Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 21 sep 2024, 12:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 feb 2013, 09:51 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2008, 20:16
Indlæg: 23
Hej


jeg står og mangler en knastaksel til min bil.
Jeg er lidt i tvivl om hvilken knastaksel mht til grade antal, der skal i. den kommer aldrig på plader og skal bruges til klubrally. så det vil sige små baner med mange sving og forholdsvis lav topfart.

peugeot 205 rallye
med TU motor 1600 ccm bund og topstykke fra 1300 ccm rally med 40 mm dobblet weber karburator.
max rpm. ca. 7000


jeg tror ikke løftet må være højere end 11 mm. da jeg ikke har meget afstand til stemplerne.

hvis i har brug for mere uddybende information, er jeg til rådighed.
kan i være behjælpelig med nogle forslag ?

på forhånd tak


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2013, 13:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
CatCams 4900646 eller 4900645, Begge er dog liiige over 11mm løft.

Det er de to typer der giver bedst på TU5'erne med 1.3 sprøjt. Du kan muligvis gå lidt vildere til værks med dine webere - men det er de to jeg vil anbefale.

..iøvrigt er 1.6 toppen identisk med 1.3 rallye toppen - med undtagelse af 1.6 90hk toppen. Dvs. 106 XSI 1.6 og Rallye 1.6 har samme top, men 306 1.6 8v har en anden.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2013, 23:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
..kom lige til at tænke på - du vil ikke bruge 1.3 toppen fra en TU24 (205 Rallye 1.3) Det flower ringere end et TU2J2 topstykke (106 Rallye/XSI)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 mar 2013, 11:55 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2008, 20:16
Indlæg: 23
tror jeg bruger det, da weberne sidder på det topstykke fra fabrikken. så det bliver nok det i første omgang.
har en NFX bund mener jeg fra en saxo vts 1600. og det var en 90 hk.
Flower det topstykke bedre end det fra tu24 ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 mar 2013, 13:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Med Webere, den originale 205 Rallye gearkasse og et renoveret gearskifte så du kan skifte gear hurtigt, så kan du godt slippe afsted med en lidt grov knast i en bil som den der - hvis du ellers får lært dig at te dig tosset med gearstangen på mærkelige tidspunkter (sving osv.).
Men særligt til klubrally hvor flow i virkeligheden betyder rigtigt meget, er et bredt momentområde en kæmpe fordel.

Nu er det så en lille og let bil og motoren forholdsvist stor i forhold til dette, så det kompenserer i nogen grad.
Det giver dog også en anden ulempe, og det er at grip er lavere = mere hjulspind. Så "eksplosiv" effektudvikling er ikke lige sagen, for det gør det svært at dosere krafterne væk fra f.ek. håndbremsevendinger.
Hvis du skal køre med slicks og/eller spær, så betyder det selvfølgeligt mindre, men en let forhjulstrækker er altid en håndfuld med en "peaky" motor.

Sammenligner jeg med min egen Golf med CatCams (og jeg ved godt det er to forskellige motorer osv. - men alligevel), så ville jeg nok gå med den milde af de to knaster som Peter foreslår.
Du får helt sikkert mere effekt med den grove af dem, men jeg tror faktisk det er (for) svært at KØRE bilen hurtigere med den.

Jeg kunne sågar være fristet til at foreslår 4900605, men ved ikke om den ligger FOR tæt på originalknasten.
Det kunne tænkes at Peter (TB206HDI) ved dette?

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 mar 2013, 20:37 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Golf-3 skrev:
tror jeg bruger det, da weberne sidder på det topstykke fra fabrikken. så det bliver nok det i første omgang.
har en NFX bund mener jeg fra en saxo vts 1600. og det var en 90 hk.
Flower det topstykke bedre end det fra tu24 ?


Det ved jeg faktisk ikke. TU24 toppen lider lidt af tykke ventilstammer og lidt pudsige porte.

TU24 toppen er desuden med de små knastlejer - hvilket begrænser udvalget af knastaksler betydeligt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 mar 2013, 00:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
er helt med wildert på det der, klubrally er MEGET teknik og perfekt flow, og derfor er det vigtigt at bilen er så nem at styre som muligt, top effekt er ikke det afgørende.

Ud over det er det rigtig mange gange at man havner lidt ud over effektområdet, selv med en forholdsvis std motor, så et snævert træk område vil bare gøre det endnu mere besværligt. Gå hellere efter det bredeste arbejdsområde og kontrol.

Når det så er sagt blir jeg nødt til at være lyseslukker et kort øjeblik. Din 1600 blok kan så vidt jeg kan se ikke bruges lovligt med mindre bilen er homoligeret med det. Kan selvfølgelig være at den er, så stor kendskab har jeg ikke til modellen, men du bør nok lige undersøge det inden du havner med et projekt der kun kan bruges til at stå i garagen :damn:

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 mar 2013, 06:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Hvis han kan få importørerklæring så kan den kom i kategorien af FS-biler.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 mar 2013, 11:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
Er der nogle positive eksempler på det? Min egen erfaring er nemlig at ingen i dasu har den mindste smule forstand på hvad det kræver at syne en bil med kosntruktive ændringer :/

Og er det overhovedet muligt at fortsætte op i rækerne senere hen?

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 mar 2013, 13:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Slavteren skrev:
Er der nogle positive eksempler på det? Min egen erfaring er nemlig at ingen i dasu har den mindste smule forstand på hvad det kræver at syne en bil med kosntruktive ændringer :/

Og er det overhovedet muligt at fortsætte op i rækerne senere hen?


DASU skal da på ingen måde rodes ind i det, med undtagelse af at når den ER synet, så mener jeg at det noteres i vognbog efter reg.attest eller sådan noget.

At fortsætte i rækkerne lader sig gøre hvis den konstruktive ændring er i overensstemmelse med reglement, men det er jo sjældent tilfældet.

Der er en på Hi-speed og Peugeotforum.dk der har haft en 106 1,3 Rallye med 1600 bund som kørte KR. Om den var FS-godkendt ved jeg faktisk ikke.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team