Sug vs tryk = Hk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Thomas h p
Mester Medlem
Indlæg: 665
Tilmeldt: 06 sep 2011, 19:45

#31 Indlæg af Thomas h p »

Det nok svært og lave en rigtig tommelfinger regl. min nye volvo 2,3 16v turbo motor lavede 400hk med 1bar. Den gamle volvo 2,3 8v turbo motor lavede 275hk ved 1bar. begge født med lige omkring 156-159hk :)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#32 Indlæg af K-FINN »

Thomas h p skrev:Det nok svært og lave en rigtig tommelfinger regl. min nye volvo 2,3 16v turbo motor lavede 400hk med 1bar. Den gamle volvo 2,3 8v turbo motor lavede 275hk ved 1bar. begge født med lige omkring 156-159hk :)


Ja det viser at det er en ekstrem sløv motor, min orginal 90hk, laver det samme ved 1 bar :tooth:
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#33 Indlæg af HenrikGM »

K-FINN skrev:
Thomas h p skrev:Det nok svært og lave en rigtig tommelfinger regl. min nye volvo 2,3 16v turbo motor lavede 400hk med 1bar. Den gamle volvo 2,3 8v turbo motor lavede 275hk ved 1bar. begge født med lige omkring 156-159hk :)


Ja det viser at det er en ekstrem sløv motor, min orginal 90hk, laver det samme ved 1 bar :tooth:


Jaja det er godt med dig Finn.
:up:

Thomas sammenligner pærer og bananer her så det går lidt ud over sammenligningsgrundlaget.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#34 Indlæg af K-FINN »

HenrikGM skrev:
K-FINN skrev:
Thomas h p skrev:Det nok svært og lave en rigtig tommelfinger regl. min nye volvo 2,3 16v turbo motor lavede 400hk med 1bar. Den gamle volvo 2,3 8v turbo motor lavede 275hk ved 1bar. begge født med lige omkring 156-159hk :)


Ja det viser at det er en ekstrem sløv motor, min orginal 90hk, laver det samme ved 1 bar :tooth:


Jaja det er godt med dig Finn.
:up:

Thomas sammenligner pærer og bananer her så det går lidt ud over sammenligningsgrundlaget.


Det var nu også bare for at gasse Thomas lidt, så godt ord igen :wink:
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

Re: Sug vs tryk = Hk

#35 Indlæg af JPP »

Chase skrev:Så det store spørgsmål er i bund og grund , kan man hente mere end dobbelt hk ved at fordobble ladetryk i forhold til standart motor

Håber spørgsmål giver mening ;)


Svaret er ja - hvis du måler hk
Svaret er nej - hvis du måler moment

Hvis du måler hk, og alt holdes konstant under en "alt andet lige" betragtning, og du bygger turbosystemets balanceforhold til >0 (altså ladetryk højere end modtryk) modsat balanceforholdet 1:1 på en sugemotor (samme tryk på begge sider), så viser erfaringer at motoren typisk stiger lidt i omdrejninger under positiv balanceforhold. Da hk er regnestykket (omdrejninger x moment) / konstanten (7121 målt nm og 5250 målt i lbs), ja så får du fra omdrejningerne mere end dobbelt hk ud på den anden side i peakeffekt
Brugeravatar
Chase
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19

#36 Indlæg af Chase »

Jakob det var et super svar, jeg havde ellers opgivet tråden :reading:

Men det vil sige alt andet lige ved samme rpm overstiger man ikke x op dataen feks 100 suge hk under sug vil være 160 hk under 1,6 bars tryk ved samme omd tal


Hvad vil et typisk x tal være på en nymodens motor sådan ca når man taler de der 5-6000 rpm
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#37 Indlæg af K-FINN »

Det er 100 til 160hk ved 0,6bar
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#38 Indlæg af JPP »

Chase skrev:Jakob det var et super svar, jeg havde ellers opgivet tråden :reading:

Men det vil sige alt andet lige ved samme rpm overstiger man ikke x op dataen feks 100 suge hk under sug vil være 160 hk under 1,6 bars tryk ved samme omd tal
Ja, (0,6 bar)

Chase skrev:Hvad vil et typisk x tal være på en nymodens motor sådan ca når man taler de der 5-6000 rpm

Der er mange variabler, jeg kan ikke give det tal
Besvar