Volvo 850 T5 med chip, men er det nok?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

Volvo 850 T5 med chip, men er det nok?

#1 Indlæg af Morten Lunde »

Så har jeg langt om længe fået lagt den sidste hånd på motoren, og har været oppe at få det hele spillet til ved RH Motorsport.
Men der er flere der mener det er for lidt.

Motoren:
-2,3 liters række 5'er 20V
-Volvo 850 R turbo (16T.)
-Turbinehus fra V70 R (19T)
-1.1 bars ladetryk
-3" komplet udstødning
-400 cellers kat fra Nordicturbo.dk
-GLT-knastaksler (fra sugemotor)
-Åbent luftfilter fra KN
-Standard intercooler

Resultat:
275 hk. v. / 5200 rpm.
424,6 nm. v. / 3959 rpm.
v. 1,1 bar.

Standardeffekt:
225 hk. v. / 5200 rpm.
300 nm. v. / 2100 rpm.
v. 0,6 bar.

[img][img]http://img219.imageshack.us/img219/2098/69975790ok4.jpg[/img]
[/img]
[img][img]http://img87.imageshack.us/img87/2815/94946237oi2.jpg[/img]
[/img]
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

man kan jo spørge sig selv, for lidt til hvad? til at prale med eller til at køre med? hvis du er tilfreds med bilen som den er nu, så lad den dog køre som den er. det må være dig der fuldt ud bestemmer dette. masser af benzinbiler der bliver chiptunet skuffer ofte lidt.altså ved rulning. det var der sikkert også en del der ville gøre, hvis de blev rullet standard! MVH søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Helt enig med Søren.

For flere hk bør man nok studere den meget lange og flade effekt top.
Hvorfor stiger effekten ikke med omdrejningerne.
For lidt benzin?
En for lille kompressor på turboen?
Et for lille turbine-turbinehus= meget højt modtryk.

Eller en sikkerhed som tuneren har bygget ind i systemet?

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#4 Indlæg af audi_claus »

Det er meget almindeligt, at ladetrykskurven programmeres ind faldende fra ca 4000 rpm så man får et faldende momentforløb som vist - og altså en konstant max effekt kurve.
Så første skridt må jo være af finde ud af, hvad det planlagte forløb er for ladetrykket -
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#5 Indlæg af audi_claus »

Motoren kan åbenbart sammenligens med Audis 3B på 2.3 l, der med en kkk24 turbo yder 220 Hk standard ved 0.8Bar og chippet 275 Hk ved 1.2 Bar - og netop den faldende karakteristik indprogrammeret i ladetryk.
Så hvis turboen ikke er større end normalt - så er forløbet helt normalt
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#6 Indlæg af klyfax »

Må erkende at jeg er en af dem der mente det var for lidt på BG.

Men efter at have set på moment kurven også, så syntes jeg at de sidste 15-20 hk der måske er at finde længere oppe af RPM skalaen ik er værd at ofre for evt. et lavere bundmoment... Jeg havde beholdt den som den er nu, for efter hvad jeg kan se på målingerne så kan den trække en camping vogn helt nede fra 1500 rpm... Og det gør det meget meget kørbar i hverdagen...

Kan se du allerede nu har ofret noget bundmoment, for flere HK og flere NM længere oppe af RPM skalaen...

Jeg havde beholdt opsætning, men som sagt, det er din bil, og dig der bestemmer...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

For lidt eller for meget....?!

Den motor kan lave +500hk og være fuld kørbar. Det koster dog mere end en chipning.

Omvendt, har du indtil videre fået fin kørbarhed og god topeffekt indsatsen taget i betragtning.

Du skal spørge dig selv om du er tilfreds eller ej. Som Søren også er inde på, der er kun een der skal være glad her, og det er dig.

At BG drengene brokker sig må være på deres regning. De har sandsynligvist kun læst om een der var vildere i Vmax....

Som motoren er nu kan den holde til en del uhæmmet klø i længere tid, og vil nok udleve din gearkasse alligevel. Jeg ville være glad for resultatet.

Vil du evt. videre, så sæt dig et specifikt mål for hvad bilen skal bruges til, og hvilken effekt du vil op på.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Pedes
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 mar 2013, 13:33

Volvo 850 T5 2.3 tuning

#8 Indlæg af Pedes »

Hej - lidt sent svar men hvad.......... :coffee:

Jeg vil mene, dine tal for motoreffekt og moment er ret præcise, i forhold til hvis man beregner tallene med diverse formler osv.

På denne side (www.not2fast.com) er der en super beregner, hvor man kan taste alle relevante data ind, såsom ladetryk, omdrejningstal, intercooler virkningsgrad etc.
http://not2fast.com/turbo/glossary/turbo_calc.shtml

Med data for en standard T5 2.3 (0,66 bar ladetryk - 9,6 PSI) siger beregneren 224 Hk ved 5200 o/min. og med volumetrisk virkningsgrad på 98 %. Så har vi styr på udgangspunktet.
Jeg har selv en 100 % standard T5'er, hvor der blot blev installeret en anden chip, hvor sælger lovede minimum 275 Hk......

Rullefeltet viste 245 Hk v.5200 o/min. og 360 Nm v. 4000 o/min. Momentkurven er helt som std. indtil 3000 o/min., hvorefter den stiger lineært til 4000 o/min.
Ladetryk ca. 0,85 bar (12,0 PSI).

Plottes 0,85 bar ind som ladetryk i stedet for 0,66 bar (std.) i beregneren fås 244 Hk. Dvs. beregneren er ret god til at forudsige maks. effekten.

Plottes 1,1 bar (16 PSI) ladetryk ind i beregneren, fås 276 Hk v. 5200 o/min.

Dvs. i princippet vil en std. T5'er med fx en TD04HL-15G også opnå ca. 275 Hk med 1,1 bar ladetryk, men det er ikke sikkert, at fx turboens virkningsgrad er uændret 75 %, eller at std. udstødningssystemet (kat. el. downpipe) flower særligt godt.

Dine GLT-knaster har du nok ikke fået meget ud af, tror jeg, da effektkurven topper relativt tidligt, men måske lidt knast-justering kan ændre på det? Hvis man i beregneren flytter omdrejningstallet til fx 6200 (GLT maks. effekt) og sænker ladetrykket en smule til fx 1.0 bar, så siger den pludselig 314 Hk :rock:

Hvis nogen ved, hvordan man får maks. ladetryk ved fx 3000 o/min., er jeg interesseret i at høre mere. Den lineære karakteristik er lidt kedelig - jeg savner noget ketchup-effekt :up:

Hilsen Pedes
Vedhæftede filer
Volvo 850 T5 2.3 20V - chip - 245 Hk - 360 Nm
Volvo 850 T5 2.3 20V - chip - 245 Hk - 360 Nm
Volvo 850 T5 245 Hk.png (254.41 KiB) Vist 11386 gange
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

Hk

#9 Indlæg af ejnarmc »

Med samme opsætning som din, dog med en 18t turbo og en "Japan" manifold, lavede jeg 282hk, og det var også ved rh jeg fik den kørt ind
turbospecs
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 nov 2013, 21:44

#10 Indlæg af turbospecs »

Din effektkurve ligner mangel på luft (portning,knast) med mindre der ligger en anden blokering.

mvh
Besvar