Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 00:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 jul 2011, 14:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Min IAT/Mat bliver ved stop eller langsom kørsel meget hurtig varm+50c, og det tager alt for lang tid at få den ned igen selv ved hurtig kørsel.

Er der nogle her der har haft held med at montere en 12v blæser på intercooleren ?

_________________
Nissan 200sx


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jul 2011, 16:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvilken temp føler kører du med og hvor er den monteret.
Original IC eller noget andet, og hvor er den monteret.
Jeg har blæser på min, men det er til køleren, og når den går igang så hiver den luften igennem IC.
Og jeg ser normalt ikke temperaturer der over 10 grader, ift. udetemp.
Ved køkørsel, og det tager normalt en 3-5 km før at temperaturen er faldet igen.
En seperat blæser på IC er ikke særligt effektivt, det man bør kigge på er hvor meget af den luft der går igennem fronten egentligt går igennem IC.
Specielt hvis man har bygget om. og flyttet lidt ting.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jul 2011, 16:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hvor sidder den føler, skruet i den orginale manifold ?.
Har du prøvet og flytte den til rør, da det godt kan snyde en del, når den sidder i manifold.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jul 2011, 22:09 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Morten VJ
Den MAT sensor jeg bruger:
http://shop.vems.hu/catalog/sensor-p-115.html
Ja min intercooler er jo nok lidt for stor til indtaget i min front!
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... sko059.jpg
Men jeg syntes at det vækker for meget opsyn hvis jeg laver indtaget større.
Jeg har ca. 200mm mellem intercooler og vandkøler som har en el-blæser, den bliver started af Vems'en ved 83c og starter normalt efter lidt tid i tomgang men har ingen målbar effekt på MAT/iat

K-FINN
Min MAT/IAT sidder i planum modsat TB, hmmmmm måske så tæt på kroppen/væggen at den bliver påvirket af varmen fra alu'en.
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... sko060.jpg
Ville det ikke være forkert at flytte den til et rør, ex. røret mellem intercooler og spjæld. Jeg ville mene at det skulle side så tæt på topstykket som muligt for at måle luften mest præcis som muligt, luftens tempratur ændre sig jo hele tiden på vej mod cylindren... ?


Jeg havde tænkt på at sætte en stor blæser på og så lade Vems'en starte den op når MAT/iat kom over ex. 30c.
Og jeg tror faktisk at den også ville kunne køle vandkøler så meget ned at motoren i tomgang ikke kommer over 83c

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jul 2011, 23:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er ikke sikkert du bør tænke så meget på temperatur i vandkøleren. den er under alle omstændigheder lavere end temperatur i motorens vand. det er derfor der er en termostat i kredsløbet.
lad blot elblæseren køre.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jul 2011, 23:12 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Det jeg mente var bare at jeg tror at en stor blæser på intercooleren også vil kunne holde tempraturen på motoren nede, bare så jeg ikke skal trække 2 store el blæser.

Ikke andre der bruger blæser på intercooler?

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2011, 06:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg ville lave nogle skjold imellem luft indtaget, og IC.
Således at jeg var sikker på at al den luft der går igennem hullet i fronten ikke fiser ved siden af IC.
Det samme ville jeg lave imellem IC og køler.
Så ledes at når bilens blæser starter så er man sikke på at den luft den suger, går igennem IC, for maksimal køling af denne.
Mht. plasering af luft temp giveren prøv at flytte den ud i et trykrør.
Eller et sted hvor man er sikker på at den sidder direkte i luftstrømmen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jul 2011, 07:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Jeg havde prøvet og flytte den, tro den måler mere den rigtige temperatur, hvis den sidder i trykrør lidt før.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jul 2011, 08:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
dykkerdahl skrev:
Min IAT/Mat bliver ved stop eller langsom kørsel meget hurtig varm+50c, og det tager alt for lang tid at få den ned igen selv ved hurtig kørsel.

Er der nogle her der har haft held med at montere en 12v blæser på intercooleren ?


Sensoren er placeret i manifolden, ikke?
(har ikke læst øvrige svar, så bær over med mig)

Hvis ja, så flyt den, varmen fa motoren render op i manifolden, og så viser sensoren en forkert temperatur. Ret almindelig fejl40 under montering.

Sæt sensoren i luftrøret, min sidder 20cm efter intercooleren, så har du igen en "levende" sensor.

Mærk evt. med hånden om varmen render til sensoren på nuværende placering.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jul 2011, 11:11 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
HenrikGM skrev:
Sensoren er placeret i manifolden, ikke?
(har ikke læst øvrige svar, så bær over med mig)
Hvis ja, så flyt den, varmen fa motoren render op i manifolden, og så viser sensoren en forkert temperatur. Ret almindelig fejl40 under montering.
Sæt sensoren i luftrøret, min sidder 20cm efter intercooleren, så har du igen en "levende" sensor.
Mærk evt. med hånden om varmen render til sensoren på nuværende placering.


Ok! Men jeg var overbevist om at sensoren skulle sidde så tæt på indsugningsventilen som muligt for at få den mest præcise måling, og at sensoren som jo sidder i en plastik tube var isoleret nok til kun at vise tempraturen i luftstrømmen i plenum.....
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... sko011.jpg

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team