hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
ad2
Senior Medlem
Indlæg: 399
Tilmeldt: 09 aug 2004, 23:35

Re: hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

#21 Indlæg af ad2 »

For lige at hive op i et meget gammelt emne her.... :roll:

Kan man fjerne orig. håndbremse og monteret en hydraulisk som kan udfører jobbet lige så godt?

Bilen skal bestemt ikke bruges til drift, men håndbremse skal kunne bruges ved parkering, transport m.m.
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

#22 Indlæg af Runesm »

Parkeringsbremsen skal fungere mekanisk hvis den skal kunne synes
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
ad2
Senior Medlem
Indlæg: 399
Tilmeldt: 09 aug 2004, 23:35

Re: hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

#23 Indlæg af ad2 »

og hvis vi ser bort fra dette
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

#24 Indlæg af Wildert »

Så er det muligt. Der findes f.eks. hydrauliske setups hvor der er en lås indbygget.
Alternativt kan man bruge en line lock. Det er reelt bare en hane. Den lukker man efter man har trådt den alm. bremse ned. Derefter slippes bremsepedalen, men trykket kan ikke gå baglæns.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

#25 Indlæg af HenrikGM »

Kunne man ikke gøre sådan her:

Håndbremsen er en bremsebakke/tromle på de fleste setup.

På gamle volvoer er det et led der udvider sig i længden trukket af kablet, men i den anden side sidder der en fast stang.

Hvis man nu...

Skiftede den faste stang med en hydraulisk cylinder der på bundstoppet har samme længde som den faste stang, og beholdt den std kabeltrukne bremse, så ville den vel egentligt kunne aktiveres i begge ender så at sige. Det kunne man argumentere for burde kunne synes iogmed at kabelbremsen stadig virker uanset hydraulikken virker eller ej.
Det ville medføre to håndbremser selvf.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
kdrost
Senior Medlem
Indlæg: 396
Tilmeldt: 06 apr 2012, 00:32
Geografisk sted: Timring vest for Herning

Re: hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

#26 Indlæg af kdrost »

Men så er det jo kun tromle (håndbremsen) der aktivere, hvis jeg ha forstået dig rigtigt Henrik, tror ikke det giver bremsekraft nok til inspireret kørsel :-)
D&D Racing
ad2
Senior Medlem
Indlæg: 399
Tilmeldt: 09 aug 2004, 23:35

Re: hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

#27 Indlæg af ad2 »

Mit problem er den ene støddæmper sidder foran udgangen på bremsecaliperen til kablet.
Min plan er at tage cylinderen fra den hydrauliske håndbremse og montere på den nuværende håndbremse
Så den kan låse.
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

#28 Indlæg af wukshady »

Hvis man vælger en løsning med line-lock, kan caliberen så holde til at stå med tryk i flere timer?
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: hydraulisk håndbremse (rally) hvordan hjemmelavet ????

#29 Indlæg af Runesm »

Det kunne jeg ikke forestille mig var noget problem overhovedet. Det er jo bare et hydraulisk system.

Men - en linelock ventil er jo beregnet til forholdsvis kortvarig brug til at holde trykket, så om tætheden indvendig rækker til at den ligefrem kan stå med tryk på dagen over vil nok være interessant?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar