Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 dec 2024, 21:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 sep 2011, 17:13 
Offline

Tilmeldt: 20 sep 2011, 17:03
Indlæg: 4
Hej alle

Jeg er ny her på forummet, men faldt tilfældigvis over nogle topics om mit emne, men nu ville jeg lige spørge lidt mere specifikt til skoda fabia'en 1.9 SDI fra 2004.

1. Er det muligt at montere en turbo og en intercooler på sådan en?

2. Er det samme motor som 1.9TDI modellerne har, bare uden turbo og intercooler eller er det en helt anden motor? Nu tænker jeg på om man måske kunne finde noget brugt, hvis det er muligt?

3. Er det noget en alm. automekaniker (ikke f.eks. et autoriseret skoda værksted, da det lyder som om det koster en del) kan sætte på? Evt. noget man selv kan gøre?

4. Vil det skade motoren at montere turbo og intercooler? Altså kan en SDI motor holde til det, eller er der dele som er for spinkle ift. en motor der er født med turbo?

5. Hvad vil sådan en omgang koste i indkøb, nu tænker jeg på selve turbo og intercooleren? Gerne brugt? Andre dele der skal bruges?

6. Hvad vil man skulle give en mekaniker for at montere hele baduljen?

Mange spørgsmål, men håber I kan hjælpe mig videre. Jeg er klar over at montering af turbo og intercooler kræver nyt syn og måske et tillæg til registreringsafgiften.

mvh. Jacob


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2011, 17:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
vil nok være nemmere at købe en Fabia med en TDI kværn i?

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2011, 18:46 
Offline

Tilmeldt: 20 sep 2011, 17:03
Indlæg: 4
Ja det er da klart, men har nu engang en uden turbo og intercooler. Ingen der kan hjælpe med at besvare mine spørgsmål?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2011, 18:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
da det ikke lyder som om du selv er så hooked på at rode med det (siden du nævner en mekaniker) ville det bedste for dig være at finde en skadet tdi hvorfra du kan nappe motor+ ledningsnet dertil + styring, udstødning og hvad du nu ellers måtte komme til at mangle..

det er i mine øjne langt den billigste måde hvis du vil ha en tdi som selv konen tør køre i (altså noget der virker optimalt)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2011, 18:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Jeg kunne forestille mig der er forskel på kompressionsforholdet og jeg ved ikke engang om den køre med pumpe/dyse indsprøjtning.. Hvad end der styre brændstoffet tager det højst sandsynligt ikke højde for tryk..

Har du i øvrigt tænkt på : skat, syn og forsikring?

Holder med JerrilD... Køb en TDI'er, eller find en TDI motor med tilbehør og omregistrer bilen hvis det går... Kunne tænke mig det faktisk er billigerer..

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2011, 21:25 
Offline

Tilmeldt: 20 sep 2011, 17:03
Indlæg: 4
Tak for svarene.

Jeg kan godt se at det er omfattende, men det er også derfor jeg spørger.

Men det var da en ide med at finde noget fra en skadet bil af, men hvad det kommer til at koste i mekanikerregning er jeg mere interesseret i. Hvad tror I sådan en omgang kan løbe op i?

Mht. skat, så havde jeg først tænkt mig at undersøge det efter jeg ved om det overhovedet er muligt og om det bliver for dyrt i reservedelene og mekanikerregning.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2011, 06:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
hvis du skal ha en mekaniker til at lave skidtet + at du vil betale afgift af det bagefter er det ret sikkert billigere og nemmere at sælge din sdi'er og købe en tdi'er..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2011, 10:39 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
altså hvis alt skal laves den slagne vej, med regning og hvad dertil hører, så koster motor med gear, sprøjt, pumpe og så videre mellem 15 og 20 lange, tdi motorerne er i høj kurs, du skal jo bruge det hele, et forsigtigt gæt på arbejdslønnen er nok omkring 10 men er ikke sikker, du skal jo nok også ændre dine bremser, derudover er der ny afgift af bilen, der bliver IKKE refunderet/modregnet på den anslåede afgiftsværdi på bilen, så den går tabt, så hvis vi siger 25-30 i ombygning, og det er nok under forudsætning at du selv finder stumperne, og dertil ny afgift, så kan du nok godt sætte de første 60-80 lange af.

Jeg havde nok fra starten bare fundet en med den rigtige motor, det andet kan ikke betale sig.
Skal du noget skal du lægge en 75 eller en 80hk 3 cylindret i, den er under 20%reglen og bør kunne synes uden betaling af ny afgift, men hvem helvede gider have bøvlet for den smule mereffekt

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 okt 2011, 17:23 
Offline

Tilmeldt: 20 sep 2011, 17:03
Indlæg: 4
Hej igen og tak for svarene

Føj en regning. Det kan jeg godt se at det ikke kan betale sig. Havde regnet med 5k i regning for mekaniker og 2,5k for en brugt manifold og intercooler jeg selv piller af en skadet bil. Men hvis I siger at bremser osv. også skal skiftes, så er det en noget større omgang end jeg havde regnet med.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 okt 2011, 11:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
og det der med at eftermontere turbo, de fleste af vag sugediesel motorer går 21:1 i kompression hvor turbo udgaverne går 19:1, så skal det laves rigtigt skal der også sænkes kompression, og udover det skal pumpen skiftes til en TDI model der tager højde for trykket og motorstyringen skiftes/ laves om, glem det.

svan

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team