Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 23:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hey,

Jeg er ikke helt så stærk ang. elektronik, derfor dette spørgsmål.

Er det muligt af styre hastigheden på en DC motor med en af PWM udgangene på MS3. I TunerStudio kan man konfigurere disse udgange, under Generic PWM, og sætte f.eks. Y aksen til CLT. Jeg er bevist om at man ikke kan koble en DC motor direkte på udgangen. Der har jeg tænkt mig at bruge denne, se vedhæftet. Er det muligt?

Vedhæftede filer:
0900766b8002c53e.pdf [139 KiB]
Downloadet 710 gange
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Jeg køre med en vand indsprøjtningen pumpe direkte på en pwm udgang på min vems.... men den siger da lidt ved lave omdr

Samsung S5

Moderator

Du kan koble det på udgangen som den kan trække. Tænker godt en lille dc motor kan trækkes direkte men det er ikke i nærheden af en lille motor.
Du skal have et effekt trin imellem.
Den du har fundet er beregnet til en variabel modstand. Findes der ikke en bror til den der kan det samme beregnet til et pwm signal på indgangen?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Medlem

HenrikGM skrev:
Du kan koble det på udgangen som den kan trække. Tænker godt en lille dc motor kan trækkes direkte men det er ikke i nærheden af en lille motor.
Du skal have et effekt trin imellem.
Den du har fundet er beregnet til en variabel modstand. Findes der ikke en bror til den der kan det samme beregnet til et pwm signal på indgangen?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Det er nemlig lige der kæden hopper af. Alle dem jeg kan finde er med variabel modstand. Men er en variabel modstand og et PWM signal ikke det samme, i grove træk? Den variabel modstand regulere en spænding fra 0-5 volt, det gør en PWM udgang vel også. Men er det så en pwm amplifier man skal bruge, eller hvad sådan en hedder? Det må da være til at finde.
Man skal være opmærksom på at MS PWM udgangen kun kan gå fra 11,1-78Hz den skal jo passe til styringen. Frekvensen kan dog ændres med et PWM Converter Board som kan multiplicere fra 2 til 256 gange.
I det vedhæftet datablad står der, Manual or signal control, skal det ikke forstås at den kan med variabel modstand eller PWM?
Den jeg søger efter hedder nok noget andet, for det burde da være hyldevare :?:

Medlem

Tror denne ser mere rigtig ud.
http://www.cytron.com.my/p-md10c

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Timring vest for Herning
Hej, jeg tror du kan bruge sådan en fætter, 40DD SSR input 3~32VDC load 5~110VDC DC single phase DC solid state relay
http://www.aliexpress.com/item/40DD-SSR ... 84515.html

Men PWM frekvensen kan være et problem, at den er for lav, men der sker jo ikke noget ved at prøve.

Moderator

Hvor meget strøm trækker den pumpe?

Blokeret, og I alm drift vil være fint.

Udgangen af MS er et PWM signal.

Du mangler groft sagt bare effektdelen.

En logic level IGBT var nemt, særligt hvis du fremsøger en der er beregnet til induktiv last, noget ala denne her: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=& ... QO1KJK1dWg

Alternativt skal du have dit PWM signal midlet til et variabelt strømsignal, og snyde den kreds du allerede har fundet. Der er mange måder rundt om dette.

Prøv at google en billedsøgning på PWM motor control driver

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Moderator

Min køleblæser på volvoen spiser +40A I startup, og henved 20-25 A I drift.

Det kunne godt lade sig gøre med en passende effekttransistor/mosfet/IGBT. Vandpumperne ved jeg ikke hvor grov motor der egentligt sidder på, men mon ikke den er tilsvarende en stor bosch bensinpumpe?

Citat slut.

Medlem

Vandpumpen trækker maksimal 10 Amp, blokeret ved jeg ikke.
Det vil da være nem og billigt "er det muligt" at bruge en effekttransistor/mosfet/IGBT. Men hvordan er det nu lige den skal tilsluttes? Kan den tilsluttes direkte MS?
Jeg er overbevis om at denne http://www.cytron.com.my/p-md10c kan løse opgaven, men det er også en anden pris.

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Timring vest for Herning
Den der cytron dims, har H-bro og encoder indgang, som du ikke skal bruge til noget. H-bro bruges hvis motoren skal kunne bakke og encoder indgang til at holde styr på motoren position - så den er nok lige over målet, køb et SSR eller en FET transistor, som Henrik skriver, der kan klare strømmen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time