Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 00:22

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

r_uldal skrev:
Jo men alligevel. Den er på 0,9 liter og dengang skal jeg lige minde om at der ikke var opfundet Blow off ventiler og intercooler endnu. Audi begyndte at eksperimentere med intercooler og vandindsprøjtning som de første på deres S1 EVO i 85 eller sådan noget..

Så her snakker vi altså et MEGA ladetryk og en wastegate og det er sgu det ! Var der nogen der sagde spool tid :grin:
som jeg husker det... så sidder der ladeluftkøler på en porsche 911 turbo fra 1978. det har helt sikkert været brugt noget tidligere på lastbiler mm.
vandindsprøjtning har i hvert fald været kendt og anvendt siden 1940, sikkert også noget tidligere.
bov..... der er flere løsninger på det den kan, også nogen der er gode. bla at sætte gasspjæld foran turboladeren.
literydelsen har de kunnet lave dengang, men kørbarheden var så som så, da man ikke hade computer i bilerne (eller husene!)
MVH søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

I 1989 havde jeg en kadett c 1,2 turbo og den havde jeg monteret IC på samt det var en hjemmelavet BOV der styrede ladetrykket.

Så jeg tror nu også at det har været fremme i 1979.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

m power skrev:
I 1989 havde jeg en kadett c 1,2 turbo og den havde jeg monteret IC på samt det var en hjemmelavet BOV der styrede ladetrykket.

BOV styrer ikke ladetryk det er wastegaten der gør det.

Som de fleste herinde nok ved er turboladning af personbiler nærmest opfundet af SAAB.

De introducerede turboladning til SAAB 99 i 1978.

Ud over eksperimenter med turboladning i 60´erne som aldrig kom til at fungere var det først i 1977 at turboladning blev brugt med succes af Formel 1 af Renault / Gordini.

SAAB "opfandt" vandindsprøjtning i midt 70´erne og monterede det på deres Saab 99 turbo i 1978. Men vi skal helt op til 84´før man begyndte at bruge intercoolere og det var på dieselmotorer hvor ladetrykket ikke er så højt. Det skyldes at første generations intercoolere ikke kunne holde til ret meget tryk.

Det er muligt at den viste Polo havde vandindsprøjtning, men hvis i prøver at tjekker historien ud på turboladning vil i få et helt andet indtryk af det.

Vidste i for eksempel at Formel 1 biler i 70´erne og starten af 80´erne der kørte med tryk lavede over 1.500hk på 1,5 liters motorer ??? Den måde man gjorde det på var at øge ladetryk og 5-6 bars tryk var ikke unormalt. Der var ikke intercoolere, og de første analog systemer til at styre tænding og indsprøjtning kom først til i starten af 80´erne. BOSCH transistor analog indsprøjtning som vi kender fra BMW og Opel bla.a kan ikke styre det da det er trinnet lige over mekanisk indsprøjtning (Kugelfischer).

Derfor brugte man før det ofte karburatorer.

De store monster gruppe B rallybiler havde heller ikke intercooler og BOV. Det drejede sig kun om en ting og det var mere tryk. Peugeot 205 T16 kørte med en turbolader taget direkte fra Formel 1.

Det er til gengæld meget sandsynligt at den viste Polo for at opnå så mange hk på så lille en motor kørte med et ekstremt højt ladetryk ! :lusket:

Titel:
Mester Medlem

In 1962 Chevrolet introduced the 150 hp (112 kW; 152 PS) turbocharged Monza Spyder option for Monza coupes and convertibles mid-year, making the Corvair the second production automobile to come with a turbocharger as a factory option, with the Oldsmobile F-85 Turbo Jetfire of the same year.[14] The 500 station wagon was dropped in favor of the Monza wagon at introduction, however all station wagons were discontinued mid-year in favor the new Corvair Convertible and Chevy II (built at the same assembly plant). Self adjusting brakes were new for 1962. Metallic brake linings and a heavy duty suspension consisting of a front anti roll bar, rear axle limit straps, revised spring rates and recalibrated shock absorbers were introduced as optional equipment. The Monza Spyder featured a multi-gauge instrument cluster which included a tachometer, cylinder head temperature and intake manifold pressure gauges, Spyder fender script and Turbo logo deck emblems in addition to the high performance engine
der blev solgt rigtig mange af dem, nogen af dem kørte med vand/sprit indsprøjtning.
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

http://www.bilhistorie.dk/Bilen.asp?id=4
bmv 2002 turbo fra 1974.... den kørte uden wg, reelt var det turbines størrelse der bestemte ladetryk.
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

http://autospeed.com/cms/title_The-Earl ... ticle.html
om f1 ydelse og ladetryk mm.
bla kan læses at regelsættet blev strammet, så turbo f1 biler blev tvunget til at køre med bov, der bestemte ladetryk til max 4bar abs.
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

r_uldal skrev:
m power skrev:

BOV styrer ikke ladetryk det er wastegaten der gør det.

Som de fleste herinde nok ved er turboladning af personbiler nærmest opfundet af SAAB.

De introducerede turboladning til SAAB 99 i 1978.

Ud over eksperimenter med turboladning i 60´erne som aldrig kom til at fungere var det først i 1977 at turboladning blev brugt med succes af Formel 1 af Renault / Gordini.

SAAB "opfandt" vandindsprøjtning i midt 70´erne og monterede det på deres Saab 99 turbo i 1978. Men vi skal helt op til 84´før man begyndte at bruge intercoolere og det var på dieselmotorer hvor ladetrykket ikke er så højt. Det skyldes at første generations intercoolere ikke kunne holde til ret meget tryk.

Det er muligt at den viste Polo havde vandindsprøjtning, men hvis i prøver at tjekker historien ud på turboladning vil i få et helt andet indtryk af det.

Vidste i for eksempel at Formel 1 biler i 70´erne og starten af 80´erne der kørte med tryk lavede over 1.500hk på 1,5 liters motorer ??? Den måde man gjorde det på var at øge ladetryk og 5-6 bars tryk var ikke unormalt. Der var ikke intercoolere, og de første analog systemer til at styre tænding og indsprøjtning kom først til i starten af 80´erne. BOSCH transistor analog indsprøjtning som vi kender fra BMW og Opel bla.a kan ikke styre det da det er trinnet lige over mekanisk indsprøjtning (Kugelfischer).

Derfor brugte man før det ofte karburatorer.

De store monster gruppe B rallybiler havde heller ikke intercooler og BOV. Det drejede sig kun om en ting og det var mere tryk. Peugeot 205 T16 kørte med en turbolader taget direkte fra Formel 1.

Det er til gengæld meget sandsynligt at den viste Polo for at opnå så mange hk på så lille en motor kørte med et ekstremt højt ladetryk ! :lusket:

Jeg har nu bygget en del turbo motorer, så jeg er da ganske udmærket klar over at det på en moderne turbomotor er wastegaten der styrer ladetrykket.

Men det var det altså bare ikke på den kadett motor, turboen fik lov til at køre for fuld tryk og bov lukkede så det uønskede tryk ud i det fri.
Bov var lavet så man kunne justere fjederen alt efter hvor meget tryk man ville køre med.

Det var et meget normalt opsætning for 22år siden :wink: Bo fra weestspeed kører faktisk med det på en gammel manta b :D

Titel:
Mester Medlem

Det var nok også omkring det årti :-) at kammerat kørte sierra twinturbo med tryk karburator, der var så lille kasse monteret på , hvor han justerede tryket med forskellige kølerdæksler :-), som han havde tilpasset de forskellige tryk han ønskede og køre med....

:gnaek: det syntes vi var VILDT sejt

Titel:
Mester Medlem

Der bliver nævnt mange omdrejninger i den her tråd, men se lige hvor "lavt" den virkelig leverer de hk der.

Eddermanme sprødt :D

Men som LarsPH siger, de motore der er virkelig slet ikke så dårlige igen.
Jeg er en af dem Lars nævner, jeg har kørt 1,1 bars tryk tværs igennem den lille std restriktive karburator, med et so-so brændstofforhold på en tilfældigt boret hoveddyse, en udstødningsmanifold der kunne forbedres, en turbo med dårlig portning til manifolden, en alt for lille turbo, og en TÅBELIGT designet udstødningsflance på turboen så wastegaten kun havde ø10mm hul at lufte ud igennem, direkte ned i udstødningsstrømmen ved turbinehjulet.
Udover det blev tændingen bare lige flyttet på følingen, og alligevel endte den motor med at blive noget nær det sjoveste budgetbygge jeg har lavet, og holdbarheden virkelig overraskede med hele 7 måneder, før jeg var så dum at skrue trykket op.

Den bil gjorde en Peugeot 405mi16 målt til 190hk, til bakspejlsudsyn.
Den gled i koblingen på rullefeltet ved 0,35 bar og smed 86hk (fra std 55!), og fik den desværre aldrig målt med den anden kobling den fik.

Tænk sig hvad den kunne ha' udrettet med lidt rimelig tankegang på flow i både indsugning og udstødning, en frisk knastaksel og en god styring!

Titel:
Senior Medlem

ja den er ikke dum den lille polo, noget af det mest intense jeg har prøvet, var en std. polo 1,3 med ilagt G40 motor, monteret med kugleleje lader istedet for Gladeren, og en effekt på ca 170 hk, hold kæft den lille skøjte var sjov, at den hverken kunne bremse eller styre er så en detalje, men hold kæft den var hurtig.

svan

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time