Hej - lidt sent svar men hvad..........
Jeg vil mene, dine tal for motoreffekt og moment er ret præcise, i forhold til hvis man beregner tallene med diverse formler osv.
På denne side (
www.not2fast.com) er der en super beregner, hvor man kan taste alle relevante data ind, såsom ladetryk, omdrejningstal, intercooler virkningsgrad etc.
http://not2fast.com/turbo/glossary/turbo_calc.shtml
Med data for en standard T5 2.3 (0,66 bar ladetryk - 9,6 PSI) siger beregneren 224 Hk ved 5200 o/min. og med volumetrisk virkningsgrad på 98 %. Så har vi styr på udgangspunktet.
Jeg har selv en 100 % standard T5'er, hvor der blot blev installeret en anden chip, hvor sælger lovede minimum 275 Hk......
Rullefeltet viste 245 Hk v.5200 o/min. og 360 Nm v. 4000 o/min. Momentkurven er helt som std. indtil 3000 o/min., hvorefter den stiger lineært til 4000 o/min.
Ladetryk ca. 0,85 bar (12,0 PSI).
Plottes 0,85 bar ind som ladetryk i stedet for 0,66 bar (std.) i beregneren fås 244 Hk. Dvs. beregneren er ret god til at forudsige maks. effekten.
Plottes 1,1 bar (16 PSI) ladetryk ind i beregneren, fås 276 Hk v. 5200 o/min.
Dvs. i princippet vil en std. T5'er med fx en TD04HL-15G også opnå ca. 275 Hk med 1,1 bar ladetryk, men det er ikke sikkert, at fx turboens virkningsgrad er uændret 75 %, eller at std. udstødningssystemet (kat. el. downpipe) flower særligt godt.
Dine GLT-knaster har du nok ikke fået meget ud af, tror jeg, da effektkurven topper relativt tidligt, men måske lidt knast-justering kan ændre på det? Hvis man i beregneren flytter omdrejningstallet til fx 6200 (GLT maks. effekt) og sænker ladetrykket en smule til fx 1.0 bar, så siger den pludselig 314 Hk
Hvis nogen ved, hvordan man får maks. ladetryk ved fx 3000 o/min., er jeg interesseret i at høre mere. Den lineære karakteristik er lidt kedelig - jeg savner noget ketchup-effekt
Hilsen Pedes