turbo og kompressor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
DT

turbo og kompressor

#1 Indlæg af DT »

jeg har lige læst det nye V-max og der skriver de om en micra der både har turbo og kompressor, og nu tænker jeg hvordan virker det????? er det noget med at kompressoren lader turbo eller hvordan virker det! det lyder sjovt men besværligt!????
Anders

Re: turbo og kompressor

#2 Indlæg af Anders »

kompressor lader fra bunden af omdrejningsskalaen, og turboen trykker fra 2500-3000 omdr og op....
DT

Re: turbo og kompressor

#3 Indlæg af DT »

ja men hvordan gør den det?? hvordan er rørsamlingen lavet, eller er det kompressor'en der lader over turbo'en
Anders

Re: turbo og kompressor

#4 Indlæg af Anders »

Den del undrer så også mig...
sauer
Nyt Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: turbo og kompressor

#5 Indlæg af sauer »

Forestil dig et nomalt kompresser sæt med intercooler!!
Sæt så en turbo på udst. manifoldet og sæt tryk røret over i samme tryk rør som kommer fra kompressoren til intercooleren...giver det mening??
Begge suge sider fra kompressor og turbo går så i samme rør til luft mængde måleren..
Jeg kan godt tegne det for jer men gidder ikke hvis de ikke er nogen der gidder min usle børne tegning!!
ANders

Re: turbo og kompressor

#6 Indlæg af ANders »

Giver fin mening.. tak det var også sådan jeg havde forstået det.
Lasse

Re: turbo og kompressor

#7 Indlæg af Lasse »

Laver man sådan en komp + turbo trykker man normalt ind i turboen med kompressoren. Kompressoren leverer ladetrykket tideligt og turboen bygger videre når den er kommet op i omdrejninger. Ulempen er dog at kompressoren skal kører hele tiden for at der kommer luft til turboen. Det kan også laven den anden vej.

mvh Lasse
Besvar