Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 jun 2025, 22:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
K-FINN skrev:
Du må tolke/konkludere som du vil.

Jeg tolker ikke noget. For det mener jeg som sagt ikke at vi har nogen basis for at gøre.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

men det er aligevel mærkeligt, at det er den eneste produktionsmotor. der har mig bekendt, har brugt det
. der er masser af lastbilturboer med en wg og delt turbinehus. de er også baseret på at køre på pulser langt hen af vejen.
kigger man på rene racemotorer, hvor respons eller kunne være vigtigt, er der heller ikke tit der er brugt delt hus og to wg.
MVH søren

Titel:
Admin
Admin

der var også dem som prøvede sig med OEM benzin turbomotorer, og senere lavede sugemotorer og fik flere hk. Ergo blev de klogere. Formel 1 ville også være kloge og have flere hk, så de kasserede også turboen og twin scroll ... Nu vil de mindre kloge begrænse hk i formel 1 og genindføre turbo og 1.6L. Så er der dem som troede de lærte noget i de år, det er langt størstedelen af OEM producenterne. De laver 4 cyl OEM sugemotorer med pulsopdeling i udstødningsmanifolden...det er vist noget med knaster .... de lærer det nok engang og får flere hk. Herefter skal samtlige fagbøger skrives om. OEM markedet gælder kun om at få flest mulige hk, gerne dyrt kompliceret. Det ved alle (Citat Dolph) Der går rygter om at de rigtig kloge OEM guroer pynser på noget rigtig klogt med el og brint ... det skulle give super ultra mange hk. Her skulle man vist helt droppe knasten. Det er det nye sort siger bl.a. toyota ...

Titel:
Admin
Admin

en af de mange "mindre kloge" i nyere tid som også vil have hk er blevet endnu dummere og lærte ikke noget af historien. De sætter i 2011 og 2012 turbo for enden af den pulsopdelte sugemanifold og lancerer OEM 2.0L turbomotor i dyre modeller hvor der før sad række sekser. De markedsfører den som "TwinPower Turbo Four", sagt på garagedansk 4 cyl. enkelt turbo i twin scroll opsætning. De siger "Twinpower is the BMW trade mark for twin scroll turbo" ... de er ikke kede af twin scroll navnet hos BMW må man sige ... det er vist noget med spoolup og knaster og 350 Nm mellem 1250-5000 rpm. De er også meget farvede ...

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=477882

Billede

Titel:
Mester Medlem

de formel 1 turbomotorer der ydede mest var V motorer med to forholdvis almindelige (lastbilsbaserede) turboer. ikke de 4cylindrede med en turbo. responsen blev forsøgt skaffet på mange spændende måder.at kalde disse for benzinmotorer er nok en tilsnigelse. da det brandstof de kørte på reelt var alt andet end benzin. formel 1 turbotiden stoppede for ca 30år siden.
nu kommer der så billeder af en ny bmw motor. det kusse finn skriver om er til gengæld over 20år gammelt. har alle glemt at tænke sig om i ca 25år?
MVH søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
de formel 1 turbomotorer der ydede mest var V motorer med to forholdvis almindelige (lastbilsbaserede) turboer. ikke de 4cylindrede med en turbo.
...

Er det nu også rigtigt ... lidt læsestof der bakker dette postulat op vil være meget velkommen..

Titel:
Mester Medlem

nu er turbotiden i F1 meget myteomspunden... så et link er let at overtrumfe med et andet. men mon ikke der er almen enighed om at hondas v6 var den der ydede mest?
kigger man på de forskellige motorer, er det vel også det der virker mest logisk. mindre cylindre, mere indsugningsareal samt mulighed for flere rpm. alt sammen noget der taler mod 4cyl motorer. ikke for sjov div. regelsæt har grænser for cyl antal.
de nye (?) 1,6? liters motorer bliver vel også med 6 cylindre....
om de så samtidig kommer til at have meget lavt omdrejningstal, gør vel kun sagen mere speciel.
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

http://www.motoiq.com/magazine_articles ... ngine.aspx
ikke lige honda... men da en v6 der bliver udnævnt. lidt sjove oplysninger om brandstof mm.
MVH søren

Titel:
Senior Medlem

Sjovt at det ender op i relegionsdiskussions hver gang der nævnes twin scroll turboer her på siden.. På den ene side står personen som sælger dem, og på den anden side dem som ikke mener de er så ultimative som sælgeren påstår.

Jeg savner virkelig noget håndgribelig viden leveret af 3. part der ikke har interesse i at fremme/hæmme twinscroll. Er der virkelig ikke nogle der er leveringsdygtige i dette?

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
TB206HDI skrev:
Sjovt at det ender op i relegionsdiskussions hver gang der nævnes twin scroll turboer her på siden.. På den ene side står personen som sælger dem, og på den anden side dem som ikke mener de er så ultimative som sælgeren påstår.

Jeg savner virkelig noget håndgribelig viden leveret af 3. part der ikke har interesse i at fremme/hæmme twinscroll. Er der virkelig ikke nogle der er leveringsdygtige i dette?

Det er planen at jeg på et tidspunkt skifter til et twinscroll setup fra mit nuværende med en Garrett GT2560R, men det bliver desværre formentligt først vinteren 2013/14 at det sker. Det sker udelukkende fordi jeg er nysgerrig omkring effekten af det. Og jeg vil gerne lige have min nye motor ud og køre på cirka samme setup som det gamle, da jeg også har nogen sammenligninger der som jeg vil samle op på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time