Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 01:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 22 jan 2012, 23:43 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvis du nu sænker tabet til omgivelserne, så falder motorrumstemperaturen.

Det kunne være en udvendig coating. Problemet i det er at manifoldens mister sin varmetransmission, dvs. materialet går væsentligt op i temperatur.
Dette er typisk omvendt proportionalt med levetiden, eller no-go i mine øjne.

Jeg vil jo påstå at den eneste coating der er interessant er en indvendig belægning, idet den som den eneste vil sænke materialetemperaturen.

Men det er ikke uden udfordringer at lave det stunt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2012, 06:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
HenrikGM: det vil sige at Du heller ikke vil anbefale powerwrap på en sort stål manifold?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2012, 18:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Runesm skrev:
HenrikGM: det vil sige at Du heller ikke vil anbefale powerwrap på en sort stål manifold?


Kommer an på hvad formålet er.

Til en gadebil, så absolut nej. Alm. stål er iforvejen overbelastet ret meget, og brænder af, særligt på turbomotorer.

Hvis hensynet til andre komponenter i motorrummet overskygger ønsket til levetiden på manifolden og det ikke kan løses anden vej, så kan det være et af de kompromisser der må til for helheden, men stålet kan ikke tåle varmen.

Prøv at slå skalningstemperaturen op for stålet.

Du kan godt få ståltyper der kan tåle brugen, men ingen til typiskt betale mere end nogle få tusinde kroner(Det kan være den rette beslutning, da resten af tunerbilen ofte ikke bliver ældre alligevel!)

Det hele roterer om varmetransmission og max materialetemperaturer. Google det, så ser i problemet omkring coating, vikling, etc. tydeligt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2012, 18:12 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
At holde varmen inde slider uanset på materialet. Om man coater eller omvikler wrap så stiger temperaturen på materialet.

Coating indvendigt (og udvendigt vil jeg sige) er det optimale, både for varmeenergi mod turbinehjul, materiale, og temperatur mod omgivelser.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2012, 18:24 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Lidt "brain storming" til coating invendig...

Lad os sige en bøtte sort coating "mailing" på X antal liter er ved hånden

Rense manifold GRUNDIGT indvendig
Enkeltvis solide sølvpapirs propper i twin scroll kollektoren
En stor ren dunk/spand
Topstykke flangen opad
Fylde manifold med x antal liter coating
Træk sølvpapirsprop ud af første cylinderrør under spanden
Bevægelse så "maling" løber forholdsvist ensartet ud uden "pools" i bøjninger
Evt. genbrug af coating i dunk/spanden
Evt. alle cylindre samlet

Afhænger vel af densiteten på "malingen"
Krav til svejsning om ensartet jævn "tangerende" gennembrænding på bagsiden
Der må ikke kunne sætte sig tørrede klumper som kunne flyve af
Hel ren/glat overflade indvendig

Lidt tanker, hvad siger panelet..?

:coffee:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2012, 18:59 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Hvad mon prisen på stadset vil være?, for så tænkte jeg på blot at fylde manifold op, og tøm, så er man da rimelig sikker på at have fået dækket overalt.. Det man hælder ud regner jeg med at kunne bruge næste gang..

Tænker du ikke på viskositet? hvor nemt det vil flyde ud.. Denne og så tørretid vil da være interessant at finde ud af.. Samt hvordan en evt. hærdning foregår, skal der f.eks. tilføres varme?

_________________
|Volvo 240 Årgang: 1992|


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2012, 19:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Måske jeg har misforstået, men det coating er ikke bare maling man smører på.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2012, 19:41 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 aug 2008, 08:06
Indlæg: 170
Geografisk sted: Nordjylland
Jeg er bestemt ikke ekspert, men altid frisk på en brainstorm..

Lidt hurtig søgning på google og youtube; Søger man efter ceramic coating, kommer der forskellige malingstyper som sprøjtes på, men det tror jeg kun er for udseendets skyld. Simpelthen maling som holder til højere temperatur..

Dernæst stødte jeg på http://www.zircotec.com som nok er det der søges, men det tilføres på "plasma" - vis, en robotarm med en flammekaster :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=MDazh7f1Q_o&gl=GB&lr=1

Citat:
Q20. What is plasma-spraying? - Zircotec's plasma-spray processing is a specialised high temperature industrial process that we developed and first used within the UK nuclear industry. We use an electric arc to produce high temperatures ~10,000oC (18,000oF) in a control gas. We use this heat to melt the coating material (even Zircotec's ceramic melts at these temperatures) and immediately spray this melt onto the component that is to be coated. We control the overall system so that when the spray hits the surface it solidifies and in effect "welds" itself to the surface


Så måske ikke lige noget hjem til garagen, og slet ikke til indvendig coating..

_________________
|Volvo 240 Årgang: 1992|


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2012, 19:51 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
bjarne9800 skrev:
Jeg er bestemt ikke ekspert, men altid frisk på en brainstorm..

Lidt hurtig søgning på google og youtube; Søger man efter ceramic coating, kommer der forskellige malingstyper som sprøjtes på, men det tror jeg kun er for udseendets skyld. Simpelthen maling som holder til højere temperatur..

Dernæst stødte jeg på http://www.zircotec.com som nok er det der søges, men det tilføres på "plasma" - vis, en robotarm med en flammekaster :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=MDazh7f1Q_o&gl=GB&lr=1

Citat:
Q20. What is plasma-spraying? - Zircotec's plasma-spray processing is a specialised high temperature industrial process that we developed and first used within the UK nuclear industry. We use an electric arc to produce high temperatures ~10,000oC (18,000oF) in a control gas. We use this heat to melt the coating material (even Zircotec's ceramic melts at these temperatures) and immediately spray this melt onto the component that is to be coated. We control the overall system so that when the spray hits the surface it solidifies and in effect "welds" itself to the surface


Så måske ikke lige noget hjem til garagen, og slet ikke til indvendig coating..


Hende her er ansat i firmaet du linker til ... hun er kvinde ... og så kan vi også - og der vel kan findes lidt tilsvarende "varme" frem i garagen... hvis det nu altså er så dødogpine nødvendig med varmen til formålet inden motoren selv sørger for det.

Billede
Billede

Jeg kender godt firmaet. De kommercielle virksomheder skriver gerne om netop deres unikke "patenterede" løsninger og hvordan deres "formel" slår deres konkurrenter og "gør-det-selv" produkterne. Det er lidt en knude som sikkert bare skal bindes op. Spørgsmålet er hvor stor forskel der er mellem de globale "gørdetselv" produkter (som også praler med bedste løsning) og de kommercielle. Nogle kommercielle anvender IMO med garanti samme type produkt som de store "gørdetselv" under andet navn eller med lidt "trylle" farve
Kunne være interessant at finde en holdbar "gør-det-selv" løsning
Kunne være interessant at prøve metoden med at hælde igennem...
Mon ikke andre har prøvet det eller der er erfaring på samme...?
:coffee:


Senest rettet af JPP 23 jan 2012, 20:28, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2012, 20:26 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011, 08:52
Indlæg: 95
hmm nu snakker i kun udstødningsmanifold, jeg sider og tænker om der ikke ville være en ide i at lave det lille trick i trykrør både for at sikre tæthed men os flow

ved godt det vil give en negativ effekt i og med at rør ikke af giver varme fra den varme luft :?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team