Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 sep 2024, 22:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 nov 2013, 18:18 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Lige et spørgsmål til panelet

Hvis man tager en rimelig alm motor 2,0 der yder 100 hk ved feks 5000 rpm ved en komp på 10
(Alle talt er kun lavet for nemmer regnestykke)

Så sætter man turbo på denne motor og sænker komp til 9,0 og mister lidt hk ved det, vel ca 10 %

Hvor meget yder den så ved feks 1 bars ladetryk

alt andet er lige, dvs lad varme være varme, og knaster være knaster,

Og kan man forvente en mere end 2 x forøgelse af hk ved 1 bar

Og lad os nu sige alle tal er de samme nu er der bare monteret Turbo
knaster i, hvad sker der for ydelsen når der ikke er monteret Turbo på men
den kører kun sug, mister den så hk i det trim og henter mere end dobbelt
ved 1 bars ladetryk

Så det store spørgsmål er i bund og grund , kan man hente mere end dobbelt hk ved at fordobble ladetryk i forhold til standart motor

Håber spørgsmål giver mening ;)

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2013, 19:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Det er forskelligt fra motor til motor, de fleste fordobler hk ved 1 bar ladetryk på standard motor, kun sænket kompression

Nogen er der flere hk og hente, da de orginale manifolde nogen gange er restriktive.

Min egen starlet motor, der orginalt har 90hk, laver 276hk ved 1bar.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Senest rettet af K-FINN 27 nov 2013, 20:13, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2013, 19:11 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
tak for svar

Men den kom du sku for nem om ved ;)

Og ja det er sku der min kæde springer, hvordan man kan mere end fordoble hk ved 2 x tryk , ja det har jo sikkert noget med flow at gøre, men så skal der da størrer ventiler og sikkert noget udstødnings polerings arbejde til før det vil kunne lade sig gøre

Er jeg forkert på den ?

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2013, 19:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
2l 100hk ser vi bort fra komp på 10 så lyder det jo som en gammel ineffektiv 8v maskine :wink:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2013, 19:51 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Det er en fantasi motor intet andet , tallene er kun lavet for at gøre det nemmere i et evtl regnestykke, og jeg har udeladt Nm med vilje ;) da der ellers sikkert vil gå knuder i tråden ;)

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2013, 20:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
En god tommelfinger regel er, at man ganger ladetryk+1, så har man ca hk, altså en 100hk motor man giver 0,6 bar, laver ca 160hk

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2013, 20:22 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 17 sep 2003, 18:05
Indlæg: 380
Geografisk sted: Danmark
Kan man sq da ikke gange ud kommer da an på hvilken turbo vi snakker om tror du selv at fx en garrett gt28 ved 1 bar på den motor lavet samme effekt som hvis du afmonterede den og satte en garrett gt35 på stadig 1 bar, der er jo en Kæmpe forskel !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2013, 20:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Mark, nu er det selvfølgelig forskel på om det er en gt12, eller en gt47, det tror jeg alle er klar over.

Men en passende turbo, så passer regnestykket ganske godt efter min erfaring

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2013, 21:38 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jun 2012, 00:19
Indlæg: 74
Ahhhh kan det nu også passe

Er det ikke lige meget om 1 bars ladetryk kommer fra en Cykelpumpe eller en køkkenblender , bare den kan holde 1 bars ladetryk under belastning !

_________________
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2013, 21:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Som udgangspunkt:

dobbelt op på kpa manifoldtryk = dobbelt op på ydelse. Det er den grove tommelfingerregel.

Se, når så ladetrykket ofte piller ved virkningsgraden, så går ovenstående tommelfingerreglel tit i vasken.

Når alt kommer til alt handler det om at få luft igennem motoren på en måde hvor forbrændingen stadigt er effektiv. Kan man få den mere effektiv, så går ydelsen endnu højere op.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team