Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 07:25

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 03 dec 2002, 19:26 
Da jeg er i gang med at undersøge en del ang. smedede stempler, har jeg fundet frem til at man ikke bruger dem så meget mere efter at man er blevet bedre til at justere tænding, extra benz osv... Standard stemplerne eller bare nogle stærkere stempler (ikke smedede stempler) skulle være det bedste...

Der er så nogle standard stempler som er af meget dårlig kvalitet, og skal udskiftes til nogle af bedre kvalitet.... Der iblandt mine.....

Jeg har fået dette at vide af en lokal rally-mekker, som siger at han aldrig bruger smedede stempler og har lavet mange biler med 200 til 300 hk som kører med standard stempler og det holder.... Men kun hvis den er justeret helt perfekt i tændingen og får den rette benzin mængde....
De skulle simpelt hen være forældet, efter man har fået al den nye teknik til at styre motorene med.

Hvad er jeres holdning/erfaring/mening med dette??

Skal jeg følge hans (har egentligt fået det af flere) råd og bare sætte nogle stempler af en bedre kvalitet i, eller skal jeg ud og købe nogle dyre smedede stempler?? (Vi snakker vist 2500kr mod 8000kr)

Mvh
Lars Viggo 306XT 1.8 Kompressor


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 03 dec 2002, 19:44 
jeg vil bruge de stempler der er i en lidt bedre kvalitet. Kender nogle stykker der har lavet motor med std. stempler og det holder fint. Og selv om du får smedestempler i så vil forkert tædning/benzin kunne tage livet af dem.
Det komme bl.a på hvilken komp./tryk du vil køre med. og hvor meget ekstra du vil have den til at yde.
Men en anden ting man også skal tænke på det er den måde at man køre på hvis man kører og båler bilen af over længer tid så kan der ophobe sig så meget varme at standart stempler ikke kan klare det: men køre man normalt og bare skal have lidt at gøre med i ny og nø så brug std. stempler

Dette er min mening der vil nok være nogle der mener noget andet.


Top
  
 
Indlæg: 03 dec 2002, 21:09 
Jeg skulle måske også ha' skrevet at jeg har sat en kompressor på min bil, en Peugeot 306XT 1.8 ´94, jeg køre, eller kørte, med standard kompression og 0,5 bar i ladetryk, den har/havde 162hk og 205mn (100hk std)

Jeg nåede at køre ca 2000km i den, så røg der et stempel :´-(

De stempler som jeg har fået anbefalet i stedet for smedede hedder Mahle eller sådan noget, så vidt jeg husker....

Takker for din mening Carsten, så må vi se om der er nogen der kan overbevise os om noget andet, ellers så sparer jeg da en pæn sjat penge + der er meget lang leverings tid på smedede stempler, de andre skulle jeg kunne få rimeligt hurtigt.

http://home1.stofanet.dk/306/NF%2010.JPG


Top
  
 
Indlæg: 04 dec 2002, 06:18 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 30
Hvordan har du fået plads til kompressoren der.... hvad har du lavet ved indsugnings manifolden ?

Mvh Mads

_________________
Mvh Mads B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2002, 07:40 
Smedede stempler kan normalt også tåle en højere stempelhastighed, de kan derfor blive nødvendige hvis man øger omdrejningstallet drastisk


Top
  
 
Indlæg: 04 dec 2002, 12:52 
Jeg vil også nøjes med at anvende mahle stempler. Det er stempler af en høj kvalitet. Jeg anvender dem selv i en SAAB 99 turbo. Den har altid kørt med over 1 bar i ladetryk og den kørte 165.000km før den revnede et stempel, og det var pga tændingen (jeg har haft bilen siden 1991)
mvh Johnny and


Top
  
 
Indlæg: 04 dec 2002, 16:12 
Mads: Det har heller ikke været let....
Jeg har ikke lavet noget ved selve manifolden, men jeg har flyttet gasspjældet...

http://home1.stofanet.dk/306/NF%2003.JPG

Det er den sorte bøjning som du kan se på billedet, der flytter gasspjældet så der er plads til kompressoren, i bøjningen har jeg også sat 2 extra dyser, som bliver styret af en MF2'er. Benzin slanger og MF2'eren er ikke monteret på billedet.
For at få plads til kompressoren, har jeg desværre også været nødt til at fjerne magnetkoblingen der sad på kompressoren :´-(

Stefan: Jeg laver aldrig noget drastisk ;-)
Men udemærket, så ved jeg da det, hvis jeg engang roder mig ud i at flytte begrændseren :-)

Johnny_and: Ok, jeg tror også at mit stempel røg pga forkert tænding, jeg fik at vide af dem som justerede den, at tændingen ikke stod 100%, men at jeg godt kunne køre i den, og så ville de justere tændingen senere....

Så jeg tror jeg prøver de Mahle stempler, det virker lige umiddelbart som den bedste løsning....... og den billigste :-D
Og så skal den vist lige justeres 100% inden jeg køre i den igen!!!


Top
  
 
Indlæg: 04 dec 2002, 16:45 
hejsa lars.....

Nu er jeg i gang med et turbo-projekt på min citrén zx... (1.4):-D ... har overvejet andre stempler, men ved ikk om det er nødvendigt... men kan du ikk fortælle mig hvor man kan bestille sådanne stempler...!

Med Venlig Hilsen

Allan zx:-)


Top
  
 
Indlæg: 04 dec 2002, 20:28 
Hej Allan

Jeg har snakket med min lokale cylinder service og det var blandt andet ham der fortalte mig at smedede stempler er yt :-O
Han mente at det ville koste ca. 2500kr inc moms for 4 nye Mahle stempler, men han var ikke sikker, så han ville ringe tilbage, men jeg har stadig ikke hørt fra ham.

Jeg har også snakket med Jørgen Agergaard, han anbefalede også Mahle stempler.
Han ville have 3600kr + moms for dem, og der er ikke nogen der passe direkte over på min bil, så der skulle også laves en bøsning til en tus....


Top
  
 
Indlæg: 04 dec 2002, 22:00 
Hej lars....


takker.... ja så er det jo ikk andet end at opstøve en cylindermand der ved noget....håber at det findes til min så.... det ville jo være lettest og billigst...! :-P


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 82 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team