Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 apr 2013, 20:56 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
Hej folkens,

Lang historie kort - købte bilen (mitsubishi colt 1.6 glx (CJ_A)) for 4-5 år siden, hvor den havde gået ~206.000, efter 14 dage begyndte bilen at lyse i motorlampen og hukke i det under acceleration og sætte ud i tomgang og kunne så ikke starte før bilen er kold igen eller hvis pluspolen blev taget af en lille halvtime.

Den fik et sæt nye tændrør og ny lambdasonde, jeg løb tændingen igennem uden held - fik den så fejludlæst hos en mitsubishi forhandler, hvor knastakselvinkelføleren meldte fejl - føleren bliver skiftet og bilen kørte super!

Da den rundede ~235 skiftede jeg kobling, tandrem+remstrammerhjul, luftfilter og olie+oliefilter. Bilen har nu kørt ~306 og er nu igen begyndt at drille næsten på samme måde som i starten - den hakker og hukker i det, den går dog ikke ud, tilgengæld kan man ved at slippe gassen og giver gas langsomt igen få den til at trække - dog går motoren ikke rent. Det føles som om ECU'en ikke ved positionen af knastakslen - jeg tænkte at det galt med knastakselvinkelføleren igen.

Ringede til forhandleren som fejludlæste og skiftede sensoren + justerede tomgang til samlet ~1300-1400 kr. hvor sensoren kostede lige under 1000 kr. (for 4-5 år siden), nu koster sensoren alene 1495 kr.. Tænkte det var lidt mystisk, men jaja ... da jeg studerer hænger pengene jo ikke på træerne så jeg fandt føleren på ebay (ny) til 319kr. leveret. Jeg skifter så sensoren og bilen kan nu ikke komme over 3000 rpm og hugger voldsomt ved det mindste gas. Sætter den gamle sensor tilbage igen og bilen køre nu som før, den kan køre og trække, men hugger og køre ikke optimalt. Jeg bliver selvfølgelig lidt irreterret og stædig for at finde fejlen, løber tændingen igennem, piller dækslet af som føleren sidder i for at se om der er noget snask som den induktive sensor ikke kan måle igennem. Alt ser fint ud...

Nu har jeg kun handlet på ebay denne ene gang, men har kammerater der stortset køber alle reservedele på ebay uden problemer - men kunne det være at føleren fra ebay (der står intet på føleren - men den er støbt identisk) er for billig og simpelthen ikke kan måle hurtigt nok og en frisk org. føler til 5 gange så meget vil løse problemet?

Er der nogle der prøvet noget lignende eller har en idé til hvad der kan være galt? Er efterhånden åben for alle scenarier : )

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Senest rettet af AzZe 03 apr 2013, 06:44, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2013, 22:05 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Jeg kender ikke så meget til Mitsubishi. Men jeg ved at på en Opel der skal der original krumtap og knastakselføler samt lambdasonde. De vil simpelthen ikke samarbejde med det uoriginale.
Så det er ikke umuligt at du har samme problem.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2013, 06:00 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
Bufas skrev:
Jeg kender ikke så meget til Mitsubishi. Men jeg ved at på en Opel der skal der original krumtap og knastakselføler samt lambdasonde. De vil simpelthen ikke samarbejde med det uoriginale.
Så det er ikke umuligt at du har samme problem.


Hov - skiftede også lambdasonden før den kom til fejludlæsning....

Tak for responsen. Lyder da interessant - venter lige på lidt mere feedback før der bliver investeret i org. føler

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2013, 11:28 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2005, 02:55
Indlæg: 240
Geografisk sted: kalundborg
jeg har monteret masser af uoriginale følere og lambdasonder på alle mulige biler, opel incl.. det er meget sjældent der er problemer, men det kunne godt lyder som om du har et problem med både dine originale og uoriginale føler lige pt - har du prøvet at sætte et scop på for at se hvad der sker?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2013, 15:57 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
michael f skrev:
jeg har monteret masser af uoriginale følere og lambdasonder på alle mulige biler, opel incl.. det er meget sjældent der er problemer, men det kunne godt lyder som om du har et problem med både dine originale og uoriginale føler lige pt - har du prøvet at sætte et scop på for at se hvad der sker?


Okay, nej har ikke et scop. Nu har jeg ikke prøvet at bruge et scop, jeg gætter der kommer en klemme på et tændrørkabel og så blinker den når den sensor spændingen i tændkablet? I så fald, hvordan kan jeg bruge det i denne sammenhæng?

Mvh Asbjørn

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2013, 20:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
det er en tændings pistol du tænker på.. et scop kan vise dig signalet fra en sensor og du kan dermed se om det er sensoren der laver vrøvl eller om fejlen ligger et andet sted. (fx i en forsyning til sensoren (5volt?), dårlig stel..)

Der er helt sikkert et par stykker i dit område der har et scop på lager, spørgsmålet er så om du kan lokke dem til at tage målingen.. Hvis du boede heroppe i det kolde nord kunne jeg godt overtales til at sætte mit scope på, Men før vi reelt kan pege på fejlen kræver det jo en reffenence.. fx lidt information fra auto data om sensoren.. eller en anden bil at måle på..

Jeg har købt mig et lille billigt scope på batteri som jeg har leget lidt med (faktisk meget lidt men scopet har en høj "Nice To Have" værdi ;) )

(Google : Dso nano, seed studio)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2013, 23:27 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
grydesvamp skrev:
det er en tændings pistol du tænker på.. et scop kan vise dig signalet fra en sensor og du kan dermed se om det er sensoren der laver vrøvl eller om fejlen ligger et andet sted. (fx i en forsyning til sensoren (5volt?), dårlig stel..)

Der er helt sikkert et par stykker i dit område der har et scop på lager, spørgsmålet er så om du kan lokke dem til at tage målingen.. Hvis du boede heroppe i det kolde nord kunne jeg godt overtales til at sætte mit scope på, Men før vi reelt kan pege på fejlen kræver det jo en reffenence.. fx lidt information fra auto data om sensoren.. eller en anden bil at måle på..

Jeg har købt mig et lille billigt scope på batteri som jeg har leget lidt med (faktisk meget lidt men scopet har en høj "Nice To Have" værdi ;) )

(Google : Dso nano, seed studio)


Okay, fancy stof - man kommer jo helt tilbage til eltekniktimerne (ikke min force)

Men hvis det skulle være stelforbindelsen til føleren og ikke føler(ne), så burde der vel ikke være en brat forskel på motorgangen når der skiftes mellem sensorne, med mindre begge sensorer er defekte også ?

Det er forresten virkelig dejligt med respons på problemet!

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2013, 18:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Det lyder så absolut til at sensoren er død, men det kunne nu være meget interessant at måle spændingen over sensoren som omdrejningerne stiger, bare for at udelukke et evt problem der.. ( nu man har målegrejet fremme tager det ikke lang tid..)

Jeg kender 1 der bor omkring horsens der er indehaver af et scope magen til mit.. men han er lidt en arbejdsnarkoman med alt for mange interesser.. (biler, mc'er både, 4x4 offroad, formula offroad, flyvemaskiner, cross Og jeg kunen blive ved..)

MEN han er flink som dagen er lang og elsker at hjælpe andre.. mv er han også bruger herinde på Pf.. (gad vide om han ikke giver sig til kende ? ) ;)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 apr 2013, 17:25 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 jun 2006, 21:23
Indlæg: 59
Geografisk sted: 8300
Så blev fejlen fundet...

Jeg måtte krybe til korset og aflevere bilen til fejludlæsning - ingen fejl, men en flink mekaniker prøvede lige at skifte en tændspole og derefter 2 tændspoler og så spillede den lille bil igen.

Sjovt med det elektriske stads - har aldrig oplevet andet end at tændspoler satte helt ud når de var varme og så virkede 100% igen når de var kolde. Men så erfarede man da noget nyt : )

_________________
A-B mitsubishi colt 1.6 glx
Sommerferiebil vw T25 1.9 boxer
Projektbil nissan 200 sx rs13


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team