Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 05:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 sep 2012, 22:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
Hej, bare lige et hurtigt spørgsmål, da jeg er ved at få firkantede øjne af at søge på nettet, og ikke kan finde noget pålideligt svar...

Hvad kan plejlstængerne i bmw m50b25 og m52b25 holde til af effekt før de sprøjter af? er målet på 400hk for højt?

takker på forhånd :P

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 sep 2012, 19:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
vanos plejlstænger er stærkere/lettere

Ved de kører 400 whp som rekord på en uåbnet m50b25tu på ppf forummet. og ja det er med 10.5:1 komp, orig. toppakning, og e85. eneste mod er arp topbolte skiftet en ad gangen du ved.

M50 (u vanos) stænger er også stærke, ihvertfald stærkere end m20 stænger, men alt afhænger jo af kompressionsforhold og om man kører e85 feks.

Vil mene at 400 er muligt med sænket kompression på en m50 motor, men det afhænger jo af mange ting.
Stor turbo og skarp knast hjælper jo gevaldigt på holdbarheden af originale dele, men indkøring er det vigtigste. Det mindste tændingsbanken, så flækker stemplerne mellem ringene.
Vil mene at stemplerne er lige så svage som stængerne er i bmw's motorer.

MVH Christian

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 sep 2012, 20:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
takker, det jeg har kunne finde skulle de være smedede på både m50b25 og m52b25, men info fra indernettet er jo ikke nødvendigvis det mest skide pålidelige :)

umiddelbart er planen en m52b25 fra en 323 med m50b25tu stænger og stempler (stængerne for dovenskab da det så bare er at droppe dem i) hvilket jeg har regnet til 8,5 i kompression.

indsugningsmanifold skal skiftes da det åbenbart er noget restriktivt lort på dem, evt til m50, ebay turbo manifold ændret til doppelt indløb og en t70 ebay mølle.

motorstyringen ligger åben pt, men sklal naturligvis trylles et eller andet.

Skal siges at det er til et lav budget skoleprojekt, derfor de billige løsninger :twisted:

efter mit research skulle m52 krumtappen heller ikke være smedet, men m50 skulle være, så måske der sku sådan en i hvis det kan sponsoreres et sted fra, men det burde vel ikke være rigtig nødvendigt til det forholdsvis fornuftige mål... omvendt skal et andet semester nok overtage bilen senere i forløbet, og så har de noget bedre at arbejde viddere på :)

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 sep 2012, 22:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Glem den m52 alumotor, det bliver lort for dig...
Find en m50, med eller uden vanos, og sænk komp. På den istedet.
De alublokke er svage selv ved std brug, og flækker foringer over 0.5 bars tryk. Har ikke selv oplevet det, for har aldrig brugt tiden på det.
Men det er en meget generel opfattelse blandt mange.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 sep 2012, 19:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
ja en m52 alublok er et nogo til tryk.
Hvad angår m20 plejlstænger så fungerede mine 130mm m20 eta stænger nu fint med 500hk, men m50 kører jo med 135mm og det har jo en del at sige at de er det længere.
Jeg ville nu ikke satse på den effekt med standart m50 stempler, da de nok er det svageste led
Kedde: hvis der køres på E85 så har det jo ikke noget med stængerne at gøre, det er jo kun stemplerne der bliver kølet bedre.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 sep 2012, 19:43 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
m power skrev:
ja en m52 alublok er et nogo til tryk.
Hvad angår m20 plejlstænger så fungerede mine 130mm m20 eta stænger nu fint med 500hk, men m50 kører jo med 135mm og det har jo en del at sige at de er det længere.
Jeg ville nu ikke satse på den effekt med standart m50 stempler, da de nok er det svageste led
Kedde: hvis der køres på E85 så har det jo ikke noget med stængerne at gøre, det er jo kun stemplerne der bliver kølet bedre.


Ikke enig i dette... Jo fordelene ved E85 er åbenlyse, men eftersom at der skal ca 40-50% mere brændstof ind, spiller det faktisk en stor rolle på materiellet da kompressionstrykket stiger, specielt på plejlstængerne.
Også derfor jeg stadig kun kører 98 på min m20.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2012, 11:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
nu er reasearch på nettet det værd man kan krydsrefarere... og der har jeg fundet masser af eksempler på folk der kører tryk på m52 blokken, og indtil viddere ingen der har nævnt problemer med flækket blok.

eksempler?

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2012, 11:57 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Slavteren skrev:
nu er reasearch på nettet det værd man kan krydsrefarere... og der har jeg fundet masser af eksempler på folk der kører tryk på m52 blokken, og indtil viddere ingen der har nævnt problemer med flækket blok.

eksempler?


Det er rigtigt at hvis man laver en kraftigere foring til dem, kan man åbenbart godt lade lidt på dem alligevel. Men går ikke ud fra at det er de projekter du vil ud i?

Jeg havde valgt en støbejernsblok til hver en tid, men selvfølgelig bestemmer du selv.

Eksempel:

M54B30 motor, piv std. dog med arp bolte i toppen, støbejernsmanifold og precision 5858 mener jeg.
0.7 bar = flækket foring.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2012, 08:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
nope, nu har jeg godt nok meldt mig selv ud af projektet igen... men planerne er en helt std m52b25 blok, og kun blok. (topstykket holder vi helt ude af diskussionen lige nu)

std komp. på den er 10,x (har lige afleveret mine notater, så det er på ren hukkomelse herfra :P )

stempler fra en m50b25tu for at få den ned på 8,5 i kompression


i forhold til en m54b30 skulle der være noget mere kød i foringerne pga 4?mm større boring, og igen, så bør en mere passende kompression gi en mere kontrolleret forbrænding.

mener også en m54b30 kører 10, et eller andet i komp ikke?

beslutningen er under alle omstændighedder helt ude af mine hænder, men selvfølgelig et eller andet sted ikke helt væk fra mit ansvar siden jeg har lokket :damn:

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 sep 2012, 22:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
de kører alle sammen samme boring 84mm også m54b30...

derfor er foringerne lige ringe på på alle alumotorer (ja selvf pånær de små 2.0 og 2.2, men de er jo totalt ligegyldige)

ja du bestemmer jo selv, det med foringerne var bare lige mine 2 cents som jeg syntes du skulle ha med på vejen :)

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team