Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 08:15

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Dette skal ikke opfattes som sure rønnebær - men jeg sidder og ser videoreportage fra Esbjerg, og umiddelbart er det min vurdering, at det er uforsvarlige vilkår at køre under.

For det første syntes jeg at banen simpelthen er for våd og glat, for det andet er det bekymrende, at man har en høj betonmur med lygtepæle der er placeret med relativ kort mellemrum.

Men lad mig høre jeres mening når i har set klippet her:

http://www.tvsyd.dk/artikel/146731:Kaploeb-i-Esbjerg

Men uanset så er det super med den opbakning der er fra publikum, og det er flot at det er lykkedes at gennemføre projektet.

PS.
Hvilken længde er banen ?

/Hartvig

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
med risiko for at blive sablet ned, så syntes jeg det er usædvanligt fine forhold... beton muren giver relativt sikkerhed for publikum, og lygtepælene står alligevel så du skal tabe den nok til at du skal over en kansten og en cykelsti/fortov hvad det nu er..
samtidig står de så tæt på muren at den farligste situation ikke kan ske: at en går sidelæns ind i pælene.

nu ved jeg ikke hvad forskel det gør for de store drenge med den våde bane, men alt andet lige nedsætter det vel hastigheden en ulykke kan ske med?

samtidig siger min fornemmelse at arrangementet ikke er for de hurtige drenges skyld, men brian på tanken i kadett... om ikke andet, så ud fra at det sandsynligvis er dasus streetrace reglement der køres efter.

motorsport er som udgangspunkt en kalkuleret risiko man tager, fuldt på højde med de mange fodbold invalide tager, vil man være helt sikker skal man blive hjemme.. en illusion om at det er så sikkert som at spille ludo er en fare i sig selv. og i sidste ende, hvad er så alternativet?

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Du skal bestemt ikke forvente at blive "slavtet" af mig - tværtimod. Jeg spørger for at få folks input til emnet.

Jeg sad blot og snakkede med en kammi om risikoen ved at ramme betonmuren, og vi var temmelig enige i at med banens relative smalle bredde var det nemt at blive kastet over i konkurrentens bil hvis man ramte muren.

Med +2000 tilskuere er man måske også fristet til at give den lidt mere gas end forholdene lægger op til. Og med hensyn til våd bane - vi har aldrig afviklet med så meget vand på banen. Men igen - måske giver det en ekstra udfordring med den våde og glatte bane, som kan være lærerig ?

Er der fortsat ingen der har et bud på banens længde ?

/Hartvig

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vejle
banens længde ca 300 /400 m

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

300/400 totalt ?

Titel:
Moderator

Slavteren skrev:
nu ved jeg ikke hvad forskel det gør for de store drenge med den våde bane, men alt andet lige nedsætter det vel hastigheden en ulykke kan ske med?

?

:gnaek:
Er du ved at argumentere for at det er mere sikkert at køre på lav friktion, end på høj friktion?

Det er ellers et fint argument for at køre om vinteren :wink:

Manglen på greb var...betydelig?
Flere kunne ikke stå fast i 3.gear, men men men, der var mange der ikke havde tænkt dækvalget igennem og mødte op på noget der lignede slicks.

Smart træk havde været at sætte et par almindelige vinterdæk på. Temperaturen var ikke mere end 3grader, og banen var konstant våd, så delvist blankslidte sommerdæk har ikke rigtigt noget greb.

Hellerikke til at bremse med når banen var slut.
Hverken for de store eller de små drenge.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vejle
http://bilmesser.dk/afholdte.php?id=100

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Slavteren skrev:
... beton muren giver relativt sikkerhed for publikum,

Jep og det er vel derfor dette eller lignende hårdfør afskærmning vist er standard langs banekanten på alle moderne dragrace baner. Bilerne slå sig godt nok, men til gengæld bliver de i langt de fleste tilfælde inden for banen hvis noget går skævt. En bil med bare lidt fart på kan faktisk flyve/trille pænt langt hvis der ikke er noget til at bremse. Er ikke sikker på en betonvæg er det værste man som fører kan ramme hvis det endeligt skal være.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Westmus skrev:
Slavteren skrev:
... beton muren giver relativt sikkerhed for publikum,

Jep og det er vel derfor dette eller lignende hårdfør afskærmning vist er standard langs banekanten på alle moderne dragrace baner. Bilerne slå sig godt nok, men til gengæld bliver de i langt de fleste tilfælde inden for banen hvis noget går skævt. En bil med bare lidt fart på kan faktisk flyve/trille pænt langt hvis der ikke er noget til at bremse. Er ikke sikker på en betonvæg er det værste man som fører kan ramme hvis det endeligt skal være.

amen to that :)

nogle kan vel stadig huske Papes slingretur på holeby (2010?) , det kostede en tur i kornmarken (og noget tidstagningsudstyr) men ingen personskade udover måske lidt såret Papestolthed da han havde fået en løftet pegefinger af john i det første træk han kørte , det skal lige siges at omtalte kornmark ligger ca 5-600 fra siden af banen , så beton i stedet for "runoff" er vel for tilskueres bedste

EDIT :

nu er jeg så et fæ der taler før jeg tænker , derfor den lidt rodede post :tooth: , havde faktisk ikke set klippet som Hartvig linkede til , men har set lidt nu og må da give nogen ret i at en så våd bane ikke er forsvarlig

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
HenrikGM skrev:
Slavteren skrev:

?

:gnaek:
Er du ved at argumentere for at det er mere sikkert at køre på lav friktion, end på høj friktion?

Det er ellers et fint argument for at køre om vinteren :wink:

Hey, det virker da for formula 1, så virker det jo ALLE steder :grin:

nej, men jeg ser det lidt sådan at det selvfølgelig bliver større risiko for at nogle kvajer sig, men alt andet lige er der "tilsvarende" lavere risiko for at komme alvorligt til skade...

Husk at jeg lever i rally verden, hvor rigtige mænd ikke er bange for lidt vand eller sne :gnaek: og officials har vel en lille smule ansvar for at tage en kammeratlig samtale med kørere der kører over evne?

set i forhold til de baner vi kører klubrally på, så er den der både med livrem, seler, ble, friske trusse indlæg og en tilsluttet babyallarm :lusket: og jeg har endnu ikke oplevet et aflyst løb pga vejr..

www.slavteren.tk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time