Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 05:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 04 jun 2012, 19:39 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Jeg har en motor (ford scorpio 2,9 24v) købt uden historie ved en hugger(pris sat der efter), som jeg har skiftet stempelringe på, fået slebet ventiler, skåret sæder

Da jeg samlede motoren, var cylindergangene fine, så jeg kørte sådan en 3 stens honer igemmen, målte ring gabet til ca. 0,15 mm - og syntes at alt var godt, da motoren kommer i bilen skal ledningsnettet tilpasse bilen, så jeg prøve starter den halvvejs, og den springer lige i gang,der er ikke luftmasse måler og tomgangsventil på så den går ud næsten med det samm, men jeg skulle jo også bare høre at ledningsnettet virkede, da resten bliver færdigt, vil den ikke starte (lyder som om der ikke er kompression på)- jeg trækker den så igang, nu laver den MEGET olietryk(der er måler i bilen, men ingen tal på skalaen) skalaen helt ud, og smider olie ud alle vegne, og ødelægger ventilløfterne, og nye ventilløftere kan ikke skaffes mere !

Nu har jeg lavet den om til mekaniske løftere, og løst olietryk problemet, men nu har den kun mellem 5 og 6 bars tryk og kan stadig ikke starte selv, den skal trækkes igang, jeg har sat lufttryk i tændrørshullet, og der er ingen udslip ved ventilerne, så den kommen igemmen stempelringene - men hvorfor ??? der er jo helt nye, dvs. de har kørt 3-4 minutter med højt olietryk, men det skulle de jo ikke tage skade af ?

Nogle gode idéer inden jeg hiver maskinen ud igen ?

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2012, 20:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Den 3 stens honer er en biltema/harald nyborg model, ikke?

Rent stempelringsteknisk, så er den overflade den laver ingen ting værd overhovedet.
Jeg har en, og har målt det arbejde den laver med en ruhedsmåler. Det er ikke bare næsten ok. Det er overhovedet ikke i nærheden af hvad stempelringsproducenter anbefaler.

Faktisk er du tættere på den korrekte overflade hvis du går til den med håndkraft og korn80 smergellærred, og afslutter med korn320.

Nu er der nok nogle stykker der har brugt en 3stens fjeder"honer", og sluppet afsted med det, men overfladen har ikke været inden for specs.

Men dermed ikke sagt at det alene er det problem der gør at du ikke kan starte motoren.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2012, 20:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
HenrikGM skrev:
Den 3 stens honer er en biltema/harald nyborg model, ikke?

Rent stempelringsteknisk, så er den overflade den laver ingen ting værd overhovedet.
Jeg har en, og har målt det arbejde den laver med en ruhedsmåler. Det er ikke bare næsten ok. Det er overhovedet ikke i nærheden af hvad stempelringsproducenter anbefaler.

Faktisk er du tættere på den korrekte overflade hvis du går til den med håndkraft og korn80 smergellærred, og afslutter med korn320.

Nu er der nok nogle stykker der har brugt en 3stens fjeder"honer", og sluppet afsted med det, men overfladen har ikke været inden for specs.

Men dermed ikke sagt at det alene er det problem der gør at du ikke kan starte motoren.


Jo der er sådan en, jeg er også godt klar over at det ikke er toppen af poppen - men da cylindergangen ikke var spejlblank, tænker jeg at det skulle være nok til et "næsten" godt resultat - i hvertfald ikke noget der er SÅ galt som nu

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jun 2012, 21:35 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
zky skrev:
[
Jo der er sådan en, jeg er også godt klar over at det ikke er toppen af poppen - men da cylindergangen ikke var spejlblank, tænker jeg at det skulle være nok til et "næsten" godt resultat - i hvertfald ikke noget der er SÅ galt som nu


Som sagt, så siger jeg ikke det er eneste årsag, men den 3vingede ting gør mere gavn til at røre tectyl op med, end at fræse rundt i boringen med den.
Overfladen er alt alt for glat med den, og det forårsager iflg stempelringsproducenterne at ringene ikke seater korrekt.

http://www.boost-it.dk/default.asp?page ... projekt=55
Første billeder viser overfladen med korrekt overflade, efter indkøring som den skulle se ud ifht stempelringsspecs. Motoren har kørt +300kkm.

Nedenstående er forsøg på at hone til en overflade der bliver til den samme efter nogen tid.

Der skal gåes overraskende hårdt til makronerne med en sunnen håndholdt hone magen til den der sidder i en honemaskine, og der blev det tydeligt for mig at den 3vingede i bedste fald er spildt tid.
Først en 100 sten og 10 strokes med en 300sten fuldt af rengøring gav det nederste resultat.
Jeg brugte den 3vingede til sidst med 3 stykker scotchbrite monteret på stenene til at tage slibegraterne med. Det gjorde en tydelig hørbar forskel på stemplets bevægelse i boringen, men ikke rigtigt målbare ændringer i RaRz værdien.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jun 2012, 15:25 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Jeg kan ikke lige greje, hvorfor en evt. stor underkompression skulle give et abnormt højt olietryk -
med mindre, du slet ikke har en krumtapudluftning eller har fyldt så meget olie i bundkarret. at det er olie, du trykker ud og ikke luft ?

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2012, 21:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvad var problemet med det extremt høje olietryk? altså hvad var skyld i det?
lyder for mig som om der stadig er meget tryk på den smøreolie...
du må trække bilen igang... tænder den?
får den benzin?
står knasterne rigtigt?
hvad viser en komptest hvor det er starteren der tørner motoren?
når den er startet... kan den så gå i tomgang?
mange spørgsmål. men fejlfinding over nettet er ikke nemt!
MVH søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2012, 19:52 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
audi_claus skrev:
Jeg kan ikke lige greje, hvorfor en evt. stor underkompression skulle give et abnormt højt olietryk -
med mindre, du slet ikke har en krumtapudluftning eller har fyldt så meget olie i bundkarret. at det er olie, du trykker ud og ikke luft ?


Nej det har været trykreguleringsventilen i oliepumpen der har siddet fast, der har givet det høje olietryk - det høje olietryk har så ødelagt ventilløfterne, der kom til at sidde fasst helt ude, så jeg regenede med at det var derfor at den manglede kompression (dog uden at undersøge det - da jeg jo var nødtil at skifte de ødelagte løftere)
Men efter nu at have skiftet dem (nye kan ikke findes mere, så nu er den lavet om til mekaniske) er der stadig kun ca. halvdelen kompressionen (5-6 bar)

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2012, 19:57 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
lqs skrev:
hvad var problemet med det extremt høje olietryk? altså hvad var skyld i det?
lyder for mig som om der stadig er meget tryk på den smøreolie...
du må trække bilen igang... tænder den?
får den benzin?
står knasterne rigtigt?
hvad viser en komptest hvor det er starteren der tørner motoren?
når den er startet... kan den så gå i tomgang?
mange spørgsmål. men fejlfinding over nettet er ikke nemt!
MVH søren


Knasterne har været ude og i 7-8 gange, og er skiftet i mellemtiden (til en anden type standart knaster) og de står rigtigt

Den drukner når jeg prøver at starte den på starteren

Komp. er 5-6bar - med olie i cylinderen 10-11 bar, jeg er ikke i tvivl om at det forsvinder neden ud

Den kan ikke holde tomgang under ca. 1800 omdr

Og kan kun startes (både kold og varm) ved at trække den i gang, den starter lige med det samme på alle 6 ( ved 800- 900 omdr tror jeg)

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2012, 19:02 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30
Indlæg: 91
har du tjekket at der har været plads til ventilerne med fyldte ventillyftere.. han den ha bukket en ventil..???

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2012, 19:17 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
skovbamsen skrev:
har du tjekket at der har været plads til ventilerne med fyldte ventillyftere.. han den ha bukket en ventil..???


Jeg har haft trykluft på cylinderen, efter,og der kommer ikke noget luft i hverken indsugningn eller udstødning - så jeg regner ikke med at der er sket noget der

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team