Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 18:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Admin
Admin

Er ved at indstallere jordvarme sammenkoblet med solvarme, buffertank og forbrugstank. Jord og solvarme i samme kreds vha styring
    1) ok - Jordvame anlægget har egen styring til pumpen
    2) ok - Solvarme/jordslanger + buffertank + forbrugstank kommer på en "kina" styring som kan styre alt. Bla 3 on/off klokkeslætintervaler i døgnet til styring på central vand
    3) Opgaven : Jeg mangler klokkeslætstyring til rumstyring - hvor findes den?

Jeg har åben/lukke ventiler på hvert rum som styres via trykluft som aktiveres af strømsignal. Tidligere ejer havde dette som "hobby-projekt". Altså et strømsignal åbner eller lukker for varme til hvert rum via trykluftventiler pr. rørstreng til gulvarmen. I dag styret af en gammel siemens styring fra 80'erne. Den fungerer med styring on/off via programerbar tidslængde, men skal ud til fordel for simpel klokkeslæt-styring). Dvs. mulighed for altid åben eller åben/lukke 2-3 gange i døgnet efter forudbestemt klokkeslæt.

Jeg ønsker i første omgang ikke at skrotte det hele til fordel for moderne shuntstyring via flow (ingen klokkeslætstyring). Trykluftssystemet hænger der og ventilerne sidder i rørerne til hvert rum. Jeg ønsker at kunne styre hver ventil/rum med klokkeslætinterval som den billige kina-styring kan. Findes der en styring som kan sende signal til ventiler (10 stk) med 2-3 programerbare klokkesletintervaller pr. dag pr. ventil?
Dvs. f.eks. badeværelse åbner fra kl. 05-09:00 og igen fra kl. 17-23
Køkken
værksted
osv.

Findes sådan styrinng?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Jeg gætter på at det er en siemens S5 plc.... Hvorfor henter du ikke programmerings programmet til siemens styringen den kan alt du vil... plus meget mere ;-)

Titel:
Admin
Admin

Mitsubishi var det ... ikke siemens som jeg fejlagtig skrev. Jeg tror ikke der er krummer tilbage i det skab... det skal være med pc eller touch skærm. Jeg er komplet uvidende om plcstyringer, men mon ikke hvis man kan programere motorstyringer at man kan programere 10 ventiler med klokkeslæt

Er Siemens S5 den der kan klare ærterne...? og er den til at gå til med en PC, nul erfaring, men gåpåmod?

Her er billeder af setup
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Vedhæftede filer:
M1.jpg
M1.jpg [ 383.32 KiB | Vist 10129 gange ]
M2.jpg
M2.jpg [ 371.79 KiB | Vist 10128 gange ]
M3.jpg
M3.jpg [ 284.04 KiB | Vist 10128 gange ]
M4.jpg
M4.jpg [ 352.5 KiB | Vist 10128 gange ]
M5.jpg
M5.jpg [ 382.89 KiB | Vist 10127 gange ]

Titel:
Mester Medlem

Vil sige at plc i den nemme ende er noget nemmere at lære ind en motor styring en siemens logo plc var det første jeg prøvede det er som at bygge med lego klodser

Titel:
Admin
Admin

Lars PH skrev:
Vil sige at plc i den nemme ende er noget nemmere at lære ind en motor styring en siemens logo plc var det første jeg prøvede det er som at bygge med lego klodser

lyder godt, jo enklere jo bedre - kan siemens logo klare opgaven?
hvordan programeres den? (software eller knapper...?)

Titel:
Mester Medlem

Logoen programeres med software.... du skal bare have en der har nok udgang...

Titel:
Mester Medlem

Har du målt hvor meget strøm din nuværende styring bruger ? Det kan næppe være gratis at drive alt det ;-)

Titel:
Admin
Admin

nej har ikke målt strømforbrug på det skab... :wink:
går ud fra at jeg kan fjerne alt indhold og sætte en moderne styring op
er der fri software til de siemens plc'ere ?
nogen steder hvor man se eksempel på software?

Titel:
Mester Medlem

Jeg kan se der er lednings nummer på slange osv.... har du fået en dokumentation med da du købte huset....

Der er i den styring du har nu brugt 2 måske 3 temperatur PR moduler.(svært se)... hvilket betyder at det er noget der bliver styret ud fra temperatur... er det ligegyldigt nu og i fremtiden ?

Titel:
Admin
Admin

godt spottet 8)
der er udetemperatur føler, samt enkelte rumfølere som kompensere for åbne tiderne. Det skal helt væk i det nye setup. Her skal det køre efter klokkeslet og i forhold til solvarme/buffertank i drift, sådan at der produceres varme når det er gratis/i tilskud fra solvarme mv. og ellers i udvalgte peridoer i døgnet.

mht. dokumentation så er der labels på alt, dvs. ledningsnummer går i gen hele vejen fra ventil, til trykkontakter, til mitsubishistyring, men mht til mitsubishistyringen så består dokumentationen i den seddel der hænger til venstre for skabet. Her er alle ledningsnumre og koder til at ændre tiderne

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time