m power skrev:
I 1989 havde jeg en kadett c 1,2 turbo og den havde jeg monteret IC på samt det var en hjemmelavet BOV der styrede ladetrykket.
Så jeg tror nu også at det har været fremme i 1979.
BOV styrer ikke ladetryk det er wastegaten der gør det.
Som de fleste herinde nok ved er turboladning af personbiler nærmest opfundet af SAAB.
De introducerede turboladning til SAAB 99 i 1978.
Ud over eksperimenter med turboladning i 60´erne som aldrig kom til at fungere var det først i 1977 at turboladning blev brugt med succes af Formel 1 af Renault / Gordini.
SAAB "opfandt" vandindsprøjtning i midt 70´erne og monterede det på deres Saab 99 turbo i 1978. Men vi skal helt op til 84´før man begyndte at bruge intercoolere og det var på dieselmotorer hvor ladetrykket ikke er så højt. Det skyldes at første generations intercoolere ikke kunne holde til ret meget tryk.
Det er muligt at den viste Polo havde vandindsprøjtning, men hvis i prøver at tjekker historien ud på turboladning vil i få et helt andet indtryk af det.
Vidste i for eksempel at Formel 1 biler i 70´erne og starten af 80´erne der kørte med tryk lavede over 1.500hk på 1,5 liters motorer ??? Den måde man gjorde det på var at øge ladetryk og 5-6 bars tryk var ikke unormalt. Der var ikke intercoolere, og de første analog systemer til at styre tænding og indsprøjtning kom først til i starten af 80´erne. BOSCH transistor analog indsprøjtning som vi kender fra BMW og Opel bla.a kan ikke styre det da det er trinnet lige over mekanisk indsprøjtning (Kugelfischer).
Derfor brugte man før det ofte karburatorer.
De store monster gruppe B rallybiler havde heller ikke intercooler og BOV. Det drejede sig kun om en ting og det var mere tryk. Peugeot 205 T16 kørte med en turbolader taget direkte fra Formel 1.
Det er til gengæld meget sandsynligt at den viste Polo for at opnå så mange hk på så lille en motor kørte med et ekstremt højt ladetryk !