turbo der passer til motor ccm og luftforbrug til det ønskede hk/nm mål. For er det bare højt tidligt moment så kan en almindelig t3 fra en cosworth med .48 uds hus lave 520-30nm ved meget lave omdrejninger på 2l. Men at tage hele skalaen med kræver lidt mere .

Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Jeg stemmer skrue kompressor 8-)

Samsung S5

Nyt Medlem

Nu vil jeg så vende den om og gå imod strømmen hvad angår tuning: hvorfor NA tuner du den ikke? moment bruger man ikke til så meget på bane da man normalt ligger i høje omdr. hele tiden. Hvis svaret er økonomi, forstår jeg til dels da NA tuning (måske) er lidt dyrere end tryk. Jeg er selv i gang med et NA projekt, og hvis man kan lave noget af arbejdet selv er det ikke så galt. Jeg kommer i hvert fald slet ikke i nærheden af de famøse 1000 kr. pr. hk.

Kender ikke noget til BMW, men tror ikke at dit tryk projekt kan køres på oe ecu.

Nyt Medlem

Tak for alle kommentarerne til hvordan man kunne tune sin motor. Jeg er dog lige pt lidt vild med ideen om kompressor så havde håbet på en masse feedback omkring netop denne løsning.

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Hvad er max hk. Skal bilen ikke veje mere hvis der er monteret kompressor? Kan du ikke montere en 3.0 / 3.2 m3 eller 540 motor det er vel det de andre bmw folk kører med.

Geografisk sted: Roskilde
De fleste tests jeg har set siger alle at du vil få mest moment ved at montere turbo, så hvis det er du mål så vil jeg helt klart kigge den vej. Dog er jeg selv gået samme vej som dig og endte i et kit fra ESS til mit E30 + S54 motor setup. Jeg ved at de benytter OE ECU til det kit på deres E46, men har også set andre lave ret så mange HK (6-700) på standard ECU i en E36, så det kan sagtens lade sig gøre med din OE ECU.

300HK på ALU blokken vil jeg ikke være bange for.

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Momentkurverne for en turbo motor ser også farligt fine ud. Man glemmer bare at turboen lige skal op og lade vær gang gassen bliver sluppet det giver hurtigt nogle tiendedele. Hvad er reglerne skal det være standard blok eller kan en 3.2 / 4.0 bruges.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time