Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 08:04

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2012, 20:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
vil nok vove den påstand at noget ikke stemmer. enten i målingen. eller i motoropsætningen.
MVH søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2012, 20:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
john 406 turbo skrev:
møffe skrev:
på en cosworth med T3 ar .48 udshus vil jeg nok påstå at udshuset er ved at være på det sidste ved den effekt. et .55 er også på markedet.

men det er alt efter hvad man ønsker af sit opsæt.


Husk bare at min motor er en 8v og ikke 16v som Cosworth.


det har ikke det store at sige når de begge er 2,0 udsgassen der passere gennem turboen burde ca være det samme.

en 8V har bare en tendens til at have mere bund end en 16V.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2012, 22:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2005, 16:41
Indlæg: 110
møffe skrev:
john 406 turbo skrev:
møffe skrev:
på en cosworth med T3 ar .48 udshus vil jeg nok påstå at udshuset er ved at være på det sidste ved den effekt. et .55 er også på markedet.

men det er alt efter hvad man ønsker af sit opsæt.


Husk bare at min motor er en 8v og ikke 16v som Cosworth.


det har ikke det store at sige når de begge er 2,0 udsgassen der passere gennem turboen burde ca være det samme.

en 8V har bare en tendens til at have mere bund end en 16V.


Har en 16v topstykke ikke større indsugningareal, så cylinderen fyldes med mere luft end en 8v.

Min turbo T3T04 skriver René at den kan lave op til 450 hk, og så skulle udstødningshuset med A/R 0.48 vel godt kunne komme af med luften selv med 400 hk vel eller ?
8v topstykke skaber vel mindre flow af luft, så udstødningshus luft mængden bliver vel ikke det samme.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2012, 22:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
8v har højere lufthastighed ved lave omdr hvor den så senere bliver begrænset. en 16v har større porte så ved lave omdr er lufthastigheden lavere så det giver lavere fyldning.

btw min cosworth laver de 381nm ved 3700 omdr ca.

problemet ved et lille uds hus er at du begynder at få mere bagtryk med højere omdr. du kan sikkert godt køre 300hk på det, men jeg er overbevist om at du ligger tæt på max gennemstrømning på et .48 hus med falende moment til følge.

er du sikker på at der ikke er noget med din ladetryks styring når dit moment ligger så sent. hvis vi forudsætter din måling er korrekt.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 aug 2012, 09:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
møffe skrev:
8v har højere lufthastighed ved lave omdr hvor den så senere bliver begrænset. en 16v har større porte så ved lave omdr er lufthastigheden lavere så det giver lavere fyldning.


Mildt sagt en grov generalisering...

Der er masser af eksempler på at det ikke er tilfældet...
Mange producenter har 8V og 16V udgave af i øvrigt mere eller mindre identiske motorer.
Lægger man deres effektkurver oveni i hinanden, ser man typisk at 16V'erne har mere af alt all over - 16V'erne har så endnu mere i toppen typisk, hvilket ofte forleder folk til at hævde at deres 8V'er har mere bundtræk end den tilsvarende 16V'er. Virkeligheden er bare at det er deres "butt dyno" der siger det - og det reelle er ikke at 8V'eren har mere i bunden, men at 16V'eren har mere i bunden, og endnu mere i toppen.

Dette er i hvert fald sandt på VW's 1.8'ere, PSA's 1.6'ere og PSA's 2.0'ere fra midt-80'erne og frem til midt-90'erne.

Man kan sagtens have - eller fremstille - en situation som den du beskriver, men reelt er det ikke typisk det man ser fra originalstand.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 aug 2012, 11:38 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Wildert skrev:
møffe skrev:
8v har højere lufthastighed ved lave omdr hvor den så senere bliver begrænset. en 16v har større porte så ved lave omdr er lufthastigheden lavere så det giver lavere fyldning.


Mildt sagt en grov generalisering...

Der er masser af eksempler på at det ikke er tilfældet...
Mange producenter har 8V og 16V udgave af i øvrigt mere eller mindre identiske motorer.
Lægger man deres effektkurver oveni i hinanden, ser man typisk at 16V'erne har mere af alt all over - 16V'erne har så endnu mere i toppen typisk, hvilket ofte forleder folk til at hævde at deres 8V'er har mere bundtræk end den tilsvarende 16V'er. Virkeligheden er bare at det er deres "butt dyno" der siger det - og det reelle er ikke at 8V'eren har mere i bunden, men at 16V'eren har mere i bunden, og endnu mere i toppen.

Dette er i hvert fald sandt på VW's 1.8'ere, PSA's 1.6'ere og PSA's 2.0'ere fra midt-80'erne og frem til midt-90'erne.

Man kan sagtens have - eller fremstille - en situation som den du beskriver, men reelt er det ikke typisk det man ser fra originalstand.


Enig jeg mangler stadig at se to identiske motorer hvor 8v'eren laver mere bund end 16v'eren.

Røvrullern' snyder mere end man tror..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 aug 2012, 14:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2005, 16:41
Indlæg: 110
Wildert skrev:
møffe skrev:
8v har højere lufthastighed ved lave omdr hvor den så senere bliver begrænset. en 16v har større porte så ved lave omdr er lufthastigheden lavere så det giver lavere fyldning.


Mildt sagt en grov generalisering...

Der er masser af eksempler på at det ikke er tilfældet...
Mange producenter har 8V og 16V udgave af i øvrigt mere eller mindre identiske motorer.
Lægger man deres effektkurver oveni i hinanden, ser man typisk at 16V'erne har mere af alt all over - 16V'erne har så endnu mere i toppen typisk, hvilket ofte forleder folk til at hævde at deres 8V'er har mere bundtræk end den tilsvarende 16V'er. Virkeligheden er bare at det er deres "butt dyno" der siger det - og det reelle er ikke at 8V'eren har mere i bunden, men at 16V'eren har mere i bunden, og endnu mere i toppen.

Dette er i hvert fald sandt på VW's 1.8'ere, PSA's 1.6'ere og PSA's 2.0'ere fra midt-80'erne og frem til midt-90'erne.

Man kan sagtens have - eller fremstille - en situation som den du beskriver, men reelt er det ikke typisk det man ser fra originalstand.


Det vil vel også sige at flow er større i en 16v top, altså mere luft ind= mere effekt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 aug 2012, 14:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2005, 16:41
Indlæg: 110
Kan en sugeknast så være "ude af så om sige takt" altså timing ikke passer 100% til turbo eller er det bare "spot on" ?
Eller kan en justerbar knasthjul ændre noget på en 8v?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 aug 2012, 17:02 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Hej John,
Jeg er med lqs, jeg vil også vove den påstand at der et eller andet gal i de tal eller noget galt i motoropsætning.

Dit max moment ligger meget flot oppe i omdr. og i såfald skulle du have MEGET mere effekt i form af flere omdrejninger længere oppe. Umiddelbart virker momentet til at ligge forkert, men det kan være der er andet som er usagt her. Upload gerne en udskrift af din effekt og momentkurve

Glem i min verden knaster som har overskriften "turbo knast" dem får du ikke meget ud af, alt for lidt duration. Det er for dem med OEM stort modtryk. Du skulle hellere måle dit modtryk og se hvor du ligger henne, så ved du når/hvis den er gal

Jeg ville også glemme alt om 0.48 i hus. Alt for lille areal/hul, det ikke A/R der spiller ind, men arealet i huset over hjulet. Meget få der opgiver arealet sammen med A/R. Og A/R er ikke nødvendigvis liniær med arealet, så man kan godt have et større A/R hus som spooler hurtigere (mindre areal) end hus med mindre A/R. Det afhænger af arealet. Jeg ville nærmere gå op i størrelse med todelt hus hvis du savner effekt og tidligere ladetryk. Og så få bygget todelt manifold, så skal du nok hente en +800 omdr. i spoolup og samtidig få din topeffekt med en korrekt sugeknast. En 4 cyl med korrekt todelt opsætning klarer fint lang løft/duration da knasten er lukket mellem tvilling cylindrene (1+4 & 2+3)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 aug 2012, 20:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Twin entry turbo'er med 2 wg kørte toyota med i først 90'erne men gik væk fra det igen. Var det fordi de ikke var kloge nok ?

Er der nogen der har prøvet og lave sammenligning med og uden TS på samme motor.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team