Spirillen skrev:
Vil vove den påstand, at det er 3år siden jeg så det første gang, dog ikke til autoindustrien.
Men jeg har set det et andet også i lidt nyere tid, hvor man har et ur i bilen, der viser præcis hvad bilen lægger af NM og/eller HK.
Lidt sejt men de priser der var tale om dengang var ikke realistiske, til montering i én bil.
Otto hvad måler du inertien i? N/m2?
Der var engang lidt tale om effekt måling med vems ecu ... det bliver ret sikkert ikke til noget men idéen var god nok... hvis man kender massen af sin bil, dens gearinger (inkl hjul dia) så har ecu'en egentligt resten af data'erne.. jeg har manuelt prøvet at regne effekt udfra et par datalog fra vems, men har ikke haft nogen større success... evt kunne man strikke noget add-on sammen til at post-processe nogle datalogs .. det kræver dog at man også skal have logget enten gear eller hastighed..
programmet burde ligesom autotune .. eller tune by statistics ... gennemgå loggen og "snuppe" omdrejnings stigninger (acceleration) ved wot ... hvis det også blev muligt at indtaste eg. cw så kunne man nok komme rimeligt tæt på..
eg. hvis man i en datalog har et sted med wot i fx. 3gear hvor motoren starter fra 2000rpm og slutter på 6000rpm inden man i loggen kan se at der bliver skiftet gear, og at denne ændring sker over x tid ... så burde man kunne regne den energi ud der skal til at flytte y masse (bil, fører e.t.c.)
tid, motor_omdrejninger(*) og gearing giver noget hastighed ... og hastighed og masse giver noget inerti
ændring i rpm og gearing over tid giver noget acceleration .. og acceleration af noget masse giver en kræft
(*)hvis tid er i minutter bliver tid og motor_omdrejninger for det meste skrevet som rpm eller på tysk som r/min eller r·min^−1