Olie spray system, stempel køling

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Olie spray system, stempel køling

#1 Indlæg af Kuno »

Jeg går og roder med tanken om at bygge stempel køling på min motor. En gammel Renault C1J motor. Er der nogle herinde der har erfaringer med eftermontering af stempel køling? Hvor på blokken skal mand finde olie? Er et ekstern system ude fra at fortrække? Alt indput er velkommen :D
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: Olie spray system, stempel køling

#2 Indlæg af K-FINN »

I en toyota blok, går der oliekanal hvori man bore og montere olie dyser.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re: Olie spray system, stempel køling

#3 Indlæg af Kuno »

K-FINN skrev:I en toyota blok, går der oliekanal hvori man bore og montere olie dyser.

Ok, lyder simpelt :? Men på en C1J blok ved jeg ikke lige om der er disse oliekanaler. Er det ikke normalt at der går en oliekanal ud til hver pandeleje hvor man eventuelt kan sniffe sig på?
Brugeravatar
Thomas h p
Mester Medlem
Indlæg: 665
Tilmeldt: 06 sep 2011, 19:45

Re: Olie spray system, stempel køling

#4 Indlæg af Thomas h p »

Med mindre du vil lave et temmelig seriøst turbo setup, så det nok overkill :)
rofl
Nyt Medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 17 feb 2004, 14:56
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Olie spray system, stempel køling

#5 Indlæg af rofl »

Cosworth motorer har et system du nemt vil kunne montere næsten i alle 4 cyl motorer uden du behøver gøre noget ved blok, og det virker fint. Så mit forslag vil være du finder en oiliepumpesæt fra en ældre cosworth motor.
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

Re: Olie spray system, stempel køling

#6 Indlæg af møffe »

rofl skrev:Cosworth motorer har et system du nemt vil kunne montere næsten i alle 4 cyl motorer uden du behøver gøre noget ved blok, og det virker fint. Så mit forslag vil være du finder en oiliepumpesæt fra en ældre cosworth motor.

Jeg tror ikke det er godt nok, sådan en skal ikke moddes så meget for at lave over STD effekt.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re: Olie spray system, stempel køling

#7 Indlæg af Kuno »

rofl skrev:Cosworth motorer har et system du nemt vil kunne montere næsten i alle 4 cyl motorer uden du behøver gøre noget ved blok, og det virker fint. Så mit forslag vil være du finder en oiliepumpesæt fra en ældre cosworth motor.


Lyder interessant, er det dette system du tænker på, se vedhæftet.
Jeg har allerede haft ligende i tankerne. En skotforskruning gennem blokken, forgrening i små rør med en dysse i enden, og så stjæle olien udefra, evt. den der allerede går til turboen, skal naturligvis være nok olie til begge.
Vedhæftede filer
P4.jpg
P4.jpg (89.54 KiB) Vist 33677 gange
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re: Olie spray system, stempel køling

#8 Indlæg af Kuno »

Også en mulighed. Lidt risky måske?
Vedhæftede filer
r1cxzvviw8mk7wne80xw.jpg
r1cxzvviw8mk7wne80xw.jpg (151.29 KiB) Vist 33674 gange
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

Re: Olie spray system, stempel køling

#9 Indlæg af Lars PH »

Er det ikke noget med nogle af de dyser først åbner ved 3 bar eller er det bare noget jeg tror. For vis de gør det er det vel ikke så farligt det sidste billed.
rofl
Nyt Medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 17 feb 2004, 14:56
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Olie spray system, stempel køling

#10 Indlæg af rofl »

Helt rigtigt Kuno, det havde jeg gjort, og den sidste er jeg heller ikke tilhænger af, men smart nok,,,, hvis man tør.
På en Cosworth motor sidder oliekanalen som i mange andre oppe lige ved bunden af stemplet og det er her fabrikken i nyere typer blok, sætter dyserne (Spray nozlers) fast ved at lave gevind osv...

Du kan også se lidt her: http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=88738
Besvar