Lige et spørgsmål til panelet
Hvis man tager en rimelig alm motor 2,0 der yder 100 hk ved feks 5000 rpm ved en komp på 10
(Alle talt er kun lavet for nemmer regnestykke)
Så sætter man turbo på denne motor og sænker komp til 9,0 og mister lidt hk ved det, vel ca 10 %
Hvor meget yder den så ved feks 1 bars ladetryk
alt andet er lige, dvs lad varme være varme, og knaster være knaster,
Og kan man forvente en mere end 2 x forøgelse af hk ved 1 bar
Og lad os nu sige alle tal er de samme nu er der bare monteret Turbo
knaster i, hvad sker der for ydelsen når der ikke er monteret Turbo på men
den kører kun sug, mister den så hk i det trim og henter mere end dobbelt
ved 1 bars ladetryk
Så det store spørgsmål er i bund og grund , kan man hente mere end dobbelt hk ved at fordobble ladetryk i forhold til standart motor
Håber spørgsmål giver mening