Bmw M50 krumptapsføler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
dj-steffen
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11 nov 2007, 18:36
Geografisk sted: Haderslev, Jylland

Bmw M50 krumptapsføler

#1 Indlæg af dj-steffen »

Hej,

Har en M50 motor hvor der oprindeligt sad en Siemens MS40.1 motorstyring i, denne er dog på vej til at blive skiftet ud med MS.

I den forbindelse, har jeg læst mig frem til, at BMW benyttede nogle Siemens følere til krumptap og knasten, der hverken benytter Hall eller VR, og derfor ikke dur med MS.

Mit spørgsmål er så, kan jeg bare tage en af disse følere. f.eks Hall-føleren og vil det så også virke med mit oprindelige triggerhjul, eller skal jeg også udskifte triggerhjulet? Dette gælder for øvrigt også ved knasten, om det bare er at udskifte føleren.

På forhånd tak!
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: Bmw M50 krumptapsføler

#2 Indlæg af Runesm »

Jeg havde en ms boks sat op til hall sensor, så jeg skiftede bare min krumtapssensor ud og brugte det originale triggerhjul.
Brugte denne http://www.diyautotune.com/catalog/hall ... p-489.html
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
dj-steffen
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11 nov 2007, 18:36
Geografisk sted: Haderslev, Jylland

Re: Bmw M50 krumptapsføler

#3 Indlæg af dj-steffen »

Jeg oprettede samme tråd på msextra's forum
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=58349

Mit spørgsmål gik egentlig på, om triggerhjult skulle skiftes ud, hvis man nu skiftede positionsføler. Det kan jeg forstå på både dig og på msextra at dette ikke er nødvendigt :mrgreen:

Nogen der kan be-/afkræfte hvilken type disse sensorer er, udfra fra varenummer. Det drejer sig om følgende to:

- Knast aksel: 12141740959
- Krumptap: 12141703277

Og i givet fald, hvordan i fandt ud af det? :gnaek:
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: Bmw M50 krumptapsføler

#4 Indlæg af Runesm »

Ifølge ftz er det en 3-benet induktiv.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
dj-steffen
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11 nov 2007, 18:36
Geografisk sted: Haderslev, Jylland

Re: Bmw M50 krumptapsføler

#5 Indlæg af dj-steffen »

Ok - det var ikke lige det jeg havde regnet med...havde regnet med at det var en Hall...

At samle MS var da godt nok noget nemmere end at finde en org. hall føler, synes jeg :wow:

Kan du, eller andre der læser med, oplyse et varenr. til en Hall føler? Jeg skal gerne bruge både en til krumptappen og knasten.. :grin:

Jeg vil bare gerne være sikker på, at få en Hall, og at det nu også er en Hall, da jeg skal til installere MS inden ret længe, og det er bare nemmere at fejlsøge, når man nu ved at de sensorer man bruger, nu også er dem MS er bygget til :reading:
Brugeravatar
dj-steffen
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11 nov 2007, 18:36
Geografisk sted: Haderslev, Jylland

Re: Bmw M50 krumptapsføler

#6 Indlæg af dj-steffen »

Eller rettelse: En hall sensor, der både passer til krumptap og knast, uden der skal bygges om :up:
Brugeravatar
dj-steffen
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11 nov 2007, 18:36
Geografisk sted: Haderslev, Jylland

Re: Bmw M50 krumptapsføler

#7 Indlæg af dj-steffen »

Man skal huske at bruge de hjælpemidler man nu har! :damn: :damn:
Jeg havde helt glemt at jeg havde installeret Tecdoc, der er det jo nemt at lokalisere de forskellige følere :reading:

Jeg har vedhæftet to links til informationen fra Tecdoc over de to foromtalte følere, og det viser sig at være Hall...

Nu skal jeg så bare have undersøgt mine Siemens følere, men der går lige en uge før jeg er hjemme igen :hrmpf:

Men jeg takker for dine input! :D

Knast:
http://s000.tinyupload.com/?file_id=681 ... 9195062498

Krumptap:
http://s000.tinyupload.com/?file_id=084 ... 2168293935
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: Bmw M50 krumptapsføler

#8 Indlæg af Runesm »

Vær kreativ.
Nu ved jeg ikke hvilken version af ms du har, men jeg begynder at forstå at det ofte er nemmere at tilpasse ms til sensoropsætningen (såfremt den er god nok til formålet), end det er at skulle bruge andre sensorer, lave beslag, triggerhjul etc.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
dj-steffen
Junior Medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 11 nov 2007, 18:36
Geografisk sted: Haderslev, Jylland

Re: Bmw M50 krumptapsføler

#9 Indlæg af dj-steffen »

MS'en er skam ikke tilpasset til sensor endnu - for at gøre det kræves det at man kender sensortype først 8)

Det er derfor jeg ville 100% sikker på typen, da fejlsøgningen ellers næsten vil være umuligt, når der er uklareheder allerede ved sensortype... :D
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: Bmw M50 krumptapsføler

#10 Indlæg af Wildert »

Jeg kan ikke helt finde hoved eller hale i hvad din research har konkluderet - så måske det følgende ikke er relevant.

Jeg har lige skiftet min tudsegamle MS1 på v.2.2 board ud med en spritny MicroSquirt v3'er.
Jeg har på MS1'eren kørt med forskellige ting over tid (over 10 år), og har i en lang overgang kørt med en hallgiver fra en Vectra (omkring årgang 2000 mener jeg det var), og et laserskåret 36-1 triggerhjul fra trigger-wheels.co.uk.
Den begyndte at lave knuder mht. udsættere osv. Jeg ved ikke med sikkerhed hvorfor. Men det kom pludseligt, og rundt regnet alt er blevet efterset eller lavet om et hav af gange - herunder af en gut der arbejder med at støjsikre elektronik til dagligt.
Til sidst endte jeg med VR-conditioner kredsløbet som add-on til MS1, og en VR-sensor fra en BMW M20-motor.
Det virkede ret godt - altså lige bortset fra udsættere når man loggede på laptoppen - ok når den bare skulle vise info i TunerStudio - go figure!
Efterhånden var der ikke ret meget andet at gøre end at skifte MS'en - 2.2'eren er alligevel en død sild opgraderingsmæssigt, så hvis det nu ikke hjalp, så var der stadig fordele.

Jeg har så mokket vinteren over med installationen, og my lord hvor var jeg træt da jeg kørte den første tur og kom lidt op i omdrejninger. Udsættere omkring 5200 rpm.
Lidt research og info om en "shunt" modstand (parallelt over sensoren) blev afprøvet, men det gjorde det nærmest kun værre.

Her endte jeg så med at konstatere at på MS3 og MicroSquirt er der et kendt problem med visse BMW VR/induktive sensorer, og særligt 60-2 hjulene som de er født til.
Shunt modstanden hjælper ikke - men det gør en modstand i serie. 10-20 KOhm anbefales.
Jeg havde ikke lige en med så høj modstand, men jeg kan sige at 8 KOhm har gjort min motor i stand til at tage sine 7500 rpm :).

Så hvis det nu er at det er VR-sensorer den er født med, så overvej lige at forsøge at bruge dem, og hvis det misser, så prøv med modstanden i serie. Det har virket for mig, og er et "known issue".
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar